System roweru miejskiego funkcjonuje już w ponad 600 miastach na całym świecie. W Polsce to wciąż domena tych największych, jak Warszawa, Kraków, Wrocław czy Poznań, ale w tym roku do listy miast udostępniających rowery mieszkańcom, dołączy sporo mniejszych miejscowości: Białystok, Bydgoszcz, Toruń, Lublin czy Bielsko-Biała. Dlaczego rowerowa sieć miejska tak szybko się rozrasta?
Jest wiele powodów, dla których miasta decydują się na uruchomienie systemu roweru miejskiego dla swoich mieszkańców. To wynika również z celów, jakie stawiają przed sobą współczesne metropolie: jak zwiększenie jazdy na rowerze, zmniejszenie zatłoczenia, poprawa jakości powietrza czy oferowanie mieszkańcom alternatywy dla transportu miejskiego w postaci aktywnej mobilności. Dodatkowo rower miejski ma dwie zasadnicze zalety w porównaniu do innych projektów transportowych: koszty realizacji są stosunkowo niskie a czas realizacji całego projektu jest krótki. Możliwe jest zaplanowanie i wdrożenie systemu w naprawdę niedługim czasie, co oznacza, że korzyści naliczane z funkcjonowania systemu można czerpać dużo szybciej, niż w przypadku innych miejskich projektów transportowych (jak np. inwestycje w nowy tabor tramwajowy czy zakup nowych autobusów).
Institute for Transportation and Development Policy (ITDP) przeanalizował zarówno sposoby planowania, wprowadzania jak i funkcjonowania systemów w największych miastach, w których rowery publiczne są faktycznie wykorzystywane. Na podstawie analizy systemów m.in. w Paryżu, Londynie, Lyonie, Montrealu, Meksyku, Buenos Aires, Dublinie czy Bostonie powstał taki zestaw korzyści płynących z udziału rowerów w systemie transportowym miasta
1. Zmniejszenie zatłoczenia i poprawa jakości powietrza
System roweru miejskiego oferuje alternatywne sposoby transportu na krótkie wycieczki, które mogłyby równie dobrze odbyć się samochodem. W listopadzie 2011 roku rowerzyści korzystający z tutejszego systemu roweru miejskiego (22 tys. osób), przyczynili się do zredukowania liczby kilometrów pokonywanych rocznie samochodem o blisko 4,4 miliony (LDA Consulting 2012).
2. Zwiększenie dostępności i zmniejszenie kosztów ponoszonych na rozszerzanie sieci transportowej
Wdrożenie systemu roweru miejskiego daje mieszkańcom większy dostęp do miejsc, które są poza ich zasięgiem na piechotę. Dodatkowo system roweru miejskiego zwiększa mobilność mieszkańców a jego wprowadzenie jest znacznie mniej kosztowne niż rozszerzenie usług transportu publicznego w mieście. 3. Poprawa wizerunku miejskiego rowerzysty
4. Świadczenie usług komplementarnych w stosunku do publicznego transportu
5. Poprawa stanu zdrowia mieszkańców
Chodzi zarówno o zdrowie fizyczne, jak i psychiczne. Badania pokazały, że przeznaczenie przynajmniej 20 minut dziennie na jazdę na rowerze ma znaczący pozytywny wpływ na zdrowie psychiczne.
6. Przyciąganie nowych rowerzystów
System roweru miejskiego to łatwy sposób przemieszczania się szczególnie dla osób, które same roweru nie posiadają lub narzekają na brak parkingów rowerowych w mieście. W Lyon zaobserwowano 44-procentowy wzrost ruchu rowerowego w ciągu pierwszego roku od uruchomienia tam systemu roweru miejskiego.
7. Poprawa wizerunku miasta
8. Wpływ na lokalną gospodarkę
9. Poprawa infrastruktury rowerowej w mieście
Wprowadzenie samego systemu może być powodem do przyjrzenia się inwestycjom w infrastrukturę rowerową w mieście. Miasta, które wdrożyły systemy jednogłośnie przyznają, że korzyści są odczuwalne przez wszystkich użytkowników.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.