Partnerzy serwisu:
Mobilność

Rower miejski bezpieczniejszy niż własny?

Dalej Wstecz
Autor:

Marcin Żywiałkowski

Data publikacji:
2016-04-12 07:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rower miejski bezpieczniejszy niż własny?
Stacja rowerów miejskich na rynku we Wrocławiufot. togamek/wikimedia
Według badań Instytutu MTI, żaden rowerzysta nie zginął na rowerze wypożyczonym z miejskiej wypożyczalni w USA. Czy oznacza to, że użytkownicy rowerów publicznych bardziej uważają na siebie i innych uczestników drogi?

Systemy rowerów publicznych rozwijają się dynamicznie od 2007 roku. Dziś w Stanach Zjednoczonych taki system znajduje się w 94 miastach, a operatorzy odnotowali rekordową liczbę 35 milionów podróży. Mimo kilku poważnych incydentów drogowych, nikt na nich nie zginął. W porównaniu do średniej liczby zgonów na ulicach – 21 na 100 mln podróży – wydaje się to być niezwykłym zbiegiem okoliczności. Czy na pewno?

Rower miejski liderem bezpieczeństwa

Naukowcy z MTI (Mineta Transportation Institute) przeprowadzili badanie dotyczące bezpieczeństwa ruchu rowerowego w trzech miastach – Waszyngtonie, San Francisco i Minneapolis. Odkryli, że użytkownicy rowerów z miejskich wypożyczalni mieli dużo niższe statystyki dotyczące kolizji niż rowerzyści poruszający się rowerami prywatnymi.

W raporcie autorzy dowiedli, że rowery publiczne mają kilka szczególnych cech, które powodują dużo mniejszą wypadkowość. Z raportu jednoznacznie wynika, że jazda na rowerze publicznym jest bezpieczniejsza niż na prywatnym. Dlaczego tak się dzieje?

Konstrukcja i lokalizacja

Rowery publiczne są w zdecydowanej większości inaczej zbudowane niż popularne kolarki czy rowery trekkingowe. Są cięższe, mają grubszą ramę i szersze opony, co powoduje, że są wyraźnie trwalsze. Lepiej radzą sobie na wyboistych drogach, czy w kontakcie z krawężnikami lub szynami tramwajowymi. Rowery miejskie mają zwykle tylko kilka biegów, co uniemożliwia szybką i ryzykowną jazdę. Wiele z rowerów publicznych jest wyposażonych w hamulce bębnowe (umieszczone w piaście), które dużo lepiej radzą sobie w niesprzyjającej aurze.

Stacje rowerów miejskich w zdecydowanej większości znajdują się przy przestrzeniach pieszych, lub z uspokojonym ruchem ulicznym. To niezwykle ważne, gdyż większość wypadków samochód-rowerzysta odbywa się, gdy samochody przekraczają prędkość 30 mil na godzinę (niemal 50 km/h). Rowery miejskie są też obowiązkowo wyposażane w sprawne światła i malowane na jasne, często fluorescencyjne kolory. Dzięki temu kierowcy dużo wcześniej widzą rowerzystę i mogą uniknąć kolizji.

Brak doświadczenia i kasku

Rowerzyści korzystający z rowerów publicznych są zwykle mniej doświadczeni, ale autorzy raportu przedstawiają ten fakt jako pozytywną cechę. Mniej doświadczeni rowerzyści są zwykle bardziej ostrożni, jadą uważniej i wolniej. Mają mniejszą tendencję do stwarzania ryzykownych sytuacji, co generalnie poprawia, a nie zmniejsza poziom bezpieczeństwa.

Amerykańscy rowerzyści, korzystający z roweru na co dzień często chętnie korzystają z kasków inaczej niż rowerzyści na rowerach z miejskich wypożyczalni. Mimo to, jazda takim rowerem jest cały czas bardziej bezpieczna. Dlaczego? Autorzy mają hipotezę mówiącą o tym, że kierowcy zwracają dużo większą uwagę na rowerzystów bez kasków. Bardziej dbają o ich bezpieczeństwo, gdy widzą, że nie mają żadnych zabezpieczeń.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Donkey Republic, czyli rowerowy Uber w Kopenhadze

Mobilność

Donkey Republic, czyli rowerowy Uber w Kopenhadze

Olga Plesińska 04 lutego 2016

Nextbike przesadzi Łódź na rowery?

Komunikacja

Nextbike przesadzi Łódź na rowery?

Jakub Dybalski 21 grudnia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS