W ubiegłym roku radomianie testowali system roweru miejskiego. Pomysł przypadł im do gustu, a urzędnicy zdeklarowali chęć uruchomienia sieci na stałe. Teraz szukają środków na realizację. Wypożyczalnie wystartują najprawdopodobniej w kwietniu przyszłego roku.
Od 20 sierpnia do 14 września ubiegłego roku radomianie testowali działanie publicznej wypożyczalni rowerów. Stacje dokujące pojawiły się w trzech punktach: na placu Jagiellońskim, przy ul. Prażmowskiego i obok Portu Lotniczego Radom na Sadkowie (tę ostatnią przeniesiono później nad zalew w Borkach). Każdą z nich wyposażono w 10 jednośladów.
Eksperyment cieszył się sporym zainteresowaniem. Jeszcze przed instalacją systemu zarejestrowało się 2 tys. chętnych do testów. W trakcie ich trwania dołączyło 900 kolejnych. Jednoślady wypożyczano łącznie 1060 razy. Stawki w radomskim cenniku nie odbiegały od stawek w miastach posiadających już swoje rowery miejskie. Pierwsze 15 minut jazdy było bezpłatne, za pierwszą godzinę trzeba było zapłacić 1 zł, za dwie – 2 zł, za trzy godziny – 3 zł.
Mieszkańcy wskazali miejsca
Równocześnie z testami trwały również konsultacje społeczne. Mieszkańcy wypełnili prawie 300 ankiet, w których opowiadali się za lub przeciw wdrożeniu systemu rowerów miejskich oraz wskazywali miejsca, w których mogłyby stanąć stacje rowerowe. Zdecydowana większość mieszkańców chce, by Radom posiadał własną sieć wypożyczalni. Pomysł poparło 260 osób. Ankietowani wskazali również 85 miejsc,w których mogłyby stanąć punkty wypożyczeń. Oprócz czterech lokalizacji wskazanych przez miasto (Plac Jagielloński, dworzec PKP, Urząd Miejski przy ul. Żeromskiego oraz uniwersytet przy ul. Chrobrego) mieszkańcy wskazywali własne, wśród których najpopularniejsze były Rynek, Centrum Handlowe M1, zalew Borki oraz park Leśniczówka.
Oprócz ankiet mieszkańcy przesyłali również swoje uwagi. Wskazali konieczność wdrożenia projektu na odpowiednią skalę oraz domagali się poprawy stanu infrastruktury rowerowej w mieście.
Będzie przetarg?
Idea radomskich jednośladów miejskich przypadła mieszkańcom do gustu, dlatego urzędnicy zadeklarowali chęć kontynuowania projektu i uruchomienia sieci na stałe. Obecnie miasto poszukuje środków na realizację.
- Przetarg na wdrożenie systemu publicznych rowerów zostanie zostanie rozpisany najprawdopodobniej na przełomie sierpnia i września – informuje Grzegorz Janduła, prezes Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Radomiu. –Nie jesteśmy na razie w stanie podać jego konkretnej kwoty. Będzie ona zależna od środków, jakie uda nam się wygospodarować. Wstępnie zakładamy, że będą to ok. 3 mln zł.
Porównując fundusze przeznaczone na budowę systemów publicznych rowerów w innych miastach można oszacować, że 3 mln zł pozwolą na stworzenie sieci składającej się z nieco ponad 20 stacji. Czy taka liczba zapewni sieci odpowiedni rozmach już na starcie? Przekonamy się w przyszłym roku. Według wstępnych prognoz, radomski rower miejski ruszy najwcześniej w kwietniu 2017 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.