Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Prezydent Świętochłowic: Zbyt mało pieniędzy dla metropolii Śląska

Dalej Wstecz
Autor:

Agnieszka Serbeńska

Data publikacji:
2017-03-22 09:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Prezydent Świętochłowic: Zbyt mało pieniędzy dla metropolii Śląska
Świętochłowicefot. Drozdp, lic. domena publiczna
– Diabeł tkwi w szczegółach, a tych ciągle nie ma zbyt wiele – Dawid Kostempski, prezydent Świętochłowic, podsumowuje uchwaloną ustawą o związku metropolitalnym w województwie śląskim. Podchodzi do niej z dużą ostrożnością.

– Metropolia w pełni zacznie działać dopiero od 1 stycznia 2018 r. To jak w najbliższych miesiącach zostanie przygotowane jej funkcjonowanie, będzie kluczowe dla ewentualnych korzyści, które ma przynieść – uważa prezydent Kostempski.

Jego obawy budzą możliwości finasowania przez samorządy wspólnych działań oraz skala rządowego wsparcia. – Moim zdaniem kwota 250 mln zł nie wystarczy, by szybko zmienić region – przekonuje. Według niego za te pieniądze nie da się zorganizować transportu publicznego czy zadbać o plany zagospodarowania przestrzennego, a to przecież zadania nowej metropolii. – Bez większych pieniędzy w przyszłości może się okazać, że będzie to kadłubowa struktura – przewiduje.

Akt obarczony brakiem zaufania

– Obecny rząd bardziej od wzmacniania samorządów stawia na recentralizację. Dlatego z dużą ostrożnością podchodzę do tej ustawy. Zasada ograniczonego zaufania jest tutaj jak najbardziej wskazana – twierdzi.

Włodarz Świętochłowic przypomina, że miasta śląskiej aglomeracji niedawno miały formalną możliwość utworzenia metropolii. Rząd Prawa i Sprawiedliwości odstąpił jednak od uruchomienia uchwalonej przez Platformę Obywatelską ustawy o związkach metropolitalnych. – Owszem, nie była idealna, ale należało ją jedynie poprawić, a nie wyrzucać do kosza, tak jak zrobiło to PiS. Tamta wersja mogła z powodzeniem funkcjonować, gdyby wydano do niej rozporządzenia wykonawcze – przekonuje.

Kostempski patrzy na dedykowaną regionowi ustawę z perspektywy pełnionej w latach 2011–2015 funkcji przewodniczącego Górnośląskiego Związku Metropolitarnego. – Cieszę się, że metropolia staje się bardziej sformalizowana. Ustawa metropolitalna dla Śląska naprawdę była potrzebna i to wiemy nie od dziś – przyznaje prezydent. – Z drugiej strony, jeśli wejdziemy w szczegóły okaże się, że zadania powierzone związkowi metropolitarnemu są raczej ograniczone – zauważa.

Cień na intencjach legislatora

Ponadto Kostempski zastrzega, że nie zgadza się rozwiązaniem zabraniającym zasiadanie prezydentom miast w zarządzie metropolii. – Mają silny mandat społeczny pochodzący z bezpośrednich wyborów i dlatego mogą osobiście decydować o kluczowych sprawach.
 
– Obawiam się, że rządzący napisali ustawę nie dla obecnych samorządowców, ale dla tych którzy będą zarządzali miastami w przyszłej kadencji. Zmiany, np. jeśli chodzi o ograniczenie kadencyjności prezydentów, burmistrzów i wójtów, rzucają cień na pozornie dobre intencje inicjatorów ustawy – podsumowuje prezydent.


Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
We wnętrzu nowych moskiewskich tramwajów [zdjęcia]

Przestrzeń

We wnętrzu nowych moskiewskich tramwajów [zdjęcia]

Witold Urbanowicz 21 marca 2017

PKS Polonus testuje (najpewniej) najkrótszy autobus w Polsce

Komunikacja

PKS Polonus testuje (najpewniej) najkrótszy autobus w Polsce

Jakub Dybalski 21 marca 2017

Śląsk. Metropolii łatwiej rozwiązać problem smogu

Przestrzeń

Śląsk. Metropolii łatwiej rozwiązać problem smogu

Agnieszka Serbeńska 21 marca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS