Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Radex: 33 lata na rynku przewozów, przetrwał Polskiego Busa. Co dalej?

Dalej Wstecz
Autor:

Martyn Janduła

Data publikacji:
2016-02-25 11:55
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Radex: 33 lata na rynku przewozów, przetrwał Polskiego Busa. Co dalej?
fot. MJ
Firma Radex jest lokalnym przewoźnikiem na rynku przewozów w województwie warmińsko-mazurskim. W swojej ofercie ma jednak połączenie z Olsztyna do Warszawy, które olsztynianie znają już od lat. Wielu wieszczyło, że Radex nie wytrzyma konkurencji z tak dużym graczem, jak Polski Bus. Rzeczywistość pokazuje jednak, że to ten drugi wykreślił na razie kursy na Warmię z kalendarza. Jak do tego odnosi się Radex? Zapytaliśmy o to Roberta Kanclerza, managera firmy.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Jak firma Radex przedstawia się w liczbach? Ile tras państwo obsługują?

Robert Kanclerz, manager firmy Radex:
Radex prowadzi przewozy pasażerskie na liniach lokalnych. Są to trzy linie w granicach gminy Orneta, takie jak Orneta – Lidzbark Warmiński, Orneta – Braniewo czy Orneta – Olsztyn, a także na linii dalekobieżnej Olsztyn –Warszawa przez Lotnisko Modlin oraz Lotnisko Chopina.

Iloma autokarami prowadzą państwo przewozy?


Flota autokarowa liczy 30 sztuk autokarów, w tym trzy busy. Wśród autokarów, którymi dysponuje Radex, znajdują się także autokary trzyosiowe z liczbą 67 miejsc siedzących. Są to głównie samochody marki Mercedes, Setra oraz Bova.

Jak długo świadczą państwo swoje usługi przewozowe? Z czym Radex jest przede wszystkim kojarzony przez mieszkańców Warmii i Mazur?

Radex jest znaną i cenioną – nie tylko przez Warmiaków – firmą transportową. Istniejemy na rynku już 33 lata. Klienci kojarzą firmę głównie z wysokim standardem świadczonych usług. W autokarach dalekobieżnych pasażerowie mogą liczyć na wyspecjalizowany personel pokładowy dbający o komfort i bezpieczeństwo podróży, podający także gorące napoje na pokładzie autokarów, a w sezonie letnim również wodę gazowaną i niegazowaną. Pasażerowie mają również do dyspozycji codzienną lokalną prasę, Wi-Fi, klimatyzację, toaletę oraz projekcję filmu, a wszystko to w cenie biletu.

Ostatnio Polski Bus wycofał się z realizacji kursów na trasie Olsztyn – Warszawa na czas zimowego rozkładu jazdy. Jak państwo przyjęli tę zmianę?

Obecność Polskiego Busa nie wpływała w znaczący sposób na obsługę tras oraz jakość świadczonych usług. Jego wycofanie z obsługi linii Olsztyn – Warszawa również nie ma i nie będzie miało wpływu na politykę firmy, która przede wszystkim zakłada obsługę pasażerską na jak najwyższym poziomie oraz własny rozwój wraz ze zmieniającymi się trendami w komunikacji.

Jak reagują państwo na konkurencję ze strony kolei na trasie z Olsztyna do Warszawy?

Konkurencja kolejowa od jakiegoś czasu jest bardziej widoczna na rynku. W tej chwili można jedynie oceniać jej PR, bo w żaden sposób nie przekłada się to na rzeczywistość. Pociągi obsługujące linię z Olsztyna do Warszawy w rzeczywistości podróżują zdecydowanie dłużej niż zapewnia PKP, ceny połączeń są zbliżone jedynie w przypadku biletów studenckich. Bilety normalne są droższe o około 25%. Kolej nie oferuje także obsługi pasażerskiej na swoim pokładzie. Oczywiście jest to konkurencja, z którą trzeba się liczyć, lecz w obecnej sytuacji nie można mówić o poważnym zagrożeniu ze strony przewoźnika kolejowego. Kolejnym bardzo ważnym aspektem jest fakt, iż w firmie Radex każdy pasażer może liczyć na indywidualne podejście, czego w przypadku tak dużej „korporacji” jak PKP po prostu ciężko oczekiwać.

W jaki sposób chcą państwo konkurować z innymi przewoźnikami na trasie Olsztyn – Warszawa?

Jak wcześniej wspomniałem naszym celem jest zadowolenie pasażerów. Staramy się rozwijać w miarę zmian na rynku pasażerskim zarówno w kwestii taboru, jak i obsługi pasażerskiej. W ostatnich latach zbudowaliśmy własny system rezerwacyjny i sprzedaży biletów, pozwalający na dokładne analizy potoków pasażerskich. Mamy swoje call center, które na bieżąco analizuje pojawiające się problemy i oczekiwania pasażerów. Staramy się zmieniać i samodoskonalić w jednym celu. Zadowolony pasażer wróci na pewno.

Czy w jakiś sposób chcą państwo poprawić swoją ofertę przewozową? Może w planach jest rozwój siatki połączeń? Czy są brane pod uwagę jakieś nowe destynacje?

Ciężko o tym mówić, ponieważ po pierwsze, jest to jak zwykle tajemnica naszej firmy i zdradzenie jej może bardzo pomóc konkurencji. Zarówno tej obecnej, jak i być może przyszłej. Po drugie, jesteśmy w przededniu ogromnych zmian w publicznym transporcie zbiorowym, które na dzień dzisiejszy rodzą więcej pytań niż udzielają odpowiedzi. Z pewnością nie mamy w planach usiąść z założonymi rękoma. Mamy bardzo ambitny i doświadczony zespół i postaramy się wykorzystać przede wszystkim ten atut do dalszego rozwoju.

Na różnych forach, a także w komentarzach w mediach lokalnych pasażerowie często narzekają, że jakość usług i komfort oferowane przez firmę Radex nie są najlepsze, zwłaszcza na trasie do Warszawy. Kwestią, na którą bardzo często zwracają uwagę, jest wysłużony tabor autobusowy, który jest już mocno przestarzały, a miejsca na nogi w nim niewiele. Jak to jest w rzeczywistości? Czy planowane są w związku z tym inwestycje w tabor?

Oczywiście nie sposób zadowolić wszystkich pasażerów. Nie jest prawdą, iż miejsca między siedzeniami jest mało. Tabor, jakim dysponujemy, nie posiada żadnych zmian konstrukcyjnych. Najwięcej mamy autokarów Mercedes Tourismo O350. Ilość miejsc dostępnych dla pasażerów to 49. Autokary wykorzystywane na tej linii są w pełnej wersji turystycznej i nie ma wśród oferty producentów seryjnych autokarów pojazdów z większą ilością miejsca na nogi. Kilka wpisów na forum to najczęściej wpisy osób z konkurencji lub zazwyczaj tych, którzy przerwali swoją podróż przedwcześnie z powodu spożywania alkoholu w autokarze lub palących papierosy w toalecie. W perspektywie kilkudziesięciu tysięcy zadowolonych podróżnych kilka wpisów to zaledwie promil. I domniemam, że nawet gdyby autokary były nowe, to pojawiałyby się wpisy niezadowolonych z jakiegokolwiek powodu.

A jak wyglądają u Państwa inwestycje w tabor?

Cały czas wymieniamy swój tabor na nowszy. Oczywiście nie robimy tego spontanicznie w sposób taki, że sprzedajemy wszystko i kupujemy cały tabor. Drugą rzeczą, która ma istotny wpływ na ograniczone inwestycje, jest niepewność w związku z wprowadzeniem z początkiem tego roku nowych przepisów regulujących transport publiczny w naszym kraju. Jak tylko pojawią się istotne informacje w związku z wprowadzanymi zmianami, będzie można określić strategie rozwoju lub kierunki zmian, jakie należy wprowadzić. W tej chwili jesteśmy przewoźnikiem oferującym najnowszy tabor na tej linii. Polski Bus, mimo że świadczył usługi nowymi albo znacznie nowszymi autokarami miał w nich zdecydowanie mniej miejsca między fotelami.

Jakim zainteresowaniem cieszy się wśród podróżnych państwa oferta przewozowa?


To bardzo ogólne pytanie. Myślę że nasza obecność na rynku od ponad 30 lat jest najlepszą odpowiedzią na nie.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Polski Bus prędko już nie wróci do Olsztyna

Komunikacja

Polski Bus prędko już nie wróci do Olsztyna

Martyn Janduła 11 kwietnia 2016

Polski Bus całkowicie znika z Olsztyna

Komunikacja

Polski Bus całkowicie znika z Olsztyna

Martyn Janduła 08 stycznia 2016

KTP 2015: Polski Bus narzeka na bariery w transporcie

Prawo & Finanse

KTP 2015: Polski Bus narzeka na bariery w transporcie

Martyn Janduła 20 października 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS