Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Radom informuje i kontroluje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
28-07-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Radom informuje i kontroluje
fot. Marek Ziółkowski
Radom wdrożył nowoczesny system informacji pasażerskiej w postaci 44 tablic elektronicznych. W komputery pokładowe z odbiornikami wyposażono ponad 200 pojazdów komunikacji miejskiej. System, oparty o nadajniki GPS, służy też do kontroli i nadzoru autobusów.

Ciekawym przykładem wdrażanego systemu informacji pasażerskiej jest Radom. Pierwsze działania na rzecz wprowadzenia dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu karty miejskiej podjęto na początku zeszłej dekady. – Projekt skonkretyzowaliśmy w roku 2009, przyjmując założenie, że oba systemy będziemy wdrażali jednocześnie. W następnym roku złożyliśmy wniosek o dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2007-2013 – mówi Dariusz Dębski, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu. Oba systemy wdrażała firma R&G z Mielca za niecałe 9 milionów złotych.

System dynamicznej informacji wymagał zmian w sposobie nadzoru komunikacji miejskiej. – Przez niemal dwie dekady (od roku 1996 do końca 2014) korzystaliśmy z systemu LASON, który wykorzystywaliśmy przede wszystkim do kontroli punktualności autobusów komunikacji miejskiej. Jak wiadomo, jego podstawą jest rejestracja przejazdu autobusów w punktach kontrolnych. Niedostateczna liczba takich punktów i sama architektura tego systemu uniemożliwiały nam jednak uzyskiwanie precyzyjnych danych o komunikacji miejskiej w czasie rzeczywistym – mówi Dębski.

Teraz cały system informacji i nadzoru komunikacji miejskiej opiera się o GPS. W komputery pokładowe z odbiornikami wyposażono ponad 200 pojazdów komunikacji miejskiej oraz aut służących do przewozu osób niepełnosprawnych. – Odbiorniki GPS lokalizują dany pojazd i wysyłają dane do Centrum Nadzoru Ruchu w MZDiK, skąd przesyłana jest informacja o bieżącej sytuacji na 44 tablice przystankowe – informuje Dariusz Dębski. Podstawą do wyliczania czasu przyjazdu pojazdów na dany przystanek są założenia rozkładowe.

Tablice są również wykorzystywane do wyświetlania komunikatów. – Centrum Nadzoru Ruchu działające w MZDiK umożliwia nam pełną kontrolę nad treścią wyświetlaną na tablicach systemu. Komunikaty o czasie przyjazdu poszczególnych autobusów są co prawda generowane i wyświetlane automatycznie, ale mamy możliwość umieszczania na tablicach również zmiennych treści. Przez ostatnie pół roku, odkąd zakończyło się wdrażanie systemu, korzystaliśmy z tej możliwości przynajmniej kilkanaście razy – wylicza rzecznik MZDiK. Jakie informacje trafiały na tablice? – Zazwyczaj są to krótkie komunikaty o planowanych zmianach w rozkładach czy trasach poszczególnych linii autobusowych. Co istotne, komunikaty te są wyświetlane nie tylko na tablicach przystankowych, ale także we wszystkich prawie 185 autobusach na tablicach służących do prezentowania trasy danej linii – mówi Dariusz Dębski.

Radomski system jest uniwersalny i nie służy wyłącznie informacji dla pasażerów. – Dostęp do danych o dokładnym położeniu poszczególnych pojazdów ma nie tylko dyspozytor MZDiK czy dyspozytorzy poszczególnych operatorów, ale także sami pasażerowie. Zastosowane przez nas rozwiązania pozwoliły zatem z jednej strony na ograniczenie strat czasu pasażerów, a z drugiej – także na precyzyjnie rozliczanie przewoźników z wykonanych usług – mówi Dębski. Ruch autobusów można śledzić w czasie rzeczywistym za pomocą prostej aplikacji dostępnej z poziomu przeglądarki www. Może z niej skorzystać każdy, kto ma urządzenie mobilne z dostępem do internetu.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5