Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rozbudowa olsztyńskiego tramwaju z dofinansowaniem

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-02-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Rozbudowa olsztyńskiego tramwaju z dofinansowaniem
fot. MJ
Piotr Grzymowicz podpisał w Ministerstwie Rozwoju umowę zatwierdzającą dofinansowanie unijne dla projektu „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa”. Oznacza to, że miasto bez przeszkód może realizować prace zmierzające do rozbudowy obecnego systemu tramwajowego.

Olsztyn to jedyne miasto w Polsce, które przy pomocy środków unijnych zdecydowało się na budowę od podstaw systemu tramwajowego. Dzięki pierwszemu etapowi inwestycji powstało 11 km torów oraz trzy linie tramwajowe, które wożą olsztynian z Jarot (przy ul. Witosa) do centrum, uniwersytetu i dworca kolejowego.

Drugi etap coraz bliżej

Przy okazji kolejnej perspektywy finansowej 2014-2020 władze miasta planują drugi etap inwestycji. Projekt „Rozwój transportu zbiorowego w Olsztynie – trakcja szynowa” w ramach działania „Zrównoważony transport miejski Programu Operacyjnego Polska Wschodnia” był dotychczas oceniany przez Ministerstwo Rozwoju. – Pozytywnie przeszedł wszelkie oceny i otrzymał niemałe dofinansowanie ze środków unijnych, sięgające blisko 145 milionów złotych, co stanowi prawie 70 proc. kosztów kwalifikowanych – chwali się Piotr Grzymowicz, prezydent Olsztyna. Umowę właśnie na te środki prezydent podpisał 28 lutego w Ministerstwie Rozwoju. – Cieszymy się, że możemy kontynuować nasz projekt dotyczący rozwoju transportu publicznego, a konkretnie tramwaju. Mieliśmy możliwość przy poprzedniej perspektywie finansowej rozpocząć i zrealizować powrót w Olsztynie tramwaju i to po 50 latach jego nieobecności. W grudniu 2015 roku pojazdy te na nowo pojechały ulicami naszego miasto. Tamten projekt to już jednak historia, teraz jesteśmy przygotowani do realizacji nowego projektu, który również połączy duże osiedla w mieście ze śródmieściem i dworcem kolejowym, który niedługo także zmodernizują PKP SA – wskazuje Grzymowicz.

Realizacja projektu będzie kosztować 255 milionów złotych i obejmie m.in. budowę linii tramwajowej od pętli Pieczewo poprzez ulice: Krasickiego, Synów Pułku, Wyszyńskiego, aleję Piłsudskiego, do skrzyżowania z ul. Kościuszki (plan inwestycji tutaj) oraz przebudowę i rozbudowę infrastruktury drogowej i energetycznej. Ponadto w ramach tej inwestycji miasto sfinansuje zakup dwóch zestawów tramwajowych.

Rozbudowany zostanie także system informacji pasażerskiej. Na inwestycji zyskają także piesi i rowerzyści. – Budowa nowych torowisk w układzie południe – północ po wschodniej części miasta, pozwoli na połączenie osiedli południowych z centrum miasta oraz z węzłem dworcowym i z fabryką Michelin – komentuje Piotr Grzymowicz. 

Potrzebne nowe tramwaje

W ramach tego zadania miasto pozyska środki na zakup dwóch nowych wozów tramwajowych. W sumie miasto zamierza w formie przetargu zakupić 10 nowoczesnych i niskopodłogowych tramwajów. – Zamówienie tramwajów podzieliliśmy ze względu na ich źródła finansowania – informuje prezydent miasta. – W zadaniu dotyczącym łańcuchów ekomobilności pozyskujemy finansowanie na cztery tramwaje. Natomiast w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych związanych z miejskim obszarem funkcjonalności będziemy kupować 4 tramwaje. Z kolei w ramach zadania rozbudowy tramwaju będą to kolejne 2 tramwaje – wylicza.

Brak szczegółowych ustaleń dotyczy natomiast ostatnich 4 składów. Planowanych do obsługi nowej sieci jest jednak 14 wozów. – Zakładamy, że ostatnie pojazdy będą wylizingowane przez MPK Olsztyn, żeby po wybudowaniu całej trasy tramwajowej, zapewnić odpowiednią obsługę i odpowiednią częstotliwość – dodał Prezydent.

W umowie na dofinansowanie czas realizacji został określony na lata 2017-2019. Jak deklaruje Grzymowicz, pierwsze łopaty pójdą w ruch jeszcze jesienią tego roku. O przygotowaniach do rozbudowy i zakupu taboru piszemy tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Olsztyn. Zielone światło od UZP. Będzie umowa z Durmazlarem

Prawo & Finanse

Olsztyn. Zielone światło od UZP. Będzie umowa z Durmazlarem

Przemysław Farsewicz 21 czerwca 2018

Olsztyn: Węższe tramwaje zapewnią konkurencję w przetargu

Komunikacja

Olsztyn: Węższe tramwaje zapewnią konkurencję w przetargu

mj, Transport Publiczny 18 października 2017

Olsztyn z dofinansowaniem na cztery kolejne tramwaje

Prawo & Finanse

Pozostałe z wątku:

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Przestrzeń

Łódź: Północna gotowa w trzech czwartych

Roman Czubiński 04 września 2023

Zobacz również:

Olsztyn. Zielone światło od UZP. Będzie umowa z Durmazlarem

Prawo & Finanse

Olsztyn. Zielone światło od UZP. Będzie umowa z Durmazlarem

Przemysław Farsewicz 21 czerwca 2018

Olsztyn: Węższe tramwaje zapewnią konkurencję w przetargu

Komunikacja

Olsztyn: Węższe tramwaje zapewnią konkurencję w przetargu

mj, Transport Publiczny 18 października 2017

Olsztyn z dofinansowaniem na cztery kolejne tramwaje

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5