Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznański oficer rowerowy: Najpierw infrastruktura, potem rower

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-09-2015
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznański oficer rowerowy: Najpierw infrastruktura, potem rower
fot. Włodzimierz Włoch
– W Łodzi opór wobec Masy Krytycznej jest duży. W Poznaniu te przejazdy przez miasto nie budzą negatywnych emocji. To raczej takie pozytywne spotkanie integracyjne. Ale w Poznaniu to bardziej manifestacja obecności, podczas gdy w Łodzi była już manifestacją siły – mówi w rozmowie z Transport-Publiczny.pl Wojciech Makowski, łódzki działacz rowerowy, który od marca jest oficerem rowerowym w Poznaniu.

Jakub Dybalski. Transport-Publiczny.pl: Ponoć ma pan odmienny pogląd na rolę roweru publicznego niż prezes firmy NextBike Tomasz Wojtkiewicz. O co chodzi?

Wojciech Makowski, oficer rowerowy Poznania:
Od jakiegoś czasu toczymy z prezesem Wojtkiewiczem swego rodzaju spór. Według niego rower publiczny może wygenerować zapotrzebowanie na infrastrukturę. Moim zdaniem miasto, które chce uruchomić rower publiczny, powinno być gotowe, a przynajmniej pokazać zdolność do stworzenia kompletnej infrastruktury, nawet jeśli w danym momencie jeszcze nie jest w całości zbudowana. My w Łodzi mieliśmy pomysły rowerowe już w 2008 r. Ale opłacało się poczekać, bo gdybyśmy wtedy uruchomili rower miejski, to nie za bardzo byłoby nim gdzie jeździć. Wtedy rozkopana była Piotrkowska, czyli rowerowa oś północ-południe. Inna sprawa, że teraz rozorana jest oś wschód-zachód...

Czyli najpierw drogi rowerowe, a potem rowery?

Trzeba mieć coś. Infrastrukturę, albo przynajmniej porządne plany i wdrażać je równolegle. Na rower miejski przeważnie wsiadają osoby, które wcześniej nim nie jeździły i go nie mają. Są to więc osoby, przeważnie, mniej doświadczone. Jeśli więc nie mamy bezpiecznych przestrzeni, na których mogliby to doświadczenie zdobywać, projekt może zakończyć się porażką.

Ale czy jeśli ktoś połknie haczyk i zacznie regularnie jeździć rowerem miejskim, to nie stanie się elementem siły lobbujacej za poprawą jakości i rozbudową infrastruktury rowerowej?


Owszem, ale najpierw musi połknąć ten haczyk. Jeśli popatrzymy na statystyki wypożyczeń w Poznaniu, to największe są tam, gdzie infrastruktura rowerowa jest na poziomie co najmniej akceptowalnym. Chodzi mi niekoniecznie o drogę rowerową, ale bardziej o miejsce z uspokojonym ruchem. Tak jest przy naszej najlepszej stacji na Jeżycach czy na Starym Mieście, gdzie już teraz wprowadzono w pewnej części strefę Tempo 30. Tam, gdzie rowery można wypożyczyć w pobliżu drogi, którą trzeba dzielić z szybkimi samochodami, wypożyczeń jest mniej. Użytkownicy potrzebują pewnego poziomu bezpieczeństwa.

Czy rower publiczny wymaga pewnego poziomu świadomości i zrozumienia, że to element transportu publicznego, a nie tylko rekreacja czy może właśnie jego uruchomienie buduje taką świadomość? Masa Krytyczna pokazuje, że czasem duża ilość rowerów nie musi działać na ich korzyść, bo u innych wzbudza furię.


Mam doświadczenia z Łodzi i Poznania – w tych miastach podejście do Masy Krytycznej jest diametralnie różne. W Łodzi opór wobec Masy Krytycznej jest duży, co po części może się brać z tego, że sama impreza jest duża. Bywało na niej i 2 tys. rowerzystów. W Poznaniu te przejazdy przez miasto nie budzą negatywnych emocji. To raczej takie pozytywne spotkanie integracyjne. Ale w Poznaniu to bardziej manifestacja obecności, podczas gdy w Łodzi była już manifestacją siły. Kwestia świadomości nie jest już chyba problemem. Być może dziesięć lat temu była. Gdybyśmy uruchomili rower publiczny w Łodzi w 2008 r., gdy były pierwsze oferty, to być może musielibyśmy się mierzyć z tym problemem. Teraz już w ogóle nie muszę tłumaczyć, że to jest transport miejski, że taka jest przyszłość mobilności, że można jeździć rowerem do pracy lub szkoły, itp. Rower stał się czymś normalnym na ulicy i to bardzo ułatwia nam pracę.

Bardziej musiała się zmienić mentalność mieszkańców czy urzędników i drogowców?

To bardzo ciekawe, bo z badań wynika, że przeważnie urzędnicy chcą wdrożenia ekologicznych form transportu, podobnie jak mieszkańcy. Tylko że urzędnikom się wydaje, że mieszkańcy nie chcą. Ostatnio takie badania, wskazujące na to zjawisko, przeprowadzono w Kielcach. Jedną z pierwszych rzeczy, którą trzeba było zrobić, gdy trafiłem do poznańskiego ratusza, było dostawienie stojaków. Okazało się, że wiele osób przyjeżdża do pracy na rowerze. A na wiosnę przyszłego roku znów trzeba będzie je dostawić, bo to, co jest, już nie wystarcza. Urzędnicy coraz częściej mówiąc o rowerzystach nie mówią o jakiejś abstrakcyjnej grupie, tylko mówią to w znaczeniu „my”.

Głównym zmartwieniem oficerów rowerowych, których coraz więcej w urzędach miejskich, powinna być więc rozbudowa rowerowej infrastruktury czy systemu roweru miejskiego?

To zależy od miasta. Gdy patrzę na statystyki wypożyczeń np. we Wrocławiu, to mam wrażenie, że na tę liczbę stacji tamtejsza infrastruktura jest wręcz fantastyczna i nie trzeba wiele zmieniać. Z drugiej strony u nas w Poznaniu jestem przekonany, że jeżeli poprawimy infrastrukturę, również działaniami niskokosztowymi, np. wprowadzając kontraruch, to w ten sposób zyskamy najwięcej. A zupełnie innym przykładem jest Gdańsk, gdzie dla rozbudowy infrastruktury zrobiono bardzo wiele i należałoby się zastanowić, czy największy potencjał – jeśli chodzi o zachęcenie do roweru osób, które do tej pory nim nie jeździły – nie leży właśnie w rowerze publicznym.

Bardzo dużo w każdym mieście można zrobić, pracując na tym co już jest. W Poznaniu co najmniej połowa stacji wymaga przynajmniej lekkiej korekty. Albo należałoby je przestawić, albo wyrzucić jakąś barierkę lub łańcuch, by były bardziej dostępne. Zbyt często kluczenie po chodniku, by wreszcie dostać się do miejsca, gdzie można wsiąść na rower, trwa zbyt długo. Jeśli trwa to 2-3 minuty, a całą nasza podróż rowerem ma trwać ok. 20 minut, to jest to dużo.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Mobilność

Łódź: Ul. Rewolucji 1905 r. będzie dwukierunkowa dla rowerów

Roman Czubiński 08 lipca 2023

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

Mobilność

Warszawa: Veturilo przebojem lata. Wyniki wypożyczeń

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

Mobilność

Warszawa: Rekordowy rowerowy maj

inf. pras. UM Warszawa 10 czerwca 2023

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Mobilność

Bydgoszcz buduje drogi rowerowe

Redakcja/inf. pras. 22 maja 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5