Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków: Tramwaj do Mistrzejowice w ramach PPP. Prywatna firma utrzyma całą sieć?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-10-30 13:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Kraków: Tramwaj do Mistrzejowice w ramach PPP. Prywatna firma utrzyma całą sieć?
fot. Astrorek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Kraków przygotowuje się do budowy 4,5-kilometrowej linii tramwajowej, łączącej Czyżyny i Mistrzejowice, na trasie której miałby znajdować się blisko kilometrowy tunel. Miasto chciałoby zrealizować inwestycję w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – prywatny partner miałby być odpowiedzialny nie tylko za projekt i budowę, ale także utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu pyta teraz w ramach dialogu technicznego, czy usługa utrzymania nie powinna zostać rozszerzona na całą sieć tramwajową.

Kraków przygotowuje się do budowy nowej linii tramwajowej w ramach tzw. IV etapu KST, łączącej Czyżyny i Mistrzejowice. Trasa ma przebiegać od skrzyżowania ul. Jana Pawła II z Lema i Meissnera w ciągu Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pastrzerza, Krzesławickiej, Bohomolca, ks. Kazimierza Jancarza do istniejącej pętli Mistrzejowice. Realizację zaplanowano na lata 2019-2022.

Spora inwestycja PPP

Inwestycja zakłada budowę torowiska o długości ok. 4,5 km, głównie zielonego, realizację dziewięciu par przystanków oraz sześciu przystanków skróconych, rozbudowę pętli tramwajowej Mistrzejowice, a także budowę 940-metrowego tunelu pod rondem Polsad wraz z podziemnym przystankiem. Średnia prędkość komunikacyjna ma wynosić 24 km/h. Założono także przebudowę układu drogowego na długości ok. 10,4 km.

Miasto planuje zrealizować inwestycję w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Do zadań partnera prywatnego należeć ma – oprócz projektowania, budowy i współfinansowania trasy – także jej eksploatacja. Usługa ta będzie obejmować utrzymanie, konserwację, naprawy awaryjne, czyszczenie torowiska oraz utrzymanie przystanków.


mat. ZIKiT Kraków

Koszt inwestycji został oszacowany na kwotę 305,86 mln zł netto, z czego budowa trasy tramwajowej to 288,55 mln zł netto. Miasto zakłada partycypowanie w kosztach w 16% – to jest kwotą w wysokości 58,22 mln zł.

Cała sieć w prywatne ręce?

Ponadto Kraków rozważa rozszerzenie usługi utrzymania – w ramach PPP – na całą sieć tramwajową. W tym wariancie Kraków płaciłby opłatę dostępową. Przewiduje się, że umowa będzie trwać ok. 23 lata, w tym okres eksploatacji wynoszący 20 lat. W tym wariancie nakłady inwestycyjne wzrastają do kwoty 621,64 mln zł netto. Obejmuje ona – oprócz budowy IV etapu KST w niezmiennej wysokości 288,55 mln zł – także wydatki na modernizację istniejących torowisk w wysokości 297,91 mln zł netto. W tym wariancie udział miasta spada do 8,5%.

Już teraz bieżące utrzymanie, konserwacja i naprawy awaryjne infrastruktury tramwajowe są realizowane przez firmę ZUE, wyłonioną przez ZIKiT w procedurze przetargowej. Obecna umowa z wykonawcą obejmuje okres do końca lipca 2018 r.

Sporo pytań do dialogu technicznego

ZIKiT prowadzi teraz dialog techniczny, w którym pyta m.in. o to, czy zakres porozumienia w zakresie utrzymania i eksploatacji torowisk powinien obejmować wyłącznie tę jedną linię, czy też całą sieć. Zainteresowane podmioty mogą wysyłać wnioski o udział w postępowaniu do końca października.

Zarządca chce, aby uczestnicy dialogu wskazali ryzyka związane z doprowadzeniem wskazanych odcinków bądź całości sieci tramwajowej do określonego stanu technicznego, a następnie dotrzymaniem określonego standardu przez cały okres trwania umowy. Inne pytania dotyczą m.in. podziału odpowiedzialności, utrzymania oświetlenia i infrastruktury drogowej, czy zakup taboru powinien być częścią projektu przy zachowaniu zasady świadczenia usług przez MPK, komercyjnego wykorzystania tunelu (przestrzenie handlowe w przejściach, zabudowa powierzchni nad tunelem) oraz obszarów w sąsiedztwie trasy, stopę zwrotu inwestycji, harmonogram postępowania PPP, preferowanego modelu rozliczeń w ramach opłaty dostępowej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków: Siedmiu chętnych na tramwaj do Mistrzejowic w ramach PPP

Przestrzeń

Kraków: Siedmiu chętnych na tramwaj do Mistrzejowic w ramach PPP

Witold Urbanowicz 26 lipca 2018

Kraków: ZUE przebuduje trasę na Bronowice

Mobilność

Kraków: ZUE przebuduje trasę na Bronowice

Witold Urbanowicz 12 lipca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS