Warszawski samorząd zleca wykonanie szczegółowej koncepcji wykonania przejść naziemnych na rondzie Dmowskiego. Ta rewolucyjna zmiana ma szansę zostać wprowadzona w przyszłym roku. Przy okazji autorzy analizy mają przeanalizować możliwość poszerzenia i wydłużenia przystanków tramwajowych.
Jak
pisaliśmy, stołeczny Ratusz ogłosił przetarg na wykonanie szczegółowej koncepcji etapowej przebudowy ronda Dmowskiego, w wyniku której mają się pojawić pasy dla pieszych i przejazdy rowerowe. Jak zauważa samorząd, obecne rozwiązania stanowią istotną barierę przestrzenną, dzielącą centrum miasta. Układ ulic dostosowany jest wyłącznie pod ruch kołowy, a piesi i pasażerowie komunikacji miejskiej muszą korzystać z przejść podziemnych – najbliższe pasy znajdują się w odległości kilkuset metrów (przy Świętokrzyskiej, Żurawiej, Kruczej i
nowe przy Emilii Plater).
W zeszłym roku zakończono analizy dotyczące zmian komunikacyjno-architektonicznych dla Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich. Teraz zlecone analizy mają uszczegółowić rozwiązania wskazane przez autorów poprzedniego opracowania, firmę Davos. Ratusz wymaga zaproponowania etapowania usprawnienia ruchu pieszego i rowerowego z założeniem utrzymania istniejących przejść podziemnych. Ponadto wykonawca będzie musiał rozpoznać warunki ewentualnych korekt geometrii jezdni w kontekście lokalizacji sieci infrastruktury inżynieryjnej.
Wykonawca jest zobowiązany do wykonania pomiarów ruchu pieszego oraz rowerowego wraz z prognozami po wprowadzeniu przejść naziemnych – z określeniem struktury kierunkowej i rodzajowej ruchu (osoby sprawne i z ograniczoną mobilnością tj. na wózkach inwalidzkich, z wózkami dziecięcymi, przenoszące bagaż), a następnie przeprowadzenia mikrosymulacji. Pozwoli ona na określenie parametrów infrastruktury pieszej, jak wymiary stref akumulacji pomiędzy przejściami dla pieszych w poziomie jezdni czy też szerokości peronów przystankowych.
Autorzy opracowania będą musieli też przygotować prognozy ruchu kołowego dla obu szczytów komunikacyjnych i wstępne programy sterowania sygnalizacją świetlną obsługujące rondo i projektowane przejścia dla pieszych i przejazdy. Założenia przewidują realizację zintegrowanej koordynacji tramwajowo-samochodowej. W przypadku zmiany warunków ruchu wykonawca będzie musiał przeanalizować możliwość wprowadzenia priorytetu dla tramwajów. Wykonawca będzie musiał "sprawdzić konieczność zastosowania sygnalizacji świetlnej na nowych przejściach dla pieszych tak, aby zapewnić ich obsługę w jednym cyklu sygnalizacyjnym".
mat. UM Warszawa
Wykonane badania ruchu pieszego i rowerowego posłużą do zaprojektowania systemu naziemnych przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych przez ul. Marszałkowską i Al. Jerozolimskie w rejonie skrzyżowań z ulicami Widok, Poznańską/Pankiewicza, Nowogrodzką oraz na przedłużeniu ul. Parkingowej, czyli nie bezpośrednio na rondzie, a na krańcach przystanków tramwajowych. Dopuszcza się możliwość realizacji tzw. „łamanych” przejść dla pieszych. W przypadku braku możliwości wyznaczenia przejść zarówno przez wlot, jak i wylot ze skrzyżowania priorytetem powinno być wyznaczenie przejść dla pieszych do przystanków tramwajowych.
Ponadto zadaniem wykonawcy będzie zbadanie możliwości poszerzenia i wydłużenia wysepek tramwajowych na wszystkich wlotach skrzyżowania. Mają one umożliwiać obsługę dwóch tramwajów (czyli min. 66 m długości). Musi on też przedstawić projekt zmian w stałej organizacji ruchu w obrębie ronda uwzględniający m.in. liczbę i szerokość pasów ruchu na wlotach, lokalizację naziemnych przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych, a także szacunkowe koszty projektowanej zmiany organizacji ruchu.
Opracowanie ma być gotowe do końca listopada tego roku (ale w przetargu premiowane jest skrócenie tego czasu) i będzie podstawą do projektów budowlanych i organizacji ruchu potrzebnych do wytyczenia przejść w terenie i koniecznych przebudów jezdni i infrastruktury podziemnej. Prace miałyby nastąpić w przyszłym roku.
Zmiany, jakie zostaną wdrożone, to pierwszy etap. W
kolejnym miałaby nastąpić zamiana ronda w zwykłe skrzyżowanie, a także przybliżenie pasów do tarczy skrzyżowania.