Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rowerowa wydmuszka w Rzeszowie. System roweru miejskiego który nie działa tak, jak powinien

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
27-12-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Rowerowa wydmuszka w Rzeszowie. System roweru miejskiego który nie działa tak, jak powinien
Fot. um Rzeszowa
Rower miejski może być środkiem transportu uzupełniającym dla autobusów i tramwajów. Nie tylko atrakcją dla turystów, o czym zdają się nie pamiętać rzeszowscy urzędnicy, dla których rower miejski stał się przede wszystkim miejską ozdobą i sposobem na wygranie wyborów.

– Myślę, że ilość wypożyczeń rowerów świadczy o przydatności tego przedsięwzięcia. Czy jest to odpowiedź na problemy transportowe miasta, czy też spełnia potrzeby komunikacyjne mieszkańców – nie wpadajmy w zbytnią megalomanię. Jest to na pewno pewna możliwość dla pewnej grupy ludzi, promocja rowerów, rekreacji, zdrowego trybu życia, trochę ozdoba miasta. Fajnie, że jest i życzliwa ocena mieszkańców pozwoli na dalszy rozwój wypożyczalni rowerów – przyznał w rozmowie z „Transportem Publicznym” Zbigniew Rudnicki z urzędu miasta.

Rzeszów był jednym z pierwszych polskich miast, które wprowadziło rower miejski. W stolicy Podkarpacia odpowiada za niego od trzech lat firma RoweRes, która ma podpisaną umowę z miastem na czas określony. Umowa dotyczy dzierżawy terenu pod stacje rowerowe. Firma płaci miastu 5 tys. zł rocznie. Co w tym czasie udało się jej osiągnąć?

1000 wypożyczeń i trzy stacje, ale rower jest


Na pewno wzrosła liczba wypożyczeń. W 2011 roku udało się osiągnąć zaledwie 1000 wypożyczeń. W 2012 roku liczba ta wzrosła do 7800, by w 2013 sięgnąć 31 500 wypożyczeń. Aktualnie w Rzeszowie funkcjonuje 100 rowerów na 19 stacjach. To więcej niż np. w Poznaniu, który pozostaje w tyle polskich miast jeśli chodzi o funkcjonowanie systemu roweru miejskiego, ale wciąż za mało, żeby mówić o sprawnym działaniu. Największą popularnością cieszą się stacje położone przy ul. Cieplińskiego, ul. Powisłocze, przy Ratuszu, Hetmańskiej, Piłsudskiego, Placu Wolności, Armii Krajowej i Wyzwolenia. Miasto chwali się dużym przyrostem wypożyczeń i zainteresowaniem systemem wśród studentów.

W nowym sezonie planowane jest uruchomienie dużej stacji sponsorskiej. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, zbudowana zostanie stacja na 20 rowerów.

Polityczny „sukces”?

– Nie trzeba raczej specjalnie uzasadniać, potrzeby rozbudowy infrastruktury komunikacji rowerowej i pożytków z niej dla zakorkowanego miasta. Rzeszowska wersja Reklamowo-Rowerowa to nic innego jak Rower "Miejski" czyli... "Wyborczy". Jest to przykład inwestycji potrzebnej miastu, ale... zepsutej poprzez wykorzystanie jej do celów wyborczych. Przed wyborami na jesieni 2010 roku, było polityczne "ciśnienie" na tą realizację. I z tego powodu, niestety, potraktowano rower miejski instrumentalnie, nad interesem miasta wymagającym poważnej, przemyślanej inwestycji, przeważył krótkotrwały, egoistyczny interes polityczny i kalendarz wyborczy, wymagający szumnego "odtrąbienia" sukcesu we "właściwym" czasie. I "sukces" był, w postaci oddanych w iście PRL-wskim stylu, trzech (3) stacji, które za "moment" i tak zwinięto z uwagi na okres zimowy. 3 stacje, widocznie dlatego, żeby było łatwiej policzyć, oddane przed samymi wyborami. Dzięki temu można było się chwalić... "Mamy rower miejski!". Okoliczności całej sprawy, chronologia wskazują iż był to rower ewidentnie... obciążony tym wyborczym "dziedzictwem" i takim pozostał do dzisiaj, gdyż funkcjonuje nad wyraz rachitycznie – piszą autorzy apelu „STOP niszczeniu przestrzeni miejskiej Rzeszowa” na swoim facebookowym profilu, którzy wskazują, że równie skandaliczną kwestią jest rozmieszczenie w mieście stacji bazowych. – Przy wyborze ich lokalizacji najwyraźniej nie kierowano się tylko i wyłącznie interesem przyszłych użytkowników, ale bardziej interesem dysponenta koszmarnej "urody" nośników reklamy, bilbordów, powiązanych ze stacjami bazowymi […]. To wszystko razem wzięte powoduje, iż rower miejski w Rzeszowie nie funkcjonuje jak należy i w obecnej formie nie ma raczej szans na rozwój.

Aby rower miejski stał się alternatywą dla miejskiej komunikacji, miasto musi zacząć postrzegać go jako środek uzupełniający ruch autobusów czy tramwajów. W Rzeszowie to wciąż przyszłość, choć niektórym miastom się udaje. Nie jest idealnie, ale warto byłoby przyjrzeć się praktykom zza zachodniej granicy. To wskazówka również dla tych miast, które do uruchomienia systemu roweru miejskiego dopiero się przymierzają. Oby uczyły się na błędach swoich poprzedników.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5