Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Ranking miast. Warszawa liderem finansowania transportu. Poznań goni

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-04-21 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Ranking miast. Warszawa liderem finansowania transportu. Poznań goni
fot. Muri, lic. CC A-SA 4.0/MOs810 lic. CC A-SA 3.0
Sprawdziliśmy w ponad 30 miastach jak urzędnicy cenią komunikację miejską. Warszawa na bieżące finansowanie transportu publicznego wydaje prawie 16 proc. budżetu. Pozostałe miasta są daleko w tyle, choć Poznań próbuje do niej równać, a mocno transport publiczny cenią też Tychy. Polska stolica jest też jedynym z dużych miast, o którym można powiedzieć, że to kierowcy finansują komunikację miejską, bo budżetowe wydatki na ten cel, w przeliczeniu na jednego mieszkańca, są wyższe niż ten mieszkaniec wydaje na dwanaście biletów miesięcznych.

Prześledziliśmy bieżące wydatki 31 polskich miast na lokalny transport zbiorowy (o metodzie, którą przyjęliśmy, przeczytacie na końcu tekstu). Wydatki bieżące to w największym uproszczeniu pieniądze wypłacane przewoźnikom, czyli te, za które miasto kupuje usługi transportowe. To daje możliwość porównania. Nie ma w tej sumie wydatków na inwestycje. Zainspirowało nas zestawienie przygotowane przez Mobilisa, ale ponieważ było niepełne, a w komentarzach pytaliście o miasta, których w nim zabrakło, postanowiliśmy podejść do sprawy kompleksowo. Co z naszego rankingu wynika?

Poznań goni Warszawę

Niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o finansowanie transportu publicznego jest Warszawa, która wydaje na to 16 proc. budżetu. I nie ma w tym nic dziwnego, bo oferta transportowa jest w stolicy największa. Mieszkańcy mogą skorzystać z metra, tramwajów, autobusów, kolei miejskiej, a nawet z promów, pływających latem po Wiśle. Wyróżnia się też Poznań, piąte co do liczby ludności miasto w Polsce, które jednak na bieżące finansowanie transportu wydaje aż 12 proc. budżetu. Warto też zaznaczyć, że gdy wczytać się w budżety miast Poznań w tym roku przeznaczył na transportowe wydatki majątkowe (czyli, w uproszczeniu, inwestycje), bo to ponad 190 mln zł, podczas gdy np. w Krakowie i w Łodzi w tej części budżetu jest pusto.


Udział wydatków na lokalny transport zbiorowy w wydatkach budżetu. Miasta oznaczone gwiazdką mają tramwaje, oznaczone (T) mają trolejbus. Źródło własne

Warto wspomnieć o tych miastach, w których przyjęta metoda może nieco niesprawiedliwie prowadzić do wrażenia, że na transporcie publicznym im nie zależy. Zielona Góra na bieżące wydatki na komunikacje wydaje niewiele, ale w tym roku na inwestycje zaplanowano tam ponad 170 mln zł (czyli 10 razy więcej niż na bieżące wydatki!), co jest związane z rozbudową floty elektrobusowej). Inwestycje ponad dwukrotnie przekraczające wydatki bieżące zaplanowano też w tym roku w Rzeszowie, Opolu i Gorzowie. Olsztyn dopiero co zbudował od podstaw sieć tramwajową, co również było dla tego miasta dużym wyzwaniem, a w najbliższych lata planuje jej rozbudowę.

W całym zestawieniu wysoko znajdują się miasta ze zróżnicowaną ofertą transportową – wszystkie trzy, w których jeżdżą trolejbusy (zwłaszcza stosunkowo niewielkie Tychy), ale też te z komunikacją tramwajową. Stosunkowo nisko lokują się miasta górnośląskie. One na pewno zyskują na wspólnym organizowaniu transportu w ramach aglomeracji, co powoduje, że każde z nich może „wkładać” do systemu proporcjonalnie mniej. Z drugiej strony jeśli Bydgoszcz, Białystok czy Gdynia mogą wydawać na komunikację miejską blisko 10 proc. budżetu, to porównywalnej wielkości Katowice mogłyby też na ten cel przeznaczać nieco więcej niż ledwie 4 proc.

Więcej niż za miesięczne

Interesujące jest też zestawienie wydatków w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Tu znów lideruje Warszawa, w dodatku jej przewaga nad pozostałymi jest jeszcze większa. Co ciekawe, to jedyne miasto w którym ta wartość przekracza koszt dwunastu biletów miesięcznych. Można więc, nieco z przymrużeniem oka stwierdzić, że kierowcy w stolicy istotnie dopłacają do komunikacji miejskiej.


Wydatki na lokalny transport zbiorowy w przeliczeniu na mieszkańca. Miasta oznaczone gwiazdką mają tramwaje, oznaczone (T) mają trolejbus. Źródło własne

Oba zestawienia jasno pokazują, że im większe miasto, tym większe pieniądze wydaje na komunikację miejską. Wśród największych metropolii wyraźnie widać, że o swoich pasażerów nieco bardziej, niż można by się spodziewać, dba Poznań, a nieco mniej Łódź i Wrocław. Większe wydatki są też najpewniej możliwe w Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii.

Jak powstał ranking

Przyjęliśmy, że dla porównania miast najlepiej nadadzą się bieżące wydatki budżetowe na transport zbiorowy, bo te są zawarte w każdym budżecie i wprost przekładają się na usługi transportowe. Przy tym warto zaznaczyć, że „wydatki na transport” to pojęcie bardzo pojemne. To mogą być zarówno wydatki inwestycyjne, które w budżetach bywają zapisywane w różnych miejscach, wydatki realizowane przy okazji inwestycji drogowych, jak też np. inwestycje rowerowe. Dla potrzeb porównawczych musieliśmy je pominąć.

Do zestawienia przyjęliśmy dane z budżetów miast na 2018 rok. W rankingu znalazło się 29 największych miast w Polsce pod względem liczby ludności oraz Elbląg i Grudziądz. Zależało nam na tym, by porównać wszystkie miasta będące stolicą województwa, oraz wszystkie w których istnieje siec tramwajowa.




VII Kongres Kolejowy
 

Celem kongresu CITY MATTERS jest zgromadzenie w jednym miejscu przedstawicieli samorządów, miejskich aktywistów, polskich i zagranicznych ekspertów oraz przedsiębiorców aby móc dyskutować o przyszłości naszych miast.

Wspólnym mianownikiem tematycznym wydarzenia jest szeroko rozumiana jakość życia w mieście oraz promowanie rozwiązań technicznych i organizacyjnych wpływających na jej poprawę. Istotną funkcją kongresu jest umożliwianie osobom decydującym o kształcie polskich miast nawiązania kontaktu, wymiany poglądów i opinii.

Wśród zagadnień, jakie poruszymy będą m.in.: wspólne miasto, jakość powietrza, transport, polityka mieszkaniowa, zieleń miejska, miasto dla pieszych, placemaking oraz estetyka przestrzeni publicznych. Sprawdź program i zarejestruj się tutaj

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwajowe plany Elbląga w tegorocznym budżecie

Komunikacja

Tramwajowe plany Elbląga w tegorocznym budżecie

Przemysław Farsewicz 14 lutego 2018

Tramwajowe i autobusowe plany w nowym budżecie Grudziądza

Prawo & Finanse

Tramwajowe i autobusowe plany w nowym budżecie Grudziądza

Przemysław Farsewicz 02 lutego 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS