Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Prezydent Zabrza: Metropolia to szansa na wszechstronny rozwój

Dalej Wstecz
Autor:

Agnieszka Serbeńska

Data publikacji:
2017-03-18 08:21
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prezydent Zabrza: Metropolia to szansa na wszechstronny rozwój
Zabrzefot. Lestat (Jan Mehlich), CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Sejm, a następnie Senat (16 marca) przyjął ustawę metropolitalną dla województwa śląskiego. – Od wielu lat miasta skupione w Górnośląskim Związku Metropolitalnym zabiegały o stworzenie prawnych podstaw metropolii – podkreśla w rozmowie z portalem Transport-Publiczny.pl Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza, przewodnicząca zarządu GZM. – Metropolią zainteresowanych jest kilkanaście miast GZM – dodaje szefowa tego śląskiego związku.

Agnieszka Serbeńska, Transport-Publiczny.pl: Jak można ocenić ustawę o związku metropolitalnym w województwie śląskim? Czy jest lepszą regulacją w stosunku do rozwiązania uchwalonego w 2015 roku, tj. ustawy o związkach metropolitalnych?

Małgorzata Mańka-Szulik, prezydent Zabrza, przewodnicząca zarządu GZM: Jest jedna zasadnicza różnica. Ten dokument jest dedykowany tylko dla naszego regionu i to jest istotne, na co zresztą wskazują eksperci oceniając aglomeracje w kraju, które mają potencjał, aby konkurować z podobnymi regionami w Europie. Tu zamieszkuje ponad 2 mln mieszkańców. Tutaj kilkadziesiąt miast sąsiaduje ze sobą w taki sposób, że goście odwiedzający województwo śląskie i przemieszczający się np. z Zabrza do Katowic, mijając po drodze kilka miast mogą odnosić wrażenie, że wciąż są w jednym.

Najważniejsze jest to, że parlamentarzyści to rozwiązanie przyjęli. Teraz czekamy na podpis Prezydenta RP i w gronie samorządowców zabieramy się do pracy, aby realizować kolejne etapy, m.in. przeprowadzić konsultacje społeczne wśród mieszkańców. Jestem spokojna o ich wynik. Już jedne konsultacje w tej sprawie przeprowadzaliśmy i wówczas mieszkańcy opowiedzieli się za stworzeniem metropolii.

Jakie są atuty tej regulacji? Czy rzeczywiście usprawni funkcjonowanie miast śląskiej konurbacji?

Miasta skupione w Górnośląskim Związku Metropolitalnym od wielu lat zabiegały o stworzenie prawnych podstaw metropolii. Pozwoli to na współpracę miast przy finansowym wsparciu z budżetu państwa. Warto skorzystać z tej możliwości, by wspólnie zrobić to, co niemożliwe w pojedynkę.

Przyjęcie ustawy pozwoli na utworzenie silnego związku na obszarze, który ma wszelki potencjał, aby być metropolią. To dla nas ogromna szansa na wszechstronny rozwój. Jestem przekonana, że całe województwo śląskie dzięki ustawie metropolitalnej może zyskać m.in. w sferze gospodarczej, kulturalnej, naukowej, medycznej, edukacyjnej czy turystycznej, sportowej i rekreacyjnej, znacząco przyśpieszając upowszechnianie innowacji i wprowadzanie korzystnych zmian. Jako samorządy dysponujemy nie tylko niezbędnym potencjałem, ale też wolą i determinacją, by wesprzeć stworzenie związku pozwalającego realizować funkcje społeczne i gospodarcze przypisane obszarom metropolitalnym.

Ile ostatecznie gmin jest zainteresowanych wejściem do związku metropolitalnego?

Metropolią zainteresowanych jest kilkanaście miast tworzących Górnośląski Związek Metropolitalny, ale też kilkanaście samorządów z miast i gmin sąsiadujących z obszarem, który wkrótce stanie się metropolią. Według danych GZM, uchwały o woli przystąpienia do związku metropolitalnego podjęło w styczniu 2016 r. – na bazie obowiązującej ustawy – 25 gmin, które zamieszkuje ok. 2,15 mln mieszkańców. Rozmawiamy teraz z samorządowcami, którzy są zainteresowani współpracą.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Solaris pokonał MANa w Szczecinie i Policach

Prawo & Finanse

Solaris pokonał MANa w Szczecinie i Policach

Jakub Dybalski 17 marca 2017

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną

Prawo & Finanse

Samorządy muszą poczekać na nową ustawę metropolitalną

Agnieszka Serbeńska 15 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS