Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rowerowe kaski poprawiają bezpieczeństwo? Tylko na pierwszy rzut oka

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Rowerowe kaski poprawiają bezpieczeństwo? Tylko na pierwszy rzut oka
fot. Cory, lic. CC 2.0
„Pomysł, że nakaz jeżdżenia w kasku rowerowym wprost poprawia bezpieczeństwo rowerzystów, nie jest poparty żadnymi dowodami z miejsc, gdzie taki nakaz rzeczywiście wprowadzono” – pisze Peter Walker, dziennikarz Guardiana, autor książki „How Cycling Can Save the World”.

Powyższa teza może być na pierwszy rzut oka wątpliwa, bo przecież to oczywiste, że jeśli przewrócimy cię na rowerze i wyrżniemy głową o chodnik, to lepiej żeby była w kasku, niż bez niego. Ale Walker, który na co dzień nie pisze o sprawach transportowych, tylko jest dziennikarzem politycznym i korespondentem jednego z największych brytyjskich dzienników, z zamiłowania jest rowerzystą i do tematu podszedł kompleksowo zarówno w książce, jak i w opartym na niej artykule w serwisie CityLab.

Teza zawarta na początku jest prawdziwa. Świadczą o tym przykłady z Antypodów, gdzie nakaz (pod karą grzywny) jeżdżenia w kasku spowodował katastrofalny spadek liczby rowerzystów. System rowerów miejskich w australijskim Brisbane jest najmniej popularnym na świecie. Nie udał się również ten w Melbourne, choć chętni na przejażdżkę rowerem mogą skorzystać z jednego tysiąca przechodnich kasków na stacjach, lub kupić tani, jednorazowy.

Kask zniechęca do roweru

Walker przytacza dane z badania przeprowadzonego w 1993 r. (po wdrożeniu nakazu jeżdżenia w kaskach) przez stan Nowa Południowa Walia. Tamtejsze dzieci rzeczywiście zaczęły jeździć w kaskach, ale jednocześnie o 30 proc. mniej z nich zaczęło korzystać z roweru, dojeżdżając do szkoły. Na Nowej Zelandii nakaz jeżdżenia w kaskach wprowadzono w 1994 r. W efekcie w latach 2003–06 w tym kraju było… o 51 proc. mniej rowerzystów niż w latach 1989–90. Dlaczego? Walker tłumaczy, że dla niektórych kask rowerowy to dodatkowe zawracanie głowy i po prostu tego nie chcą. Ale jest też bardziej skomplikowany efekt psychologiczny. Ludzie kojarzą jazdę na rowerze z niebezpieczną aktywnością fizyczną wymagającą specjalistycznego sprzętu, a nie ze zwykłym i przyjemnym sposobem poruszania się po mieście. W efekcie mniej liczni rowerzyści, w praktyce, są bardziej narażeni na niebezpieczeństwo na drodze.

Autor książki przytacza też przykład z położonej w kanale La Manche wyspy Jersey, czyli jedynego miejsca w Wielkiej Brytanii, w którym od 2014 r. dzieci obowiązuje nakaz jazdy w kasku. Rodzice ryzykują 50 funtami grzywny, jeśli ich pociechy pedałują z gołą głową. To ma pozorny sens, choćby dlatego, że dzieci są generalnie bardziej narażone na rowerowe wypadki. Andrew Green, lokalny polityk, który zresztą sam ma syna po wypadku na rowerze, argumentował, że taki nakaz wcale nie zmniejsza ilości rowerzystów na ulicach. Za to, jak tłumaczy, wielokrotnie rozmawiał z rodzicami, którzy dziękowali mu za przepis mówiąc, że nie mogli zmusić dzieci do noszenia kasku „bo koledzy nie noszą”. A teraz po prostu nie pozwalają im na jazdę rowerem.

Tyle tylko, że – jak pisze Walker – rok przed wprowadzeniem nakazu i tak 84 proc. dzieci na Jersey jeździło w kaskach. Już wtedy nie dochodziło do żadnych niebezpiecznych wypadków z udziałem młodych rowerzystów. Tak więc wpływ nowych przepisów jest niezauważalny. Mogą ewentualnie o kilkanaście procent podnieść, i tak bardzo wysoki, stopień „ukaskowienia”. Tymczasem 35 proc. 10–cio i 11–latków z Jersey ma kłopoty z nadwagą. To więcej niż wynosi brytyjska średnia. Jeśli więc celem jest ochrona zdrowia dzieci, może nie tędy droga?

W Danii ankietowani kontra rząd, odwrotnie niż w Polsce

Przemyślenia brytyjskiego dziennikarza powinni chyba wziąć pod uwagę polscy politycy, bo od czasu do czasu słyszymy o pomysłach, by nad Wisłą nakazać jazdę w kaskach rowerowych. W zeszłym roku w ministerstwie infrastruktury wspominano o pomyśle, by rowerzystom nakazać posiadanie karty rowerowej i kasku. Specjaliści, m.in. obecny szef warszawskiego ZDM Łukasz Puchalski, pomysł skrytykowali, choć w ankiecie, przeprowadzonej przez Dziennik Gazetę Prawną, przepytywani uznali ten pomysł za sensowny.

Trudno się zresztą dziwić, bo na pierwszy rzut oka, jak wspomniano wcześniej, kask w oczywisty sposób poprawia bezpieczeństwo. A tego, jak skomplikowany to temat, odpowiadający w gazetowych ankietach nie wiedzą. Niedawno duńska firma badawcza Analyse Denmark przeprowadziła podobne badanie. 49 proc. respondentów stwierdziło, że Dania powinna wprowadzić nakaz jazdy w kasku (przeciw było 28 proc.). Ale na wyniki szybko zareagowano. Wprowadzenia takich regulacji nie popierają nie tylko organizacje rowerowe, ale też duński rząd i tamtejsza rada bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Prezes Cyklistforbundet, czyli Duńskiej Federacji rowerzystów zaznaczył, ze oczywiście poleca jeżdżenie w kasku, ale nie widzi sensu w nakazywaniu tego przez prawo.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa. Dyrektor ZDM obawia się obowiązkowych kasków

Mobilność

Warszawa. Dyrektor ZDM obawia się obowiązkowych kasków

Rafał Stawecki 14 czerwca 2016

Karta i kaski dla rowerzystów. Tylko czy to ma sens?

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa. Dyrektor ZDM obawia się obowiązkowych kasków

Mobilność

Warszawa. Dyrektor ZDM obawia się obowiązkowych kasków

Rafał Stawecki 14 czerwca 2016

Karta i kaski dla rowerzystów. Tylko czy to ma sens?

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5