Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rowery dają bezpieczeństwo

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Rowery dają bezpieczeństwo
heb, lic. CC BY-SA 3.0rowerzyści w Kopenhadze
Im więcej mieszkańców miasta jeździ na rowerach i im bardziej rozbudowana jest infrastruktura rowerowa, tym bezpieczniej jest na ulicach – wynika z raportu EMBARQ „Saving Lives with Sustainable Transport”. Przykłady z Kopenhagi czy Nowego Jorku pokazują, że infrastruktura rowerowa wpływa na bezpieczeństwo wszystkich, nie tylko samych rowerzystów.

Twórcy raportu przyjrzeli się wynikom badań z ostatnich lat dotyczących bezpieczeństwa na ulicach miast. Wynika z nich, że im więcej ścieżek i pasów rowerowych zbuduje się w mieście tym bezpieczniejsi są rowerzyści. Nie ma w tym nic zaskakującego, dopóki nie zwrócimy uwagi na skalę zjawiska.

Kopenhaga w ostatnich dwóch dekadach zyskała miano najbardziej „urowerowionego” miasta na świecie. Zainwestowano w infrastrukturę. W 1998 r. dziennie na rowerze pokonywano w stolicy Danii w sumie nieco ponad 900 tys. km. W 2009 r. było to już 1,2 mln km. Rowerem dojeżdża do pracy lub do szkoły 36 proc. mieszkańców miasta. W tym samym czasie liczba wypadków z udziałem rowerzystów radykalnie spadła (z ok. 190 do ok. 90 na milion przejechanych kilometrów). Podobny efekt zaobserwowano w Nowym Jorku, w którym między 2006 a 2009 r. zbudowano ok. 320 km tras rowerowych.

W dodatku badacze zaobserwowali, że infrastruktura rowerowa daje bezpieczeństwo pieszym. Na ulicach, na których stworzono pasy rowerowe zanotowano 40 proc. mniej śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych. Dlaczego? Tłumaczy się to faktem, że poświęcenie części drogi na pas rowerowy uspokoiło ruch i samochody nie jeździły już tak szybko jak wcześniej.

Jakie rozwiązania zwiększają bezpieczeństwo rowerzystów? Np. śluzy rowerowe, które są dość powszechne szczególnie w Danii i Wielkiej Brytanii (pierwsza w Polsce powstała we Wrocławiu trzy lata temu), a polegają na wydzieleniu pewnej, kilkumetrowej części jezdni przed skrzyżowaniem, w którą mogą wjechać określone typy pojazdów, głównie chodzi o rowery. Zwiększa to bezpieczeństwo rowerzystów skręcających na skrzyżowaniu w lewo, bo jeszcze przed zmianą świateł mogą podjechać do lewej części jezdni. Co ciekawe badacze stwierdzili, że nie wszędzie malowanie pasów rowerowych innym niż reszta jezdni kolorem, wpływa na poprawę bezpieczeństwa.

W raporcie zwrócono też uwagę na coś, co można określić „korzyściami skali” („safety in numbers”). W największym skrócie oznacza to, że im więcej rowerzystów jest na ulicach tym generalnie są bezpieczniejsi. Kierowcy zwracają na nich uwagę, uczą się ich zachowań i rzadziej są zaskakiwani rowerowymi manewrami. Identyczne zjawisko dotyczy pieszych. Tam gdzie jest ich wielu, wypadki z ich udziałem zdarzają się rzadziej. O tym, że im więcej rowerzystów, tym dla nich lepiej, wspominała niedawno w rozmowie z naszym serwisem dziennikarka i pisarka Magdalena Stopa.

Rowerzyści i piesi są wciąż, poza specyficzną grupą motocyklistów, najbardziej zagrożeni jeśli chodzi o wypadki na jezdni. Autorzy raportu we wstępie zwracają jednak uwagę, że przy tworzeniu programów rozwoju transportu i decyzjach inwestycyjnych w miastach poprawa bezpieczeństwa zwykle nie jest głównym argumentem. Celem jest zwykle skrócenie czasu podróży czy efekty społeczne takie jak zmniejszenie zanieczyszczeń czy poziomu hałasu. Wpływ na bezpieczeństwo jest czynnikiem, którymś z kolei. Według autorów powinien być ważniejszy.

Raport EMBARQ możecie przeczytać tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5