W sobotę 16 stycznia od pierwszego kursu o godz. 4:38 rusza nowa, 9,5-kilometrowa linia tramwajowa do bydgoskiego Fordonu, a oficjalne otwarcie nastąpi w południe. To jedna z największych inwestycji tramwajowych ostatnich lat. Prace trwały dwa lata.
Tramwaje będą woziły mieszkańców Fordonu od pierwszego kursu o godz. 4:38. Oficjalne otwarcie zaplanowano 16 stycznia o godz. 12:00 na pętli awaryjnej przy Korfantego. Dla mieszkańców przygotowano m.in. wystawę fotograficzną poświęconą tramwajom, stary tabor tramwajowy, tort, grochówkę, a także liczne konkursy. Przez dwa dni linie tramwajowe 3, 5, 7 i 10 będą wozić mieszkańców za darmo.
Fordon marzył o tramwaju tak naprawdę już od dawna. Pierwsza wzmianka pojawiła się już w 1900 r.w kontakcie zawartym między miastem a prywatnym przedsiębiorcą. Ostatecznie jednak powstała linia tylko do Skrzetuskiej. Po raz kolejny temat powrócił w 1949 r. w koncepcjach rozbudowy sieci, prezentowanych przez MPK.
Temat nabrał znaczenia po tym, jak Fordon w 1973 r. został częścią Bydgoszczy. Na przełomie lat 70. i 80. zaczęto tutaj budować wielkie osiedle, wkrótce zamieszkało tutaj 70 tys. osób. Od początku myślano o budowie szybkiego tramwaju i kolei miejskiej, tym bardziej, że samo osiedle jest znacznie oddalone od centrum i skomunikowane za pomocą właściwie jednej drogi.
Szanse na realizację blisko 10-kilometrowej trasy wzdłuż Lewińskiego, Akademickiej i Andersa przyniosło dopiero wejście do Unii Europejskiej. Umowę na realizację prac, opiewającą na kwotę 290 mln zł, podpisano w październiku 2013 r. Inwestycję miało zrealizować konsorcjum, przewodzone przez firmę Gotowski. Inwestycja została zgłoszona do odbiorów 16 listopada 2015 r.
Długość linii wynosi blisko 10 km. Na trasie przewidziano 13 przystanków i trzy pętle. Elementem inwestycji jest 545-metrowa estakada z przystankiem przesiadkowym nad stacją Bydgoszcz Wschód. W sumie ułożono 23 km torów, zmodernizowano 9 km ulic, zamontowano 250 nowych sygnalizatorów. Za pętlą Łoskoń powstała niewielka zajezdnia. Oprócz siedmiu torów postojowych wybudowano siedem torów odstawczych, halę serwisową oraz budynek zaplecza socjalnego.
Budowa torowiska wiązała się też, że z przebudowa układu drogowego. Jak przypomina wykonawca, na ul. Akademickiej pomiędzy Jasiniecką i Igrzyskową dobudowano drugą jezdnię. Zmodernizowano też kilka odcinków i skrzyżowań na ul. Andersa. Na przyległych ulicach wybudowano cztery ronda. Wydłużono też przebieg ulicy Orląt Lwowskich (do Andersa) i Andersa (do Geodetów).
Do pętli Łoskoń z centrum dojadą linie 3 i 5. Wcześniej na pętli Niepodległości skończą linie 7 i 10. Nową trasę, oprócz oczywiście starych wagonów, będzie obsługiwało dwanaście Swingów, wyprodukowanych przez bydgoską Pesę. Opóźnienie w dostawach wymusiło
niewielkie przesunięcie terminu otwarcia z początku stycznia właśnie na 16 stycznia.