Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Prezydent Świętochłowic: Zbyt mało pieniędzy dla metropolii Śląska

Dalej Wstecz
Autor:

Agnieszka Serbeńska

Data publikacji:
2017-03-22 09:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prezydent Świętochłowic: Zbyt mało pieniędzy dla metropolii Śląska
Świętochłowicefot. Drozdp, lic. domena publiczna
– Diabeł tkwi w szczegółach, a tych ciągle nie ma zbyt wiele – Dawid Kostempski, prezydent Świętochłowic, podsumowuje uchwaloną ustawą o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Podchodzi do niej z dużą ostrożnością.

– Metropolia w pełni zacznie działać dopiero od 1 stycznia 2018 r. To jak w najbliższych miesiącach zostanie przygotowane jej funkcjonowanie, będzie kluczowe dla ewentualnych korzyści, które ma przynieść – uważa prezydent Kostempski.

Jego obawy budzą możliwości finasowania przez samorządy wspólnych działań oraz skala rządowego wsparcia. – Moim zdaniem kwota 250 mln zł nie wystarczy, by szybko zmienić region – przekonuje. Według niego za te pieniądze nie da się zorganizować transportu publicznego czy zadbać o plany zagospodarowania przestrzennego, a to przecież zadania nowej metropolii. – Bez większych pieniędzy w przyszłości może się okazać, że będzie to kadłubowa struktura – przewiduje.

Akt obarczony brakiem zaufania

– Obecny rząd bardziej od wzmacniania samorządów stawia na recentralizację. Dlatego z dużą ostrożnością podchodzę do tej ustawy. Zasada ograniczonego zaufania jest tutaj jak najbardziej wskazana – twierdzi.

Włodarz Świętochłowic przypomina, że miasta śląskiej aglomeracji niedawno miały formalną możliwość utworzenia metropolii. Rząd Prawa i Sprawiedliwości odstąpił jednak od uruchomienia uchwalonej przez Platformę Obywatelską ustawy o związkach metropolitalnych. – Owszem, nie była idealna, ale należało ją jedynie poprawić, a nie wyrzucać do kosza, tak jak zrobiło to PiS. Tamta wersja mogła z powodzeniem funkcjonować, gdyby wydano do niej rozporządzenia wykonawcze – przekonuje.

Kostempski patrzy na dedykowaną regionowi ustawę z perspektywy pełnionej w latach 2011–2015 funkcji przewodniczącego Górnośląskiego Związku Metropolitarnego. – Cieszę się, że metropolia staje się bardziej sformalizowana. Ustawa metropolitalna dla Śląska naprawdę była potrzebna i to wiemy nie od dziś – przyznaje prezydent. – Z drugiej strony, jeśli wejdziemy w szczegóły okaże się, że zadania powierzone związkowi metropolitarnemu są raczej ograniczone – zauważa.

Cień na intencjach legislatora

Ponadto Kostempski zastrzega, że nie zgadza się rozwiązaniem zabraniającym zasiadanie prezydentom miast w zarządzie metropolii. – Mają silny mandat społeczny pochodzący z bezpośrednich wyborów i dlatego mogą osobiście decydować o kluczowych sprawach.
 
– Obawiam się, że rządzący napisali ustawę nie dla obecnych samorządowców, ale dla tych którzy będą zarządzali miastami w przyszłej kadencji. Zmiany, np. jeśli chodzi o ograniczenie kadencyjności prezydentów, burmistrzów i wójtów, rzucają cień na pozornie dobre intencje inicjatorów ustawy – podsumowuje prezydent.




VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
We wnętrzu nowych moskiewskich tramwajów [zdjęcia]

Przestrzeń

We wnętrzu nowych moskiewskich tramwajów [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 21 marca 2017

PKS Polonus testuje (najpewniej) najkrótszy autobus w Polsce

Komunikacja

PKS Polonus testuje (najpewniej) najkrótszy autobus w Polsce

Jakub Dybalski 21 marca 2017

Śląsk. Metropolii łatwiej rozwiązać problem smogu

Przestrzeń

Śląsk. Metropolii łatwiej rozwiązać problem smogu

Agnieszka Serbeńska 21 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS