Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rowerzyści ścigani w Puszczy Białowieskiej. Green Velo... nie dla nich?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
08-01-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Rowerzyści ścigani w Puszczy Białowieskiej. Green Velo... nie dla nich?
fot. Rafał Stawecki
Patrole policji na jednym z największych polskich szlaków rowerowych, grożące mandatami napotkanym rowerzystom? Brzmi jak absurd, jednak takie sytuacje mają miejsce w Puszczy Białowieskiej na terenie nadleśnictwa Hajnówka. Czy rowerowi turyści faktycznie nie mają wstępu na trasy?

Green Velo to ponadregionalny projekt obejmujący pięć województw: podkarpackie, świętokrzyskie, lubelskie, podlaskie oraz warmińsko – mazurskie. W jego ramach powstał turystyczny szlak rowerowy o łącznej długości ponad 2 tys. km. Wartość inwestycji to niemal 300 mln zł, z czego znaczna większość (ponad 236 mln zł) pochodziła ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Green Velo miało wyznaczyć nową jakość turystyki rowerowej w Polsce, a do korzystania z inwestycji zachęcała warta 4,5 mln zł kampania telewizyjna (spoty promujące Wschodni Szlak Rowerowy pojawiły się w największych polskich stacjach we wrześniu 2015 roku).

O jakości technicznej olbrzymiego projektu, nie na każdym odcinku najlepszej, powiedziano już wiele. Teraz pojawił się nowy problem – przemieszczających się szlakiem rowerzystów łapie policja, która grozi mandatami i sprawdza, czy rowery nie są kradzione.

Green Velo w lesie. Rowerzyści muszą iść pieszo?

„Rok niby nowy, ale w Puszczy stare porządki. Nadleśnictwa wprowadziły zakaz poruszania się na rowerach po swoim terenie. Po leśnych trybach jeździ policja, która zatrzymuje wszystkich rowerzystów i grozi/wlepia mandat. To wszystko na trasie Green Velo, najsłynniejszej ścieżki rowerowej w Polsce. Rozwój turystyki pełną gębą...” – czytamy na facebookowym profilu Obozu dla Puszczy, który nagłośnił całą sytuację.

Prawdziwość zdarzenia potwierdzają załączone zdjęcia, na których widać zatrzymanych cyklistów, funkcjonariuszy Policjii i stojący obok radiowozu rower, odwrócony do góry nogami w celu odczytania numerów ramy.

Z bezpośrednich relacji pechowych miłośników dwóch kółek wynika, że przy leśnej drodze nie było znaku zakazującego wjazdu. Policjanci, oprócz numerów ram, sprawdzili także wyposażenie jednośladów poinformowali, że zakazy ruchu obejmują wszystkie wjazdy do tej części lasu i zalecili cyklistom zejście z rowerów i przemierzenie 10-kilometrowego odcinka pieszo.

Szlak, którym nie pojeździsz

Z mapy dostępnej na na oficjalnej stronie Lasów Państwowych wynika, że spore framenty szlaku Green Velo leżące na terenie nadleśnictwa Hajnówka objęte są zakazem wjazdu (szlak oznaczono kolorem niebieskim, obszary objęte zakazem mają kolor czerwony).



Turyści na dwóch kółkach faktycznie nie mają zatem wstępu na znacznej długości fragmenty Wschodniego Szlaku Rowerowego. Należy jednak pamiętać, że zarządca drogi - jeżeli faktycznie nie dopuszcza na danej drodze ruchu pojazdów - ma ustawowy obowiązek poinformowania o tym odpowiednimi znakami, czyli B-1 „zakaz ruchu w obu kierunkach”. Znak musi być również zgodny z rozporządzeniem – B-1 umieszczone na prostokątnym kawałku plastiku z pewnością nie spełnia tego wymogu. Jeśli spod zakazu wyłącza się którąś grupę pojazdów (np. rowery), B-1 należy również uzupełnić odpowiednią tabliczką.



Zatrzymani w okolicach Hajnówki cykliści twierdzą, że znaku zakazu nigdzie nie widzieli, z czego wynika, że zarządca drogi nie dopełnił służbowego obowiązku właściwego oznakowania trasy.

Obok kwestii prawnych związanych z oznakowaniem rodzi się jednak znacznie ważniejsze pytanie: dlaczego zabrania się rowerzystom korzystania z jednego z największych szlaków rowerowych w Polsce? Stworzenie gigantycznego projektu tras pochłonęło kilkaset milionów złotych, kolejnych kilka wydano na ogólnopolską akcję promocyjną. Green Velo miało zrewolucjonizować polską turystykę rowerową. Czy w związku z tym sytuacja, w której nadleśnictwa zakazują rowerowym turystom wjazdu na istotne fragmenty trasy, a rowerzyści (najprawdopodobniej nieświadomi tego, że łamią zakaz) są łapani i straszeni mandatem, nie stanowi absurdu?
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Niewykorzystany potencjał Green Velo

Przestrzeń

Niewykorzystany potencjał Green Velo

Przemysław Farsewicz 11 kwietnia 2021

NIK: Green Velo może nie zostać ukończone w terminie

Przestrzeń

Green Velo. Jakie ma perspektywy?

Komunikacja

Green Velo. Jakie ma perspektywy?

Rafał Stawecki 17 września 2015

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Niewykorzystany potencjał Green Velo

Przestrzeń

Niewykorzystany potencjał Green Velo

Przemysław Farsewicz 11 kwietnia 2021

NIK: Green Velo może nie zostać ukończone w terminie

Przestrzeń

Green Velo. Jakie ma perspektywy?

Komunikacja

Green Velo. Jakie ma perspektywy?

Rafał Stawecki 17 września 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5