Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Rijad. Metro od Zahy Hadid

Dalej Wstecz
Autor:

Marcin Żywiałkowski

Data publikacji:
2016-05-28 08:45
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rijad. Metro od Zahy Hadid
źródło: Zaha Hadid Architects
Rijad. Metro od Zahy Hadid
Rijad. Metro od Zahy Hadid
Rijad. Metro od Zahy Hadid
Rijad. Metro od Zahy Hadid
Rijad. Metro od Zahy Hadid
Rijad. Metro od Zahy Hadid
Rijad. Metro od Zahy Hadid
Trwa budowa wielkiego systemu transportowego w Rijadzie, stolicy Arabii Saudyjskiej. W 2018 roku będzie się składać z sześciu linii metra oraz 85 stacji. Pociągi pojadą po 176 kilometrach torów już rok później.

Stolicę Arabii Saudyjskiej zamieszkuje obecnie ponad sześć milionów osób. Jeszcze w 1972 roku, w mieście mieszkało zaledwie 500 tysięcy osób, w 1990 już 2 miliony. Mimo siatki szybkich dróg ekspresowych oplatających metropolię, brakuje systemu komunikacji miejskiej. Władze miasta, w 2012 roku opracowały plan rozbudowy systemu komunikacji publicznej zakładający budowę największego systemu komunikacyjnego na Bliskim Wschodzie. To konieczność, bo w ciągu najbliższych 20 lat Rijad ma się powiększyć o połowę.

Nowa sieć metra, będąca w budowie będzie składać się z sześciu linii oraz 85 stacji. W samym centrum miasta będzie to 39 stacji. Największy kontrakt na budowę otrzymała firma Bechtel, specjalizująca się w gigantycznych projektach inżynierii lądowej – wybudowała m.in. Eurotunnel oraz metro w Atenach), która wykona dwie linie. Trzy kolejne linie wykona za 7,82 mld dolarów hiszpański koncern FCC a ostatnią włoski koncern Andaldo. Całkowita wartość kontraktów opiewa na astronomiczną kwotę 22,5 miliarda dolarów.

Tunele o całkowitej długości 176 kilometrów powstają dzięki siedmiu wielkim tarczom TBM zwanymi Mneefach, których nazwa pochodzi od imienia królewskiego konia. Każda maszyna, o wadze 1000 ton układa prawie 100 metrów tunelu tygodniowo.

Po nowych torach poruszać się będą pociągi wyprodukowane przez koncerny Siemens oraz Alstom. Będą to automatyczne składy poruszające się z prędkością do 145 kilometrów na godzinę. Każdy z pociągów będzie w pełni klimatyzowany i wyposażony w sieć WiFi. Według saudyjskiej wysokiej komisji ds. budowy Arriyadh aż 20 proc. zużytej energii elektrycznej będzie pochodzić z paneli fotowoltaicznych zamontowanych na stacjach. Część pojazdów zostanie wyprodukowana w chorzowskim Alstom-Konstal, o czym pisaliśmy tutaj.

Cztery główne stacje systemu zostały zaprojektowane przez różne firmy architektoniczne z całego świata. Za największą stację – King Abdullah Financial District odpowiada biuro projektowe zmarłej niedawno Zahy Hadid. Będzie to sześciopoziomowa stacja (cztery piętra nadziemne z sześcioma peronami i dwie kondygnacje podziemne z parkingiem) łącząca trzy różne linie metra. Całkowita kubatura stacji obejmie 20 000 metrów kwadratowych. Każda stacja będzie w pełni klimatyzowana i wyposażona w rozsuwane przegrody oddzielające pasażerów od torowiska. Rozwiązanie to ma na celu nie tylko ochronę pasażerów przed upadkiem na tory, ale również ograniczenie strat energetycznych.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rowery w komunikacji miejskiej. Jak przewozić?

Komunikacja

Rowery w komunikacji miejskiej. Jak przewozić?

Rafał Stawecki 25 maja 2016

Metro od razu do Chrzanowa? Mam kilka pytań

Felietony i komentarze

Metro od razu do Chrzanowa? Mam kilka pytań

Jakub Madrjas 07 maja 2016

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Komunikacja

Ruch wzbudzony ciekawością nowego połączenia

Piotr Chyliński 16 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS