fot. Nemo5576, lic. CC BY-SA 4.0 Wikimedia commons
Rozpoczynający się rok zapowiada się pracowicie dla Tramwajów Śląskich. Spółka zamierza zrealizować szereg zadań, w tym ponad 20 projektów z dofinansowaniem unijnym. Zanim dotrą nowe tramwaje z planowanego przetargu przewoźnik zamierza też kontynuować program remontów i modernizacji istniejącej floty pojazdów.
W tym roku spółka zamierza też zrealizować szereg własnych przedsięwzięć, bez dofinansowania unijnego, opiewających na kwotę 12 mln zł netto. W tej chwili trwa realizacji projektu modernizacji torowiska wzdłuż Chorzowskiej w Katowicach od skrzyżowania z ul. Dębową do Wesołego Miasteczka. Ponadto spółka planuje przebudowę infrastruktury tramwajowej na pętlach Katowice Brynów i Katowice Zawodzie.
Inne planowane przedsięwzięcia własne obejmują przygotowanie dokumentacji przyszłościowych dla zadań inwestycyjnych, modernizację systemu łączności dyspozytorskiej, zakup maszyn i urządzeń, a także modernizację oświetleń terenu oraz hal zajezdniowych i warsztatowych. – Do tego dojdą jeszcze remonty i bieżące utrzymanie infrastruktury prowadzone przez Zakład Torów i Sieci Tramwajów Śląskich SA, jednak zakres zadań przewidzianych do realizacji jest jeszcze przedmiotem dopracowywania – mówi Andrzej Zowada, rzecznik prasowy Tramwajów Śląskich. Remonty taboru i przygotowania do przetargi na tramwaje
We własnym zakresie Tramwaje Śląskie zamierzają też w tym roku wyremontować trzy wagony 116Nd i osiem wagonów typu 105N2K, a także rozpocząć nowe i dokończyć trwające modernizacje wagonów typu Pt8. Do tego dochodzą też oczywiście remonty bieżące.
Jednocześnie spółka szykuje się do zakupu 44 nowych tramwajów w ramach wielkiego projektu unijnego. – Powołany przez zarząd spółki zespół przetargowy przygotowuje specyfikację istotnych warunków zamówienia dla przetargu na zakup nowych tramwajów. Planujemy zakup trzech różnych typów tramwajów – długich, średnich i krótkich, ze względu na to, iż właśnie takie są potrzeby taborowe spółki – wyjaśnia Zowada.
Rusza projekt unijny
Ten rok upłynie też pod znakiem rozpoczęcia inwestycji infrastrukturalnych z wielkiego projektu unijnego. – Zadań, których realizacja rozpocznie się w bieżącym roku będzie dość dużo. Wszystkie przedsięwzięcia z etapu I naszego projektu chcemy zakończyć do końca 2019 roku, zatem czasu jest niewiele, a pracy bardzo dużo. W tym roku planujemy rozpocząć realizację praktycznie wszystkich zadań etapu I – mówi Andrzej Zowada.
Lista zadań, które mają się rozpocząć w tym roku, obejmuje 23 projekty. – Realizacja zadań będzie się rozpoczynać sukcesywnie w kolejnych miesiącach roku – zapowiada Zowada.
Co w Zagłębiu…
Inwestycje w Sosnowcu obejmą budowę nowej linii tramwajowej od pętli Zagórze do ronda Jana Pawła II, a także przebudowę bądź modernizację infrastruktury tramwajowej od granicy z Będzinem do pętli Będzińska oraz w ciągu Piłsudskiego od Sobieskiego do drogi ekspresowej S86.
W Będzinie zaplanowano przebudowę trasy w ciągu Małobądzkiej od ronda Czeladzkiego do granicy z Sosnowcem. Kolejny projekt z Zagłębia dotyczy Dąbrowy Górniczej i przebudowy trasy w ciągu Kasprzaka od skrzyżowania z Piłsudskiego do skrzyżowania z ul. Zaplecze.
…i na Śląsku
Ze środków unijnych skorzystają też Mysłowice, w których przewidziano modernizację linii 14 w ciągu Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców.W Chorzowie przewidziano cztery projekty. Modernizacja obejmie infrastrukturę w ciągach 3 Maja, Hajduckiej i Powstańców od Rynku do ul. Chrobrego. Ponadto zostaną przeprowadzone prace modernizacyjne na terenie Zakładu Usługowo-Remontowego w Chorzowie Batorym.
Szereg zadań zaplanowano również w Zabrzu. Tutaj inwestycje obejmą przebudowę torowisk w ciągu Wolności od skrzyżowania z Piłsudskiego do skrzyżowania z Miarki, a także od skrzyżowania z ul. Floriana (Browaru)do granicy z Rudą Śląską, a także wzdłuż Powstańców Śląskich i Religi od ul. Wolności do skrzyżowania ul. Stalmacha (wraz z rozgałęzieniami). Przewidziano także przebudowę obiektu mostowego nad potokiem Julka wraz z torowiskiem do przejazdu przez ul. Stara Cynkownia w Bytomiu.
Kolejnym śląskim miastem, które skorzysta ze środków unijnych, jest właśnie Bytom. Lista projektów obejmuje przebudowy tras od skrzyżowania Powstańców Warszawskich i Sądowej do zajezdni Stroszek, wzdłuż Zabrzańskiej od Modrzewskiego do Baczyńskiego, w ciągu Katowickiej od pl. Sikorskiego do Siemianowickiej (dobudowa drugiego toru), w ul. Piekarskiej wraz z Sądową, a także od przystanku przy osiedlu Arki Bożka do Siemianowickiej.
W Rudzie Śląskiej zaplanowano przebudowę infrastruktury wzdłuż Karola Goduli, a także Niedurnego. W Świętochłowicach prace obejmą Bytomską na odcinku od Chorzowskiej do Krasickiego. Natomiast w Katowicach rozpocznie się budowa nowej trasy wzdłuż Grundmanna, będącej połączeniem dwóch tras w układzie wschód – zachód, biegnących Chorzowską oraz Gliwicką.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.