Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Rower miejski: Dziewięć powodów, by mieć go w swoim mieście

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-02-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Rower miejski: Dziewięć powodów, by mieć go w swoim mieście
fot. Łukasz Malinowski
System roweru miejskiego funkcjonuje już w ponad 600 miastach na całym świecie. W Polsce to wciąż domena tych największych, jak Warszawa, Kraków, Wrocław czy Poznań, ale w tym roku do listy miast udostępniających rowery mieszkańcom, dołączy sporo mniejszych miejscowości: Białystok, Bydgoszcz, Toruń, Lublin czy Bielsko-Biała. Dlaczego rowerowa sieć miejska tak szybko się rozrasta?

Jest wiele powodów, dla których miasta decydują się na uruchomienie systemu roweru miejskiego dla swoich mieszkańców. To wynika również z celów, jakie stawiają przed sobą współczesne metropolie: jak zwiększenie jazdy na rowerze, zmniejszenie zatłoczenia, poprawa jakości powietrza czy oferowanie mieszkańcom alternatywy dla transportu miejskiego w postaci aktywnej mobilności. Dodatkowo rower miejski ma dwie zasadnicze zalety w porównaniu do innych projektów transportowych: koszty realizacji są stosunkowo niskie a czas realizacji całego projektu jest krótki. Możliwe jest zaplanowanie i wdrożenie systemu w naprawdę niedługim czasie, co oznacza, że korzyści naliczane z funkcjonowania systemu można czerpać dużo szybciej, niż w przypadku innych miejskich projektów transportowych (jak np. inwestycje w nowy tabor tramwajowy czy zakup nowych autobusów).

Institute for Transportation and Development Policy (ITDP) przeanalizował zarówno sposoby planowania, wprowadzania jak i funkcjonowania systemów w największych miastach, w których rowery publiczne są faktycznie wykorzystywane. Na podstawie analizy systemów m.in. w Paryżu, Londynie, Lyonie, Montrealu, Meksyku, Buenos Aires, Dublinie czy Bostonie powstał taki zestaw korzyści płynących z udziału rowerów w systemie transportowym miasta

1. Zmniejszenie zatłoczenia i poprawa jakości powietrza

System roweru miejskiego oferuje alternatywne sposoby transportu na krótkie wycieczki, które mogłyby równie dobrze odbyć się samochodem. W listopadzie 2011 roku rowerzyści korzystający z tutejszego systemu roweru miejskiego (22 tys. osób), przyczynili się do zredukowania liczby kilometrów pokonywanych rocznie samochodem o blisko 4,4 miliony (LDA Consulting 2012).

2. Zwiększenie dostępności i zmniejszenie kosztów ponoszonych na rozszerzanie sieci transportowej

Wdrożenie systemu roweru miejskiego daje mieszkańcom większy dostęp do miejsc, które są poza ich zasięgiem na piechotę. Dodatkowo system roweru miejskiego zwiększa mobilność mieszkańców a jego wprowadzenie jest znacznie mniej kosztowne niż rozszerzenie usług transportu publicznego w mieście.

3. Poprawa wizerunku miejskiego rowerzysty

4. Świadczenie usług komplementarnych w stosunku do publicznego transportu

5. Poprawa stanu zdrowia mieszkańców


Chodzi zarówno o zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Badania pokazały, że przeznaczenie przynajmniej 20 minut dziennie na jazdę na rowerze ma znaczący pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne.

6. Przyciąganie nowych rowerzystów

System roweru miejskiego to łatwy sposób przemieszczania się szczególnie dla osób, które same roweru nie posiadają lub narzekają na brak parkingów rowerowych w mieście. W Lyon zaobserwowano 44-procentowy wzrost ruchu rowerowego w ciągu pierwszego roku od uruchomienia tam systemu roweru miejskiego.

7. Poprawa wizerunku miasta

8. Wpływ na lokalną gospodarkę

9. Poprawa infrastruktury rowerowej w mieście


Wprowadzenie samego systemu może być powodem do przyjrzenia się inwestycjom w infrastrukturę rowerową w mieście. Miasta, które wdrożyły systemy jednogłośnie przyznają, że korzyści są odczuwalne przez wszystkich użytkowników.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5