Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Problemu z ulgami nie będzie. Przepisy w zamrażarce na kolejny rok

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2017-11-03 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Problemu z ulgami nie będzie. Przepisy w zamrażarce na kolejny rok
fot. Michał Szymajda
W 2010 uchwalono przepisy, które spowodowałyby od 1 stycznia brak refundacji zniżek np. dla studentów i seniorów w niedotowanych połączeniach – głównie autobusowych, ale też w części kolejowych. Jednak ich wejście w życie przełożono – znów – o rok.

Mimo że termin wejścia w życie nowych przepisów znany był od czasu uchwalenia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, czyli od 2010 roku, to przed rokiem zaskoczył on organizatorów transportu. Kiedy termin 1 stycznia 2017 roku, od którego miało już nie być możliwości dopłacania do ulg w przewozach komercyjnych, niebezpiecznie się zbliżył, wejście w życie przepisów przesunięto o rok.

Pozwoliło to uniknąć sytuacji, w której przewoźnicy komercyjni (większość busów, dalekobieżne połączenia autobusowe oraz część połączeń kolejowych, np. Słoneczny Kolei Mazowieckich i ekspresy PKP Intercity) rezygnują z przyznawania ulg, bo nie dostaną za nie rekompensaty. Szeroko pisaliśmy o tym tutaj.

Kolejne odroczenie o rok

Ustanowione wówczas vacatio legis kończy się 1 stycznia 2018 roku. Czy problem rozwiązano? Nie, ale jak się okazuje, przepisy zostaną odroczone o kolejny rok. Kolejna nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym została bowiem zaproponowana w „ustawie okołobudżetowej na rok 2018”. Jak tłumaczy portalowi transport–publiczny.pl rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa Szymon Huptyś, znów polega ona na przedłużeniu vacatio legis dla przepisów ustawy o ptz dotyczących zmian organizacji i finansowania publicznego transportu zbiorowego.

– Wydłużenie vacatio legis dla powyższych przepisów o dodatkowy rok pozwoli na przeprowadzenie, podjętych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, zmian legislacyjnych w obszarze organizacji niektórych aspektów publicznego transportu zbiorowego, umożliwiających jednostkom samorządowym organizację transportu publicznego na swoim terenie w sposób pozwalający na zaspokojenie potrzeb pasażerów i wprowadzających czytelny sposób dystrybucji środków z budżetu państwa na finansowanie ulg ustawowych – tłumaczy Huptyś.

Oznacza to, że wysokość ulg ustawowych wynikających z ustawy o ulgach, jak również krąg osób do nich uprawnionych, nie ulegną zmianie od 1 stycznia 2018 roku. – Nie są i nie były prowadzone jakiekolwiek prace legislacyjne zmierzające do zmiany lub likwidacji ulg ustawowych – podkreśla rzecznik ministerstwa.

Jak mają wyglądać przepisy w zakresie ulg?

Jak tłumaczy rzecznik MIB, po zmianie przepisów (gdy w końcu do niej dojdzie) dostępność przejazdów z ulgą ustawową dla pasażerów ma zależeć w znacznym stopniu od organizatorów publicznego transportu zbiorowego, którzy zostali zobligowani m.in. do opracowania tzw. planów transportowych uwzględniających oczekiwania społeczne dotyczące zapewnienia powszechnej dostępności do usług publicznego transportu zbiorowego) oraz zorganizowania – zgodnie z tymi planami – publicznego transportu zbiorowego na obszarze swojej właściwości. – Tym samym grupy osób uprawnionych po wejściu w życie nowelizacji zachowałyby prawo do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego w Polsce, gdyż liczba grup uprawnionych oraz wysokość poszczególnych ulg wskutek nowelizacji nie zmieniła się – wyjaśnia.

Ustawa nałożyła na organizatorów publicznego transportu zbiorowego obowiązek takiego zaplanowania i zorganizowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, które zapewnią dostępność do tych usług, w tym również usług objętych ulgami ustawowymi. Jak tłumaczy ministerstwo, jednostki samorządu terytorialnego wciąż jednak nie są na to przygotowane. Dlatego też MIB chce zmienić ustawę o publicznym transporcie zbiorowym, a na razie zamroziło wejście przepisów w życie.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Ulgi w komunikacji zbiorowej budzą wątpliwości prawne

Prawo & Finanse

Ulgi w komunikacji zbiorowej budzą wątpliwości prawne

Kasper Fiszer 03 maja 2017

Problem z ulgami odłożony o rok. Prezydent podpisał

Prawo & Finanse

Problem z ulgami odłożony o rok. Prezydent podpisał

Jakub Madrjas 22 sierpnia 2016

Senat: Ulgi ustawowe bez zmian w 2017 r.

Prawo & Finanse

Senat: Ulgi ustawowe bez zmian w 2017 r.

Łukasz Kuś 01 maja 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS