Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Rędziny. Nowe MANy początkiem rozwoju komunikacji

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2017-01-10 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Rędziny. Nowe MANy początkiem rozwoju komunikacji
GZK Rędzinyfot. Dominik Wójcik
Podczęstochowska gmina Rędziny pozyska cztery nowe autobusy hybrydowe, które pojawią się w połowie roku. Zakup może być okazją do rozbudowy gminnej sieci komunikacyjnej.

Jak pisaliśmy wcześniej, gmina Rędziny pod koniec września ubiegłego roku rozpisała przetarg na zakup czterech nowych autobusów o długości 12 metrów z napędem hybrydowym o konwencjonalnym zasilaniu olejem napędowym z zamysłem przekazania ich swojemu zakładowi budżetowemu – Gminnemu Zakładowi Komunikacyjnemu. Zakup dofinansowany będzie ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego – z tego samego zadania, z którego częstochowskie MPK pokryje zakup 40 nowych Solarisów.

Gmina oczekiwała, aby autobusy pomieściły co najmniej 72 pasażerów, spośród których 26 na siedząco. Ich wymianę zapewnić miało troje dwuskrzydłowych drzwi o szerokości min. 1220 mm. Komfort podróży zapewnić ma klimatyzacja i biletomat (bilety obecnie są dystrybuowane jedynie przez kierowców). Organizator przetargu zaznaczył także, że napęd ma realizować silnik elektryczny pobierający energię z zasobnika, a ten zasilany miał być przez generator wprawiany w ruch silnikiem wysokoprężnym.

Tylko MAN, trochę drożej

Otwarcie ofert nastąpiło 2 grudnia ub. roku. Jedynym oferentem jest MAN proponujący cztery modele Lion's City A37 Hybrid. Każdy z pojazdów kosztuje 1,282 mln zł netto, łącznie z podatkiem VAT nieco ponad 6,3 mln zł. Gmina na zakupy przeznaczyła pierwotnie niemal 5,3 mln zł. Jak potoczą się losy przetargu?

- Rada Gminy Rędziny podczas grudniowej sesji dokonała przesunięć w budżecie i tym samym wygospodarowała brakującą kwotę – powiedział dziennikarzowi serwisu transport-publiczny.pl kierownik GZK Rędziny Adam Wolski. Wyjaśnił także przeciągający się termin zamknięcia postępowania: - Oczekujemy na złożenie wyjaśnień niektórych kwestii i na doręczenie deklarowanych dokumentów – tłumaczył.

MAN zaoferował dostarczenie do 30 czerwca czterech autobusów wyposażonych w silniki spalinowe o pojemności 6,8 l zapewniającym zasilanie trakcyjnym silnikom elektrycznym o łącznej mocy 150 kW. W tych szeregowych hybrydach energia magazynowana będzie w superkondensatorach, a więc bardzo podobnie do częstochowskich Solbusów – dla odmiany zasilanych gazem ziemnym.

Trwające postępowanie poprzedzone było testami różnych autobusów: hybrydowego 12-metrowego Volvo, 15-metrowego Solarisa Urbino oraz MAN. Same testy wprowadziły małe zamieszanie w podróży pasażerów: - Zdarzało mi się obserwować sytuacje, kiedy testowany autobus podjeżdżał na przystanek, ale ludzie nie wsiadali, bo pojazdy były w różnych barwach – opowiedział kierownik GZK zwracając uwagę na jeden stały schemat malowania autobusów stosowany od samego początku funkcjonowania zakładu, tj. kremowe z zielonym pasem pod oknami.

U progu rozwoju

GZK dysponuje dziesięcioma Solarisami Urbino 10, z których 4 mają 6 lat, a 6 już dekadę: - Zakupione hybrydy niejako zastąpią cztery dziesięcioletnie Solarisy – wyjaśnił Wolski zapytany o dalsze inwestycje w tabor tłumacząc: - Wszystkie autobusy są niskopodłogowe i w miarę nowoczesne, więc nie ma potrzeby pilnej wymiany taboru – powiedział.

Co stanie się z czterema 10-letnimi Solarisami? Wszystko zależy od sąsiednich gmin: - Będziemy prowadzić rozmowy z okolicznymi gminami na temat wejścia w system naszej komunikacji i obsługi linii w ich miejscowościach – zdradził Adam Wolski wyjaśniając: - Obecnie wiele z nich nawet nie zainteresowała się zagadnieniem – powiedział. A od zainteresowania sąsiednich gmin obsługą komunikacyjną przez GZK zależy, czy „zwolnione” 4 Solarisy pozostaną w służbie, czy też zostaną sprzedane.

Rędziny leżą na terenie powiatu częstochowskiego, który przygotował Plan Transportowy wprowadzający rewolucję w tamtejszej komunikacji, obecnie zdziczałej, pozostawionej rynkowi. Czy Rędziny, jako jedyna gmina z własnym transportem wejdzie w nowy system?

Kierownik GZK zdradził nam, że kiedyś były prowadzone rozmowy z powiatem, ale miały one charakter stricte sondażowy. W kontekście przewidzianych na ten rok w prawie o publicznym transporcie zbiorowym stwierdził jednoznacznie: - Z uwagi na zbliżający się i tak odwleczony termin wejścia w życie nowego prawa trzeba będzie do tematu już na poważnie powrócić – podsumował.

Zainteresowani komunikacją

W okresie PRL Rędziny obsługiwane były przez sieć częstochowskiej komunikacji miejskiej trzema liniami podmiejskimi. Zaraz po transformacji gospodarczej gmina nie podpisała umowy z częstochowskim MZK decydując się na własny zakład budżetowy. Zakupiono wtedy kilka Jelczy PR120, które początkowo miały różne malatury – „miejskie” czerwone i „pekaesowskie” niebieskie. Niebawem pojawiła się kremowo-zielona stosowana do dziś. Przejęte linie oznaczono literami: R (do Rędzin), Rk (do Karoliny) i Rm (do Marianki Rędzińskiej), które obecnie – formalnie – funkcjonują, jako jedna z wariantami.

Wymiana taboru 12-metrowych Jelczy na 10-metrowe Solarisy w 2006 r. skutkowała ciasnotą i związaną z nią krytyką inwestycji. Za sprawą hybryd do Rędzin powrócą luźniejsze autobusy 12-metrowe.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Koszalin znów próbuje kupić siedem autobusów

Prawo & Finanse

Koszalin znów próbuje kupić siedem autobusów

Jakub Dybalski 15 grudnia 2016

W Rędzinach tylko MAN z ofertą na hybrydy elektryczno-spalinowe

Komunikacja

W Rędzinach tylko MAN z ofertą na hybrydy elektryczno-spalinowe

Witold Urbanowicz 02 grudnia 2016

Koszalin z jedną ofertą od MAN-a na nowe pojazdy

Komunikacja

Koszalin z jedną ofertą od MAN-a na nowe pojazdy

Witold Urbanowicz 28 listopada 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS