Partnerzy serwisu:
Mobilność

PwC: Jaka będzie przyszłość motoryzacji?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
28-12-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
PwC: Jaka będzie przyszłość motoryzacji?
fot. panekcs.pl
Rynek motoryzacyjny jest w przededniu poważnych zmian. Polscy kierowcy wykazują duże zainteresowanie aplikacjami ułatwiającymi korzystanie z samochodów oraz elektromobilnością, choć są świadomi związanych z nią ograniczeń. Nieco mniejsza jest otwartość na kupowanie mobilności zamiast własnego pojazdu – wynika z raportu PwC podsumowującego trendy na polskim rynku motoryzacyjnym.

Przedmiotem zainteresowania autorów raportu były trzy zjawiska: upowszechnianie się napędu elektrycznego, samochody w sieci połączeń oraz samochodowy transport współdzielony. Badanie metodą wywiadów wspomaganych komputerowo przeprowadzono na grupie tysiąca osób, które zadeklarowały pełnoletność i korzystanie z samochodu.

Elektromobilność: Nadzieja w postępie technicznym

Ogólnie rzecz biorąc, na obecnym poziomie rozwoju techniki respondenci uznawali wyższość samochodów spalinowych nad elektrycznymi. Zdecydowana większość jako uzasadnienie podawała ich wady związane z ładowaniem: niski zasięg, długi czas ładowania oraz małą ilość niezbędnej do tego celu infrastruktury. Jako zalety najczęściej wskazywano brak emisji zanieczyszczeń, następnie – niski poziom hałasu oraz niższy koszt energii elektrycznej w stosunku do paliwa. Gotowość do wyboru samochodu elektrycznego w razie zakupu nowego pojazdu zadeklarowało 40% badanych. Pozostali uzależniali ewentualną zmianę zdania raczej od czynników technicznych (zwiększenie pojemności baterii) oraz ekonomicznych (obniżenie kosztu zakupu – większość wskazała 70 tys. zł jako wartość graniczną), niż od organizacyjnych (przywileje związane z parkowaniem i jazdą po wydzielonych pasach).

– Odpowiedzi te wskazują, że najbardziej efektywną metodą wsparcia publicznego dla zakupu samochodów elektrycznych w Polsce byłyby rozwiązania obniżające ich cenę – konkludują analitycy PwC. Udział samochodów z silnikami benzynowymi i Diesla będzie – według prognozy – stopniowo malał, jednak w najbliższych latach silniki spalinowe pozostaną dominującą grupą na rynku.

Usieciowienie: Bezpieczeństwo przede wszystkim

Kolejnym przedmiotem rozważań był tzw. connected car – „samochód w sieci połączeń”. Takie rozwiązanie wpisuje się w technologię „Internetu Rzeczy”. Badacze zauważają szybko rosnącą liczbę aplikacji ułatwiających podróż – jak przewidują, za pięć lat w pakiet takiego oprogramowania będą wyposażone dwa z trzech samochodów. – Technologie wspomagające mobilność będą stanowiły do 14% wartości pojazdów klasy premium i około 7% w przypadku pojazdów klasy średniej – stwierdzono w raporcie.

Polscy kierowcy uważają takie aplikacje za rozwiązanie mogące poprawić bezpieczeństwo jazdy i bezpieczeństwo samochodu (zabezpieczenie przed kradzieżą), płynność ruchu w miastach (dotyczy to popularnych aplikacji ostrzegających przed korkami), a także komfort jazdy. Największy odsetek ankietowanych (67%) zdecydowałby się przy zakupie pojazdu na dopłacenie za aplikację pozwalającą na śledzenie jego lokalizacji oraz monitoring. Niewiele mniej respondentów byłoby skłonnych kupić oprogramowanie automatycznie wysyłające sygnał o pomoc w razie wypadku. Nieco mniejszym zainteresowaniem cieszyła się aplikacja przypominająca o przeglądach i monitorująca stan techniczny pojazdu.

Współdzielenie: Przywiązanie do własności wciąż duże

– Coraz rzadziej klienci chcą kupić wyłącznie samochód. Obecnie kupujący są w coraz większym stopniu nastawieni na zakup mobilności, jako produktu, który zaspokaja ich główną potrzebę, nie generując przy tym dodatkowych obciążeń, takich jak parkowanie, serwis czy ubezpieczenie – zauważają autorzy dokumentu, odnosząc się do trendów światowych. Dwa główne rozwiązania tworzące ten nurt to współdzielenie samochodów oraz współdzielenie podróży. Osoby już korzystające ze wspólnych przejazdów stanowią jednak wśród badanych mniejszość. 54% respondentów deklaruje brak gotowości do rezygnacji z posiadania samochodu na własność, jednak 21% rozważa taką możliwość w razie poprawy komunikacji zbiorowej. Inne alternatywy to publiczne rowery lub skutery (14%), współdzielone samochody miejskie (12%) oraz przeznaczone dla pracowników konkretnej firmy (9%).

Producenci samochodów stoją dziś wobec wyzwań związanych z dynamiką rynku i coraz większymi wymaganiami technicznymi. – (…) można odnieść wrażenie, że aktualna oferta jest wystarczająco nasycona i w przyszłości głównym kryterium przewagi będzie poziom zaawansowania technologicznego tak w zakresie dodatkowych funkcji, ułatwień, rozwiązań chmurowych, jak i alternatywnych źródeł napędu – twierdzą twórcy dokumentu. Ich zdaniem, jeśli rządy nie podejmą nowych działań legislacyjnych, infrastrukturalnych oraz ekonomicznych (zachęty dla kupujących), największą część branży nadal będzie stanowił „rynek konwencjonalny”.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5