Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Praga: Funikularem na wieżę widokową

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2016-05-14 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Praga: Funikularem na wieżę widokową
Praski funikularfot. Kasper Fiszer
Koleje linowo-terenowe są ozdobą wielu miast położonych na terenach pagórkowatych. Jednym z najpopularniejszych w Europie funikularów jest ten funkcjonujący w stolicy Czech. Wagony są atrakcją turystyczną Pragi i dość dogodnym środkiem transportu – przynajmniej wówczas, gdy nie trzeba czekać w długiej kolejce na przejazd.

Jedną ze znanych atrakcji turystycznych czeskiej Pragi jest słynne wzgórze Petřín. Roztacza się z niego malowniczy widok na miasto, można tu też znaleźć kilka ciekawych zabytków. Z założonym w 1140 r. klasztorem sąsiaduje tu XIV-wieczny mur zwany Głodowym wybudowany na zlecenie Karola IV. Na zboczach rozciągają się parki i ogrody, a wielu zwiedzających zatrzymuje się na chwilę w którejś z urokliwie położonych restauracji.

Aby dostać się na szczyt od strony nadwełtawskiej dzielnicy Malá Strana, można skorzystać z nietypowego środka transportu – kolei linowo-terenowej. Funkcjonujący dziś funikular to druga kolej tego typu pozwalająca oszczędzić trudu przy pokonywaniu dość stromego zbocza. Pierwsza powstała już w 1891 r., kiedy w Pradze odbywała się wielka wystawa przemysłowa mająca uczcić jubileusz stulecia od pierwszego wydarzenia tego typu w czeskiej stolicy.

Mały Paryż nad Wełtawą

Kolejka była efektem zauroczenia... wieżą Eiffla. Na Petřínie stanęła wówczas bowiem wieża widokowa mająca przypominać swój paryski pierwowzór, a funikular zapewniał do niej dojazd. Spektakularne rozwiązanie techniczne przetrwało jednak tylko nieco ponad dwie dekady. Kursowanie kolejki przerwała I wojna światowa, a choć po jej zakończeniu podejmowano kilka prób wznowienia ruchu, w latach 20. zeszłego stulecia torowisko zostało ostatecznie zlikwidowane.

Istniejący do dziś funikular powstał w 1932 r. i znacznie różni się od swojego poprzednika. Jego trasa ma 510 metrów (o niemal 130 więcej niż pierwsza kolejka). Na tym dystansie pokonywana jest różnica wysokości aż 130 metrów. Zmieniony został też rozstaw szyn – z metrowego na standardowy (1435 mm). Jednotorową trasę z mijanką obsługują dwa wagony wyprodukowane w fabryce Vagónka Studénka.

O poranku na szczyt trzeba wchodzić pieszo

Po 20-letniej, związanej z osuwaniem się gruntów przerwie trwającej do 1985 r. kolejka kursuje regularnie. Zarządza nią miejskie przedsiębiorstwo komunikacyjne – Dopravní podnik hl. m. Prahy – i jest ona włączona do zintegrownego systemu transportu publicznego. Oznacza to, że można podróżować nią na podstawie zwykłych biletów, które uprawniają do przejazdu tramwajem czy metrem, na zasadach ogólnych.

Bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat z funikularu mogą zatem korzystać m.in. studenci mieszkający na położonym tuż pod szczytem osiedlu akademików Strahov najważniejszej praskiej uczelni technicznej ČVUT. Podstawową funkcją kolejki jest jednak bezsprzecznie obsługa ruchu turystycznego. Z tego powodu zaczyna ona kursować dopiero o 9:00. W okresie wakacyjnym zdarza się, że chętnych do skorzystania z atrakcyjnego środka transportu jest tylu, że tworzy się kilkusetosobowa kolejka (funikular jest w stanie przewieźć ok. 1400 osób na godzinę). Rocznie korzysta z niego aż około 2 miliony pasażerów.

W okresach, w których podróże są mniej popularne – wiosną i jesienią – funikular bywa wyłączany ze względu na prace konserwacyjne. Warto też pamiętać, że wagoniki zatrzymują się w obu kierunkach na przystanku pośrednim położonym w jednym z parków na zboczu wzgórza. Latem w jego okolicy panuje o wiele mniejszy tłok niż na samym szczycie, a roztaczająca się stamtąd panorama Pragi jest niemal równie urokliwa.



Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdynia wzbogaciła się o kolej terenową

Przestrzeń

Gdynia wzbogaciła się o kolej terenową

Witold Urbanowicz 07 lipca 2015

Paryż: Funikular – transport i turystyczna wizytówka

Komunikacja

Paryż: Funikular – transport i turystyczna wizytówka

Kasper Fiszer 06 kwietnia 2015

Skrzydła Zahy

Komunikacja

Skrzydła Zahy

Witold Urbanowicz 15 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS