Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rowerzysta na lewoskręcie, czyli po co nam śluzy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
31-08-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Rowerzysta na lewoskręcie, czyli po co nam śluzy
fot. Zorro 2212, ,lic. CC 3.0śluza rowerowa w Łodzi
Skręt w lewo to najniebezpieczniejszy manewr, jaki podejmują na drodze rowerzyści. Tymczasem niemal wszystkie problemy z lewoskrętami na dużych skrzyżowaniach można łatwo wyeliminować. Wystarczy odpowiednia śluza.

Organizacja Miasta dla Rowerów udostępniła film nakręcony umiejscowioną wewnątrz samochodu kamerą. Na nagraniu widać poruszającego się w przeciwnym kierunku cyklistę, który – chcąc zjechać na pas służący do skręcania w lewo – wjechał wprost pod koła samochodu dostawczego. Zdarzenie wygląda dość poważnie. Na podstawie filmu ciężko ze stuprocentową pewnością ustalić, kto zawinił; nie wiadomo, jak szybko jechał kierowca ani czy cyklista zasygnalizował wcześniej manewr. Dość powiedzieć, że kierujący autem nie zdążył zareagować na manewr rowerzysty, co skończyło się najechaniem od tyłu i lądowaniem na masce.

Film – choć nie jest nowością – świetnie obrazuje problem od lat widoczny w polskich statystykach wypadków i kolizji. Wynika z nich jasno, że skręt w lewo to najniebezpieczniejszy z manewrów, jaki mogą podjąć rowerzyści. Nieprawidłowe skręcanie to trzeci najczęstszy powód zdarzeń z ich udziałem oraz przyczyna aż 30% zgonów odnoszonych przez nich w wypadkach. Lewoskręt może sprawiać trudności nawet rowerzystom z wieloletnim doświadczeniem w poruszaniu się jezdnią. Przecięcie kilku pasów ruchu połączone z jednoczesną obserwacją nadjeżdżających z tyłu (często z nadmierną prędkością i zwartym ciągiem) aut oraz uważaniem na wszystko, co dzieje się z przodu wymaga maksimum skupienia. Łatwo wówczas o błąd, którego skutki potęguje fakt nieprzyzwyczajenia kierowców do zajeżdżających im drogę rowerów.

Problem da się rozwiązać

Rozwiązaniem problemu ze skręcaniem rowerem w lewo na niebezpiecznych, ruchliwych skrzyżowaniach jest specjalna, służąca do lewoskrętów śluza rowerowa.

Istnieją dwa typy śluz. Pierwsza z nich umożliwia zatrzymanie jednośladu przed oczekującymi na wjazd na skrzyżowanie samochodami. Po zmianie światła cykliści opuszczają skrzyżowanie jako pierwsi; są dobrze widoczni dla kierujących autami, co znacznie podnosi ich bezpieczeństwo.

Śluza drugiego typu pozwala na wykonie skrętu w lewo „na dwa”, czyli zjazd do prawej krawędzi, zatrzymanie roweru na śluzie zlokalizowanej na drodze poprzecznej oraz – po przepuszczeniu samochodów – kontynuację jazdy przez wyjazd z drogi poprzecznej na wprost. Nie trzeba wówczas podejmować ryzyka związanego z zajeżdżaniem drogi nadjeżdżającym z tyłu autom, których kierowcy – z racji znacznej różnicy prędkości pojazdów – nie zawsze zdążą odpowiednio szybko zahamować i przepuścić cyklistę.

Lewoskręt „na dwa” jest bardzo popularny w krajach skandynawskich, a śluzy służące do wykonywanie takiego manewru stanowią tam bardzo powszechny widok. Takie rozwiązanie, oprócz wyeliminowania konieczności przecinania toru jazdy samochodów, jest także bardzo intuicyjne w użytkowaniu oraz nie wywołuje konfliktów (nie wymaga zabierania przestrzeni innym uczestnikom ruchu).

Potrzebne zmiany w rozporządzeniach

Chociaż polskie przepisy nie zabraniają stosowania śluz (które są tak naprawdę kombinacją istniejących znaków poziomych), to ich nieobecność w rozporządzeniach powoduje niechęć niektórych zarządców dróg przez stosowaniem takiego rozwiązania. Brak jednolitego wzorca używany jest jako swoista „ochrona” przed postulatami rowerzystów (na zasadzie – nie ma w przepisach, więc nie można stosować).

Oczywiście, niektóre miasta zdecydowały się wykonać krok na przód i wprowadzić śluzy bez czekania na korektę. Postąpiły słusznie, niemniej jednak zmiany w rozporządzeniu dotyczącym znaków i sygnałów drogowych są konieczne; inaczej upowszechnianie tej dobrej praktyki zostanie znacznie spowolnione, co odbije się na bezpieczeństwie cyklistów. Pozostaje mieć nadzieję, że zapowiadane od dawna zakończenie prac nad zmianami w przepisach nastąpi już wkrótce.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wrocław z drugą najlepszą infrastrukturą rowerową w kraju

Mobilność

Wrocław z drugą najlepszą infrastrukturą rowerową w kraju

UM Wrocław 20 listopada 2024

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

Mobilność

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

UM Poznań 20 sierpnia 2024

Kraków ma zespół do rozwoju infrastruktury rowerowej

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Wrocław z drugą najlepszą infrastrukturą rowerową w kraju

Mobilność

Wrocław z drugą najlepszą infrastrukturą rowerową w kraju

UM Wrocław 20 listopada 2024

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

Mobilność

Poznań zapowiada kolejne nowe drogi rowerowe

UM Poznań 20 sierpnia 2024

Kraków ma zespół do rozwoju infrastruktury rowerowej

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij