Partnerzy serwisu:
Mobilność

Rower miejski jako uzupełnienie transportu zbiorowego

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-09-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Rower miejski jako uzupełnienie transportu zbiorowego
Mat. NextbikeJak wykorzystywany jest rower publiczny w Łodzi
Rower miejski nie ma konkurować z innymi środkami, tylko je uzupełniać. Taką wizję przekazywał Tomasz Wojtkiewicz, prezes Zarządu Nextbike Polska podczas konferencji EkoTransport w Polsce Wschodniej. W tej części kraju na razie jest ciężko, gdy mówimy o systemach rowerowych, co też zauważył prezes Nextbike. Przekonywał zatem o zaletach roweru miejskiego w transporcie i podawał niedawny przykład Łodzi.

Najważniejszą rolą miejskiego roweru jest przede wszystkim uzupełnienie transportu zbiorowego. – To nie jest element, który go zastępuje i który z nim walczy. To jest taki mały brat, który ma uzupełnić transport publiczny na tym pierwszym i ostatnim kilometrze, po to żeby on był bardziej elastyczny i umożliwiał podróż od drzwi do drzwi – przekonuje Tomasz Wojtkiewicz, Prezes Zarządu Nextbike Polska.

Rower już nie jest „wieśniacki”

Rower publiczny jest także pierwszym i widocznym pierwiastkiem w ekonomii współdzielenia. – Coraz bardziej przykładamy wagę do tego, żeby z czegoś korzystać, a nie to posiadać na własność. Wszystkie ekspertyzy pokazują, że ten trend będzie się rozwijał. Ostatni okres spowodował, że pragnęliśmy bardzo mocno łaknąć posiadania. Przez to samochód stał się takim elementem luksusu społecznego. Nic dziwnego, że jeszcze do niedawna rower był kojarzony jako środek transportu w wioskach dla takich ludzi, którzy nie mają innej alternatywy, więc muszą korzystać z roweru – mówi Wojtkiewicz.

Dzisiaj rower przeżywa istny boom i przemieszcza się do miast i jest pełnoprawnym środkiem transportu. Prezes Nextbike Polska wymienia także wiele argumentów, które wpływają na dynamiczny rozwój rowerów miejskich. – Po pierwsze, jest to bardzo elastyczny środek transportu, bo pozwala nam pojechać z punktu A do punktu B drogą, którą my wybierzemy. Po drugie, jest bardzo tani. Nawet w niektórych warunkach, on jest za darmo, jeżeli spojrzymy na systemy w których rejestracja, a potem pierwsze 20 minut są darmowe – wylicza. Jak podaje, statystyki pokazują, że 85% użytkowników korzysta z miejskich rowerów na bardzo krótkich dystansach, więc wpisuje się to idealnie w darmowy czas. – Można powiedzieć, że mają pewnego rodzaju darmowy środek publiczny. Natomiast pamiętajmy, że to jest ten pierwszy okres, w którym walczymy ze zmianą pokoleniową mentalności, żeby zaakcentować rower właśnie jako środek transportu – dodaje.

Niewątpliwie ostatnim czynnikiem za wprowadzeniem w mieście systemu roweru jest ekologia. – zaczynamy jako społeczeństwo, coraz świadomiej myśleć o środowisku. Poza tym, jeżeli spojrzymy na samochody, to one przez 93% czasu stoją i nie są używane, więc pojawia się pytanie, czy ostatecznie potrzebuję mieć ten samochód, żeby z niego korzystać – mówi Wojtkiewicz.

Klientami roweru miejskiego są najczęściej osoby, które kiedyś korzystały z roweru, a teraz do niego wracają. – Tendencja pokazuje, że większość z nich, po około roku czasu, kupuje sobie potem własny rower. I to jest największy sukces wdrażania takich projektów, które przekonują mentalnie ludzi do tego, żeby rower traktować jako ważny środek transportu – podkreśla.

Szybki rozrost rowerów miejskich

Jak popatrzymy na dynamikę rozwoju na świecie, to zauważymy, że zjawisko ma wzrost kija hokejowego. Dzisiaj jest już 1 mln i 300 tys. rowerów we flocie rowerów miejskich na całym świecie. Jeżeli popatrzymy, że w 2007 roku było ich tylko 15 tys. to możemy zrozumieć, jak gigantyczna jest dynamika wzrostu tych systemów. W Polsce to zjawisko rozwija się dopiero od ok. 2010 roku. W tej chwili mamy już w Polsce 20 miast, które taki system posiada.

Prezes Nextbike Polska zdradził także, że firma ciągle ankietuje swoich użytkowników rowerów. Deklarują oni jak często korzystają z systemu. Okazuje się, że wśród użytkowników zarejestrowanych 40% z nich jeździ codziennie rowerami . – A to jest tylko jakaś część. Spośród już 900 tys. zarejestrowanych użytkowników systemu, ok. 75% z nich to bardzo aktywni użytkownicy, którzy naprawdę regularnie, kilka razy w tygodniu, korzystają z roweru miejskiego – podkreśla Wojtkiewicz. W sumie w 20 miastach wypożyczono już 14,5 mln rowerów. – Przejechali oni na naszych rowerach blisko 31 mln kilometrów i oszczędzili chociażby 62 tony CO2. Można to jeszcze przeliczyć na spalone kalorie lub na kilometry niezniszczonych dróg – dodaje.

Rowerowa Łódź


– Łódź była przez cały czas postrzegana jako miasto kompletnie nierowerowe. Z resztą, to samo mówiono wcześniej o Warszawie. Natomiast Łódź jest takim miejscem, gdzie mówiono, że tam nie ma po czym jeździć, że tam jest niebezpiecznie i są tam tylko samochody – mówi Wojtkiewicz. Jak podaje, aby system się sprawdził, musi on być dobrany wielkością do rozmiarów miasta. Szacuje się, że powinno się zapewnić ok. 1 rower na 500 mieszkańców. Także odległości powinny być od 500 do 1000 metrów.

– W Łodzi zrobiono to bardzo ambitnie. Stacje są w odległości od siebie między 200 a 300 metrów. Mimo że wdrożono system na sto stacji i 1 tys. rowerów, które absolutnie nie zagospodarowują całego potencjału miasta, to bardzo zasadnie zrobiono to w pierwszym kroku. System rozlokowano tylko w śródmiejskiej obwodnicy, czyli bardzo gęsto. Dopiero w kolejnych krokach będzie on rozbudowywany w dalsze rejony. Tutaj uniknięto błędu skali, że mamy 100 stacji, to rozmieszczamy je na całe miasto, a system jest potem tak rozrzucony, że nie do końca spełnia swoją funkcję – podkreśla.

Upłynęło 5 lat, zanim system został w Łodzi wdrożony. Duże miasto z bardzo dużą liczbą samochodów i bardzo małą ilością infrastruktury. Projekt wkomponowano w architekturę miejską. Postawiono też wygórowane warunki względem rowerów. Zamiast na nowoczesność i nowe rozwiązania, postawiono bardziej na solidność, prostotę i wytrzymałość.


Jak jeżdżą łodzianie na Veturilo, mat. Nextbike

Jest to także kolejne z miast w Polsce, które zintegrowało system roweru publicznego z systemem transportowym poprzez integrację z kartą miejską – Migawką. Użytkownicy, którzy posiadają taką kartę z ważnym biletem okresowym, mają dodatkowe benefity jak wydłużony darmowy czas czy tańszą taryfę.

System wystartował 30 kwietnia tego roku i od razu spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem. – Przy otwarciu był to drugi co do wielkości system roweru publicznego w Polsce. W ciągu pierwszego dnia odnotowaliśmy 13,5 tys. wypożyczeń – mówi Wojtkiewicz. Rekord jednak padł kilka dni później, bo użytkownicy wypożyczyli rowery aż 17,5 tys. razy. – Każdy rower był wypożyczany 17,5 razy. Na Zachodzie Europy, kiedy w systemie jest do 2-3 wypożyczeń dziennie, to się uważa, że to jest bardzo dobry wynik. W Polsce, dzięki zachęcaniu darmowym czasem początkowym, mówimy, że 5-6 jest takim dopiero dobrym wynikiem – wyjaśnia.

GPS w rowerach

W ciągu 48 godzin system miał 3 tys. rejestracji. W ciągu miesiąca 42 tys., a w tej chwili jest już blisko 70 tys. użytkowników. A to tylko cztery miesiące funkcjonowania systemu. Co 7 sekund był wypożyczany rower w łodzi. – Widać zatem, jak bardzo niedoszacowana jest skala. Na pewno miasto nie poprzestanie na pierwszym kroku i dokona rozbudowy systemu – zauważa Wojtkiewicz.

Najciekawszą rzeczą jest jednak wdrożenie pewnego rozwiązania, które zastosowano po raz pierwszy w Polsce. Rowery uzbrojono w GPS-y w trybie aktywnym. – Zbieramy i analizujemy dane. Dokonamy z pewnością pod koniec roku analizy i raportu wspólnie z miastem, bo to są niezwykle ciekawe dane z tendencjami użytkowników, którymi trasami jeżdżą, jakie mają zachowania i czego potrzebują. Na bazie tych informacji, władze Łodzi będą mogły jeszcze trafniej podejmować decyzje, co do inwestycji – mówi Wojtkiewicz.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5