Rowery miejskie pojawiają się coraz częściej na ulicach polskich miast. Prawdziwym gigantem na skalę krajową jest w tym temacie Warszawa, gdzie stacji jest najwięcej, a sam system cieszy się ogromną popularnością. W tym roku swój system uruchamiają mniejsze miasta, które również liczą na rowerowy sukces na swoim terenie – to m.in. Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Toruń, Szczecin czy Białystok.
W sumie już ponad 600 miast na całym świecie udostępnia rowery miejskie dla mieszkańców. Pierwszy raz pomysł wypożyczania rowerów pojawił się w latach 60. XX wieku w Amsterdamie. Samo stworzenie takiego systemu nie jest jednak, wbrew temu co zdaje się sądzą niekiedy włodarze polskich miast, gwarancją sukcesu. Na sukces bowiem wpływa wiele czynników, w tym m.in. gęstość sieci, liczba rowerów, obszar który obejmuje system (przyjmuje się, że optymalnie rower publiczny powinien swoim zasięgiem obejmować 10 km kw.), jakość rowerów czy cennik. Sprawdziliśmy, jak system roweru miejskiego wygląda w trzech europejskich stolicach, w wielu przypadkach podawanych za przykład.
Berlin, Niemcy
W stolicy Niemiec samych stacji roweru miejskiego jest niewiele, bo zaledwie 80, zaś rowerów – 1250. Call-a-bike, bo tak nazywa się ten system, jest przeznaczony dla mieszkańców - jako uzupełnienie transportu zbiorowego, a nie dla turystów - dla których prościej jest wypożyczyć jednoślad w jednej z wielu klasycznych wypożyczalni rowerów. Dodatkowo rower można zostawić wszędzie, na przykład przypiąć go do latarni miejskiej.
Cena roweru miejskiego w stolicy Niemiec jest zróżnicowana w zależności od taryfy, podobnie jak to się odbywa w polskich miastach. W podstawowej taryfie minuta jazdy kosztuje 8 centów. To niemal 5 euro za godzinę, jednak maksymalnie 15 euro za cały dzień. Do tego trzeba doliczyć jednorazową opłatę rejestracyjną. Osoby korzystające z roweru albo posiadające specjalne karty rabatowe wypożyczają taniej.
Paryż, Francja
W stolicy Francji jest aż 750 stacji rowerowych Velib. Ulokowane są one głównie w centralnej części miasta. Wynajem roweru kosztuje zaledwie 1 euro za dzień lub 29 euro za miesiąc, ale można kupować również karnety. W zależności od pory roku, dziennie odbywanych jest od 50 tysięcy do 150 tysięcy podróży, a rozwiązanie to okazało się bardzo popularne wśród turystów, którzy napędzają w ten sposób lokalną gospodarkę. System funkcjonuje podobnie jak w Warszawie.
W Paryżu jest jednak poważny problem dotyczący kradzieży jednośladów. Z przygotowanych 20 600 rowerów aż 80 procent ukradziono lub zniszczono. Organizatorzy programu musieli zatrudnić kilkuset ludzi do naprawy tych, które pozostały. Jak wyjaśniają zjawisko socjologowie i policja, solidne, piaskowe rowery Velib są postrzegane jako akcesoria zamożnej, miejskiej klasy średniej, budząc niechęć i zazdrość. Ich niszczenie może być formą rewolty społecznej, w szczególności mieszkańców przedmieść, wśród których jest wielu biednych imigramntów.
Londyn, Anglia
W 2010 roku także w Londynie zaczął działać system rowerów publicznych Barclays Bicycle Hire. Sześć tysięcy rowerów z 400 stacji ruszyło na londyńskie drogi. Jest on częścią Transport for London jako alternatywny środek komunikacji publicznej. Założeniem programu współfinansowanego przez bank Barclays było stworzenie sieci, odciążającej komunikację miejską w centrum Londynu i przeżywającą w godzinach szczytu oblężenie. Aby skorzystać z systemu, można wykupić abonament (tygodniowy lub roczny), albo zapłacić za 24 godzinny dostęp do rowerów. Opłata za dostęp upoważnia użytkownika do podróżowania za pomocą rowerów za darmo, jeśli tylko każda podróż trwa mniej niż 30 minut.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.