Stała się rzecz niebywała – producenci elektrobusów i systemów ładowania zasiedli do stołu, by rozmawiać o standaryzacji w procesie ładowania. – Producenci, żeby unikać ciągłego dostosowywania, bo kto będzie pierwszy w danym miejscu ustali standard, postanowili porozumieć się. Standaryzacja dotyczy przede wszystkim sposobów ładowania, czyli interfejsu infrastruktura-pojazd – mówi dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach SA.
Porozumienie, w którym uczestniczą producenci autobusów Irizar, Solaris, VDL i Volvo oraz producenci stacji ładowania ABB, Heliox, Siemens i kilka innych firm, zrodziło się na zeszłorocznych targach autobusowych. – To była inicjatywa zawiązana niejako ad hoc. Usiedliśmy przy jednym stole, porozmawialiśmy i powiedzieliśmy: warto to zrobić – wspomina dr inż. Dariusz Michalak, wiceprezes firmy Solaris Bus & Coach S..
Firmy podejmują wysiłki na rzecz przyjęcia wspólnych standardów. – Ta standaryzacja dotyczy między innymi umiejscowienia i pozycjonowania pantografu, komunikacji pomiędzy pojazdem a infrastrukturą, standardów bezpieczeństwa, protokołów wymiany danych itp. Chodzi nam, producentom, o to, by ustalić między sobą, że jeżeli np. montujemy pantograf, który jest opuszczany ze stacji ładowania do dachu, to on będzie pracował w określonym polu tolerancji – wysokościowym i szerokościowym, będzie komunikował się w zestandaryzowany sposób z pojazdem i będzie spełniał uzgodnione standardy bezpieczeństwa. Tak, by niezależnie od tego, czy podjedzie Solaris czy inna marka, dało się pojazd naładować. Poza tym pozycjonowanie pojazdów różnych producentów przy stacji ładowania będzie ułatwione – mówi Michalak. To niezwykle ważne dla popularyzacji autobusów elektrycznych.
O potrzebie standaryzacji świadczą też doświadczenia Solarisa z Hamburga. – Powstała tam stacja ładowania do zakupionych hybryd plug-in Volvo, z pantografami Siemensa, które opuszczają się i poprzez styki na dachu pojazdu ładują autobus. My, jako drugi dostawca, dostosowujemy się do tego miejsca, by nasz autobus można było przy pomocy istniejące infrastruktury ładować – wskazuje Dariusz Michalak. – Producenci, żeby unikać tego ciągłego dostosowywania, bo kto będzie pierwszy w danym miejscu ustali standard, postanowili porozumieć się – dodaje wiceprezes.
Wysiłki producentów stanowią istotne wsparcie i uzupełnienie działań nad wprowadzeniem standardów europejskich prowadzonych przez UITP czy niemieckie VDV – mówi Michalak. – Porozumiewając się, staramy się pomóc w tychże działaniach – wskazuje przedstawiciel Solarisa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.