Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Przygotowania Częstochowy do obsługi przez Pendolino

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-11-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Przygotowania Częstochowy do obsługi przez Pendolino
fot. Dominik Wójcik
Od 2014 r. przez Częstochowę będą kursować pociągi ekspresowe obsługiwane wagonami Pendolino, którymi relatywnie szybko będzie można bezpośrednio dotrzeć do Wrocławia i Warszawy. To stwarza duże szanse dla miasta. Sprawdziliśmy, jak miasto i kolej przygotowują się do przyjęcia tych połączeń.

Dworzec Częstochowa Stradom

Dworzec Częstochowa Stradom to pamiątka po drugiej po wiedence kolei, która przyczyniła się do rozwoju miasta – Kolei Herbsko-Kieleckiej będącej własnością Kolei Prawego Brzegu Odry, wybudowanej w 1903 r. W Częstochowie miała dwie trasy i cztery przystanki (w tym dwa krańce), jeden z nich – Stradom, początkowo położony w zupełnie innym miejscu, niż obecnie, był przystankiem wspólnym. Po remarszrutyzacji tras i wydłużeniu linii do Kielc w 1911 r. Stradom przeniesiono w obecne miejsce i przejął on na siebie zadania zlikwidowanych dwu innych przystanków. Wraz z rozwojem przemysłowym przystanek przerodził się w stację, która obsługiwała ruch pasażerski i towarowy – funkcjonował tu dworzec przeładunkowy i dworzec towarowy rozprowadzający wagony towarowe po licznych do końca XX w. bocznicach przyzakładowych rozpostartych po całym mieście.

Budynek dworca pochodzi z 1911 r. i od czasu budowy przechodził kolejne metamorfozy w zakresie liczby kondygnacji czy bryły. Ostatni remont przeszedł w 1990 r. na okoliczność IV Światowych Dni Młodzieży, kiedy piaskowcem wyłożono poczekalnię i dolną partię elewacji. Z czasem jednak wraz z pogarszającym się stanem torowiska w stronę Fosowskich i obniżeniem prędkości jazdy wycofywano kolejne połączenia, kierując je na Częstochowę Osobową lub rozrzedzając ich rozkłady jazdy. W 2003 r. zamknięto kasy, a sam budynek służy Muzeum Historii Kolei oraz bufetowi. Od niedawna prowadzone są jednak prace związane z wymianą torowiska na linii nr 61 w kierunku Fosowskich w ramach przystosowania tzw. „protezy koniecpolskiej” do kursów pociągów ekspresowych. Odnowiony ma być także dworzec.

Niedawno zakończono postępowanie przetargowe na opracowanie dokumentacji remontowej dworca, w którym zawarto wytyczne określające zakres prac. Tym sposobem budynek miał otrzymać nowe instalacje, systemy informacji pasażerskiej, powiększoną poczekalnię, zmieniona miała zostać organizacja placu od strony miasta – nowy układ parkingów, postojów TAXI, miały powstać parkingi rowerowe, sam budynek miał być ocieplony i zabezpieczony przed graffiti. Niestety, jak udało nam się pozyskać z nieoficjalnych źródeł, z uwagi na brak zainteresowania najmem pomieszczeń w budynku PKP S.A. zrezygnowały z remontu, co potwierdził dla nas Bartłomiej Sarna, rzecznik PKP SA odpowiedzialny za województwo śląskie. – Potwierdzam, decyzja została podjęta w oparciu o wcześniejszą analizę możliwości komercyjnego zagospodarowania obiektu oraz jego stanu technicznego. Wynikało z niej, że dworzec jest w dobrym stanie technicznym, a jego możliwości zagospodarowania komercyjnego są niewielkie z uwagi na brak zainteresowania wśród potencjalnych najemców komercyjnych i wśród przewoźników w kontekście uruchomienia kas biletowych. W związku z tym na ten moment inwestycja nie ma uzasadnienia ekonomicznego – mówi Sarna.

Po stronie torów nastąpi metamorfoza – jak powiedział nam rzecznik PKP PLK Jacek Karniewski, istniejące niskie perony zostaną podwyższone do wysokości 55 cm i zostaną wyposażone w nowe wiaty peronowe, elementy małej architektury, informację wizualną, instalację nagłośnieniową, kanały i instalacje teletechniczne, oznakowanie i gabloty. Przejście między peronami pozostanie na poziomie szyn, ale w mniejszej ilości oraz zostanie odpowiednio zabezpieczone.


Większy widok mapy

Komunikacja miejska


Jak wyjaśnił Paweł Wikliński, Kierownik Wydziału Planowania i Rozliczeń Przewozów MZDiT, kursy Pendolino są brane przez organizatora pod uwagę, jednak do czasu poznania szczegółów funkcjonowania nowych ekspresów trudno jest cokolwiek planować. Pewnym jest, że w okolice dworca skierowane zostaną silne linie. Obecnie przed dworcem jeździ peryferyjna linia 23 o częstotliwości 30 minut oraz podmiejska linia 69 o średniej częstotliwości 1-1,5 godziny. Na pobliskim wiadukcie jeździ jeszcze kilka linii miejskich, ale o wygodnej przesiadce czy dojściu do dworca, mówić po prostu nie wypada.

Komunikacja regionalna

Regionalne przewozy drogowe nie są organizowane. Komunikację w okolicznych gminach i powiatach zapewniają przewoźnicy funkcjonujący na komercyjnych zasadach busikami i autobusami z największym na lokalnym rynku PKS Częstochowa. Znając mechanizm konstrukcji tego typu kursów, czy linii, z łatwością można przewidzieć, że jeżeli zainteresowanie kursami Pendolino będzie, to drogowa komunikacja regionalna w okolicy dworca Stradom także się pojawi. Być może w 2017 r. wraz z pojawieniem się organizatorów komunikacji regionalnej sytuacja zostanie wyklarowana.

Komunikację w regionie zapewnia także kolej, zaś przewoźnikiem obsługującym te kursy jest spółka Koleje Śląskie. Jak zrelacjonował nam rzecznik spółki Maciej Zaremba, obecnie nie są znane szczegóły kursów i siatka przedmiotowych połączeń, wobec czego w chwili obecnej nie można mówić o zmianach w rozkładzie pociągów Kolei Śląskich, zaś po otrzymaniu tych informacji najważniejszym przy konstrukcji rozkładów na sezon 2014/2015 będzie zapewnienie obsługi województwa pod kątem optymalnych dowozów do pracy i szkół przy jednoczesnym unikaniu zbędnych, wydłużonych postojów na stacjach pośrednich, spowodowanych koniecznością wyprzedzania pociągów Kolei Śląskich przez pociągi Pendolino na odcinkach, na których kursują po tym samym układzie torowym. Uruchomienie pociągów Pendolino jest tylko technicznym zastąpieniem obecnie kursujących pociągów klasy EIC nowszym, nowocześniejszym i szybszym taborem. Połączenia na pociągi ekspresowe będą odbywały się podobnie, jak w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy.

Infrastruktura drogowa

Do dworca Stradom dotrzeć można dwujezdniową ulicą z dwoma pasami ruchu każda. Jej przepustowość nie jest wykorzystywana w pełni. Wzdłuż ulicy poprowadzone są alejki dla pieszych, które poprzecinane są poprzecznie wrzynającymi się korzeniami drzew rosnących w czterech szpalerach wzdłuż całej ulicy. Gdyby zezwolić na ruch rowerów po tych alejkach, to komfort jazdy byłby znikomy z uwagi na korzenie oraz na wysokie krawężniki wjazdów prowadzących do dworca. A ma to niemałe znaczenie z uwagi na możliwość zabrania do czterech rowerów przez jeden skład Pendolino oraz ewentualną możliwość pozostawienia roweru na mających powstać miejscach postoju dla nich.

– W zakresie infrastruktury drogowej obsługującej ten i pozostałe dworce w Częstochowie (Częstochowa Osobowa i Częstochowa Raków) planowane jest utworzenie węzłów przesiadkowych współfinansowanych ze środków unijnych z puli 2014-2020 – powiedział Wicedyrektor MZDiT Stanisław Sosnowski. W ramach węzłów mają zostać wybudowane parkingi, przystanki komunikacji zbiorowej oraz drogi rowerowe i parkingi rowerowe. Trwają prace nad dokumentacją, która zostanie złożona w ramach wniosku o dofinansowanie.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przestrzeń

Olsztyn. Zajezdnia tramwajowa prawie pod dachem

Przemysław Farsewicz 11 lipca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5