Trwa budowa wielkiego systemu transportowego w Rijadzie, stolicy Arabii Saudyjskiej. W 2018 roku będzie się składać z sześciu linii metra oraz 85 stacji. Pociągi pojadą po 176 kilometrach torów już rok później.
Stolicę Arabii Saudyjskiej zamieszkuje obecnie ponad sześć milionów osób. Jeszcze w 1972 roku, w mieście mieszkało zaledwie 500 tysięcy osób, w 1990 już 2 miliony. Mimo siatki szybkich dróg ekspresowych oplatających metropolię, brakuje systemu komunikacji miejskiej. Władze miasta, w 2012 roku opracowały plan rozbudowy systemu komunikacji publicznej zakładający budowę największego systemu komunikacyjnego na Bliskim Wschodzie. To konieczność, bo w ciągu najbliższych 20 lat Rijad ma się powiększyć o połowę.
Nowa sieć metra, będąca w budowie będzie składać się z sześciu linii oraz 85 stacji. W samym centrum miasta będzie to 39 stacji. Największy kontrakt na budowę otrzymała firma Bechtel, specjalizująca się w gigantycznych projektach inżynierii lądowej – wybudowała m.in. Eurotunnel oraz metro w Atenach), która wykona dwie linie. Trzy kolejne linie wykona za 7,82 mld dolarów hiszpański koncern FCC a ostatnią włoski koncern Andaldo. Całkowita wartość kontraktów opiewa na astronomiczną kwotę 22,5 miliarda dolarów.
Tunele o całkowitej długości 176 kilometrów powstają dzięki siedmiu wielkim tarczom TBM zwanymi Mneefach, których nazwa pochodzi od imienia królewskiego konia. Każda maszyna, o wadze 1000 ton układa prawie 100 metrów tunelu tygodniowo.
Po nowych torach poruszać się będą pociągi wyprodukowane przez koncerny Siemens oraz Alstom. Będą to automatyczne składy poruszające się z prędkością do 145 kilometrów na godzinę. Każdy z pociągów będzie w pełni klimatyzowany i wyposażony w sieć WiFi. Według saudyjskiej wysokiej komisji ds. budowy Arriyadh aż 20 proc. zużytej energii elektrycznej będzie pochodzić z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na stacjach. Część pojazdów zostanie wyprodukowana w chorzowskim Alstom-Konstal,
o czym pisaliśmy tutaj.Cztery główne stacje systemu zostały zaprojektowane przez różne firmy architektoniczne z całego świata. Za największą stację – King Abdullah Financial District odpowiada biuro projektowe zmarłej niedawno Zahy Hadid. Będzie to sześciopoziomowa stacja (cztery piętra nadziemne z sześcioma peronami i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem) łącząca trzy różne linie metra. Całkowita kubatura stacji obejmie 20 000 metrów kwadratowych. Każda stacja będzie w pełni klimatyzowana i wyposażona w rozsuwane przegrody oddzielające pasażerów od torowiska. Rozwiązanie to ma na celu nie tylko ochronę pasażerów przed upadkiem na tory, ale również ograniczenie strat energetycznych.