Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rusza tramwajowa trójka. Olsztyn z nowym układem komunikacyjnym

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
31-12-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Rusza tramwajowa trójka. Olsztyn z nowym układem komunikacyjnym
fot. MJ
Z Nowym Rokiem olsztynianie obudzą się już w nowej rzeczywistości komunikacyjnej. Tymczasem w Sylwestra ruszyła właśnie tramwajowa „trójka”. Pierwszy kurs wystartował o 6:30. A już jutro głębokie zmiany przejdzie cały układ komunikacyjny. Skończą się też darmowe przejazdy tramwajami.

Tramwajowy komplet

Prawie dwa tygodnie minęły odkąd w Olsztynie zabrzmiały pierwsze oficjalne tramwajowe dzwonki. Od 19 grudnia systematycznie do ruchu włączane są kolejne linie tramwajowe. Rozpoczęło się od „jedynki”, która kursuje na trasie od Kanta do Wysokiej Bramy. Druga z kolei była „dwójka”, która tuż po świętach połączyła Kanta z Dworcem Głównym. Teraz nadszedł czas na studencką linię numer 3. Równo o godzinie 6:30 wystartował tramwaj z przystanku Dworzec Główny do miasteczka studenckiego przy ulicy Tuwima.

Niestety, także w przypadku „trójki” przygotowano na razie rozkład zastępczy. – Zgrywanie Inteligentnego Sterowania Ruchem jeszcze trwa i pewnie jeszcze chwilę potrwa. Nie ma zatem takiej płynności jazdy, jakiej wszyscy oczekiwali – wyjaśnia Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn. Nie można zatem oczekiwać, że tramwaje od razu po uruchomieniu dotrzymają rozkładowych 15 minut, które są potrzebne do pokonania całej trasy. Na razie tramwaje linii nr 3 jeździć będą z 30-minutową częstotliwością. W soboty po 14:50 czas oczekiwania wydłuży się nawet do 40 minut.

Noworoczne zmiany

A już od Nowego Roku w Olsztynie szykowana jest komunikacyjna rewolucja. Urzędnicy wprowadzają zupełnie nowy układ komunikacyjny. – Zmiany będą dosyć głębokie – mówi Stankiewicz. – Polegają one na dopasowaniu do siebie tramwajów i autobusów. Między innymi pojawią się modyfikacje na wielu liniach – zaznacza.

Pierwsza zmiana dotyczy samej numeracji linii. Ponieważ urzędnicy postanowili – na wzór warszawski – przyporządkować najniższe liczby tramwajom, zmiany wymagała zatem cała numeracja autobusowa. Dla tramwajów zarezerwowano przedział od 1 do 99, linie zwykłe oznaczone będą cyfrą „1” z przodu (czyli np. 117 zamiast obecnej 17), linie dowozowe do tramwajów cyfrą „2” (np. 201), a okresowe – „3” (np. 337). Będą też działać dwie linie nocne – N01 i N02. Jeżeli w przyszłości Olsztyn zdecyduje się wprowadzić linie pospieszne, to zyskają one numerację z kolejnego przedziału liczbowego.

Nowy układ komunikacyjny to także częstsze kursy autobusów, nowe trasy, więcej możliwości podróżowania, sprawniejsze przejazdy oraz wygodniejsze przesiadki, które zapoczątkował już po części wprowadzany w listopadzie bilet czasowy. – Naszym priorytetem jest poprawa połączeń na terenie całego miasta – wyjaśnia prezydent Piotr Grzymowicz. – Chcemy zadbać też o te osiedla, do których nie dociera tramwaj. Wśród najważniejszych założeń były częstsze kursy oraz zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej w weekendy i święta. Jestem przekonany, że jakość świadczonych usług zadowoli olsztynian – mówi prezydent.

Mimo że z rozkładów jazdy znika kilka linii, to i tak w nowym układzie komunikacja miejska przejedzie dziennie 27,8 tys. km. To o 3,2 tys. km więcej, niż teraz, co daje wzrost rocznego dystansu o prawie 950 tys. km. Na 38 liniach kursować będzie 168 pojazdów (teraz to odpowiednio 34 i 144).

Cztery kolizje

Nowości w Olsztynie jest już tak dużo, że gubią się w nich sami kierowcy. Od początku oficjalnego kursowania tramwajów w mieście doszło już do trzech kolizji z samochodami. Wszystkie z winy kierowców aut osobowych. Osoby te tłumaczyły się, że nie dostrzegły tramwaju. Doszło też do innej kolizji, ale dotyczyło to pieszego, którego potrącił tramwaj. – Pieszy przeskoczył przez barierkę i otarł się o tramwaj. Uciekł on jednak z miejsca zdarzenia. Prawdopodobnie był pijany. Policja na podstawie monitoringu stara się go odszukać – mówi Cezary Stankiewicz, rzecznik prasowy MPK Olsztyn.

Mimo tych kilku przypadków rzecznik prasowy zwraca uwagę, że i tak jest to dobry wynik. Pomimo tak wielkiej nowości, jaką są tramwaje, nie stało się nic poważniejszego na olsztyńskich drogach. – W dużej mierze to zasługa motorniczych, którzy są szczególnie wyczuleni na różne historie z ruchem na drogach – podkreśla.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Zobacz również:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Olsztyn. Jest już szkielet rozbudowywanej zajezdni tramwajowej

Przestrzeń

Olsztyn. Będzie waloryzacja tramwajowego kontraktu. Jest porozumienie

Przestrzeń

Jednokierunkowa Pesa Twist dla rumuńskiej Krajowy na testach w Olsztynie

Przestrzeń

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Mobilność

MPK Olsztyn myśli o tańszym prądzie dla tramwajów

Przemysław Farsewicz 28 października 2022

Olsztyn. Za wykonawcą tramwajowym większość prac podziemnych

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5