Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pracownicy metra o mundurach: będzie nas widać

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-11-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pracownicy metra o mundurach: będzie nas widać
fot. Leonard Karpiłowski
Do końca roku wszyscy pracownicy metra otrzymają nowe mundury. Te już budzą kontrowersje, ale pracownicy są zadowoleni: nowe stroje są wygodne, nie krępują ruchów. Poprawia się też widoczność i rozpoznawalność pracowników metra.

Wczoraj (6 listopada) odbyła się premiera nowych mundurów dla maszynistów oraz dyżurnych stacji i ruchu, zaprojektowanych przez Joannę Klimas. W sumie założy je ok. 400 pracowników metra. Nowe stroje łączą w sobie elegancję z funkcjonalnością – nacisk położono na to, żeby stroje były wygodne, dlatego ich fason konsultowano z wieloletnimi pracownikami kolei podziemnej.

Metru zależało też na poprawie widoczności i rozpoznawalności pracowników. Projektantka zaproponowała pasy w barwach miasta i metra na rękawach oraz z tyłu na plecach. Na ramionach pojawiło się logo Metra. Ponadto zmieniła się barwa strojów – z dotychczasowego granatowego na szary. Pracownicy otrzymają nowe stroje w ramach normalnej, cyklicznej wymiany części umundurowania.

Nowy ubiór pracowników wzbudził dużo dyskusji i kontrowersji. Wydaje się, że szczególnie aktywne jest w tym środowisko projektantów, którzy nie otrzymali od Metra zlecenia. A co sądzą o nowych mundurach pracownicy metra, którzy już niedługo będą je nosić?

Witold Urbanowicz, portal Transport-publiczny.pl: Jak nosi się nowy mundur, zwłaszcza w porównaniu do starego?

Teresa Skwarska, dyżurna stacji i ruchu:
Stare mundury były wygodne, ale stały się niemodne, fason się już wysłużył. Nowe mundury można dopasować do każdej sylwetki – założy je osoba i starsza, i młodsza, i szczuplejsza, i tęższa. Materiał jest dobrej jakości, a to jest najważniejsze w naszej pracy, bo część zmiany spędzamy na siedząco. Na pewno będziemy zadowoleni z tych mundurów.

Czy mundury są praktyczne, jeżeli chodzi o wyjście na stację i np. interwencje?

Ten materiał jest bardzo lekki, swobodny, nie krępuje ruchów. Zawsze można guziczek rozpiąć i będzie bardziej swobodnie.

Pojawiło się dużo kolorowych wstawek. Jak się pani to podoba?

W dotychczasowych mundurach oznaczenia były skromne: czerwona lamówka przy rękawie. To się już zużyło. Nie byliśmy aż tak mocno zauważalni. W nowych mundurach pasażerowie nas znacznie bardziej zauważą. W tłoku będziemy odróżniani.

W starych mundurach były nakrycia głowy. Czy nie szkoda ich? Jak się w ogóle zmieniały te mundury?

Kiedyś były czapki z czerwonym otokiem, ale na nic nic nie było. Pasażerowie różnie reagowali na nas: pytali się, co to za formacja, czy to jacyś Krakowiacy. Metro jednak szybko z nich zrezygnowało. Ogólnie dotychczasowe mundury zmieniały się niewiele fasonem. Od początku był prosty styl marynarki. Letni mundur stanowiła taka olimpijka, z której szczególnie zadowoleni byli maszyniści. Ona miała takie fałdy na plecach, więc mieli swobodę ruchu.

 
Projektantka Joanna Klimas z Teresą Skwarską, dyżurną stacji i ruchu, fot. WU

Witold Urbanowicz, portal Transport-publiczny.pl: Specyfika pracy na stanowisku maszynisty jest inna niż dyżurnego stacji. Jak podobają się panu nowe mundury?

Cezary Justyna, maszynista:
Dla nas ważne było, żeby nowy mundur nie krępował ruchów. Nasze służbowe czynności, jak np. przyjmowanie pociągu, różnią się od tego, co robi dyżurny czy dyspozytor. Jednocześnie w kabinie istotne jest, żeby mundur był komfortowy. Siedzieć kilka godzin w jakimś źle uszytym mundurze byłoby nie do wytrzymania.

Jak wypadają nowe mundury w porównaniu do starych?

Ten mi się lepiej nosi, lepiej leży – nowe mundury są dobrze skrojone i wygodne. Choć stare mundury nie były złe, to jest wzór sprzed dwudziestu lat. Trzeba iść z duchem czasu, zmienić trochę wygląd, a przede wszystkim poprawić widoczność, żebyśmy byli bardziej rozpoznawalni na peronie.

Nie żałuje pan nakryć głowy?

Do pierwszego wzoru munduru były czapki – rogatywki. Z naszego punktu widzenia, czyli maszynistów prowadzących pojazdy, nie było to zbyt praktyczne. Z czasem Metro odstąpiło od zamawiania tych czapek.

Więcej o nowych mundurach, w tym zdjęcia


Maszynista Cezary Justyna - pierwszy od prawej, fot. WU
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Co gubią pasażerowie w metrze?

Komunikacja

Co gubią pasażerowie w metrze?

inf. pras. UM Warszawa 18 sierpnia 2023

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Przestrzeń

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Redakcja/inf. pras. 21 lipca 2023

Metro szuka oszczędności. Droga energia oznacza katastrofę

Komunikacja

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Co gubią pasażerowie w metrze?

Komunikacja

Co gubią pasażerowie w metrze?

inf. pras. UM Warszawa 18 sierpnia 2023

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Przestrzeń

Metro: Wakacyjny remont schodów na stacji Centrum

Redakcja/inf. pras. 21 lipca 2023

Metro szuka oszczędności. Droga energia oznacza katastrofę

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5