Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rowerzystów należy dopuścić na buspasy - komentarz

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Rowerzystów należy dopuścić na buspasy - komentarz
fot. PTER19, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
W nawiązaniu do listu, który pojawił się kilka dni temu na łamach portalu warto dokładnie rozważyć kwestię dopuszczenia ruchu rowerowego na pasy autobusowe. Czy interes rowerzystów i kierowców autobusów faktycznie jest nie do pogodzenia?

Polskie przepisy z zasady nie zezwalają na korzystania z buspasów przez jednoślady. Zarząd dróg danego miasta może jednak wpuścić ruch rowerowy na pasy autobusowe przy użyciu odpowiednich znaków . W związku z tym pojawia się coraz więcej głosów nawołujących do dopuszczenia dwóch kółek na przestrzeń przeznaczoną dla komunikacji zbiorowej. Tego rodzaju praktyka istnieje w krajach zachodnich, jednak w Polsce próby forsowania podobnego rozwiązania spotykają się z oporem urzędników i kierowców autobusów. Czy słusznie? Niekoniecznie. Z kilku powodów.

Cyklista na środku jezdni mało bezpieczny

Zacznijmy od określenia, które miejsce na jezdni powinien zajmować rowerzysta. Praktycy jazdy rowerem nie mają z tym kłopotów. Zgodnie potwierdzą, iż osoba kierująca jednośladem zawsze ma naturalną tendencję do trzymania się krawędzi. Jedni jeżdżą nieco bliżej krawężnika, inni nieco dalej, natomiast nie ma żadnych wątpliwości co do tego, że niezmotoryzowani zawsze będa czuli się bezpieczniej na pasie prawym niż środkowym.

Rzucenie cyklisty w przestrzeń między pędzącymi pojazdami zawsze wywołuje u niego słuszny niepokój. Zwłaszcza w przypadku ulic z buspasami – cyklista chcący jechać zgodnie z przepisami jest wyprzedzany z prawej strony przez duże, ciężkie autobusy, z lewej zaś przez zniecierpliwionych kierowców pragnących za wszelką cenę (tj. w bardzo bliskiej odległości) wyprzedzić jadący znaczniej wolniej jednoślad. W wyniku tego dochodzi do bardzo niekomfortowych oraz niebezpiecznych sytuacji. Zgodnie z danymi zawartymi w policyjnym Systemie Ewidencji Wypadków i Kolizji, wyprzedzanie bez zachowania odpowiedniego dystansu stanowi jedną z najczęstszych przyczyn zdarzeń z udziałem rowerzystów, a winę w 9 na 10 przypadkach ponoszą w nich kierowcy.

Czy autobus faktycznie musi się wlec za rowerem?

Trochę dziwnie brzmią argumenty odnośnie niemożności wyprzedzenia rowerzysty oraz strat czasowych, jakie wywoła dopuszczenie ruchu rowerowego na buspasy. Kłopoty z płynnością można rozwiązać w bardzo nieskomplikowany sposób. Wystarczy zróżnicować szerokości pasów ruchu (4,25-4,5 m dla buspasów oraz 2,75-3 m dla pozostałych pasów). Pozwoli to na wyprzedzanie rowerzystę przez autobus z zachowaniem bezpiecznej odległości, eliminując jednocześnie problem z autami niezachowującymi odpowiedniego dystansu.
Nie należy także zapominać, iż średnia prędkość komunikacji zbiorowej w Polsce waha się – zależnie od miasta – w graniach od ok. 16 do 19 km/h. Z bardzo podobną szybkością porusza się rower. Czy w związku z tym obawa przed znacznymi opóźnieniami spowodowanymi koniecznością współdzielenia przestrzeni z rowerzystami nie wydaje się nieco przesadzona?

Obecne przepisy rodzą patologie

Patologie, jakie powoduje prawne zobowiązanie użytkowników dwóch kółek do korzystania ze środka jezdni, kiedy obok znajduje się buspas, doskonale obrazuje film nakręcony w ramach akcji Zielonego Mazowsza „Rowery na buspasy”.



Cyklistów warto wpuścić na pasy autobusowe choćby z jednego względu, o którym wspomniał wzresztą sam autor listu „Rozkłady jazdy wrogiem… rowerzystów na buspasach”. Oto dokładny cytat: „Nawet jeśli rowerzyści jadą na pasie obok (np. z lewej), to i tak poruszają się w sposób uniemożliwiający wyprzedzenie – bo przy samym buspasie (kierowcy nie mogą zachować bezpiecznego odstępu – 1 m – pomimo wolnego buspasa)”.

Możemy mieć zatem dwa scenariusze:
  1. Rowerzysta, w trosce o swoje bezpieczeństwo, postanowił skorzystać z buspasa. Autobus nie może go przez to wyprzedzić, ale dzięki temu rowerzysta jest dużo bezpieczniejszy.
  2. Rowerzysta jedzie zgodnie z przepisami, czyli środkiem jezdni, z lewej strony pasa dla autobusów. Jest przez to dużo mniej bezpieczny, niż gdyby jechał przy krawędzi, ale autobus i tak nie może go wyprzedzić.
Która sytuacja jest korzystniejsza? To chyba oczywiste.

Zresztą – nie ma co z góry zakładać, że ruch rowerowy zatka buspasy. Zgodnie z tym, co wspomniano wyżej, średnia prędkość obu grup uczestników ruchu jest zbliżona. Nie możemy mówić o rowerzystach powodujących znaczne opóźnienia komunikacji zbiorowej, bowiem nigdy nie mieliśmy okazji przetestować na szerszą skalę współdzielenia przestrzeni przez autobusy i cyklistów. Najwyższa pora spróbować.



List "Rozkłady jazdy wrogiem… rowerzystów na buspasach?"
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5