Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań z elektrobusami czeka na innych. Najpierw większy udział transportu

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
02-11-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań z elektrobusami czeka na innych. Najpierw większy udział transportu
fot. MOs810, lic, CC BY-SA 4.0 Wikimiedia commons
Poznań nie zamierza startować w wyścigu związanym z wdrażaniem autobusów elektrycznych. – Niech inni pozbierają doświadczenia, a my z nich skorzystamy i być może finansowo wyjdziemy na tym lepiej. Przeskakujemy jeden bardzo ważny krok: działanie na rzecz gospodarki niskoemisyjnej musi prowadzić do zwiększenia usług transportu publicznego – mówi Wojciech Tulibacki, szef MPK Poznań. Jego zdaniem punktowe działania, jak wdrażanie elektrobusów, tego nie gwarantują.

W wielu polskich miastach modnym tematem stają się elektrobusy. Również Plan Morawieckiego zakłada rozwój elektromobilności. Na razie jednak działania, jakie podejmują przewoźnicy, z konieczności wiążą się głównie ze sprawdzaniem i testowaniem rozwiązań, choć niektóre miasta już teraz zapowiadają spore zakupy autobusów elektrycznych. Pod koniec października odbyła się konferencja w CUPT poświęcona tym zagadnieniom.

W wyścigu związanym z wdrażaniem elektrobusów nie zamierza uczestniczyć na razie stolica Wielkopolski. – Goniąc Zachód, przeskakujemy jeden bardzo ważny krok w działaniu na rzecz gospodarki niskoemisyjnej. Nie możemy patrzeć wyłącznie na miasto i MPK, tylko na całą aglomerację. Działanie na rzecz gospodarki niskoemisyjnej musi prowadzić do zwiększenia usług transportu publicznego. Inaczej nie osiągniemy efektu – ludzie, korzystając z dobra, jakim jest samochód, będą nadal chcieli się przemieszczać samochodem – mówi Wojciech Tulibacki, szef MPK Poznań.

Najpierw więcej autobusów i tramwajów oraz mniej aut


Jego zdaniem działania powinny być więc prowadzić przede wszystkim do rozbudowy systemu komunikacyjnego. – Ten kierunek to przede wszystkim ograniczenie funkcjonowania transportu indywidualnego, znaczne wzmocnienie transportu publicznego, rozszerzenie układu tramwajowego, który daje szybkie możliwości przemieszczania się – przekonuje Tulibacki. – Głównym kręgosłupem komunikacji w Poznaniu jest tramwaj, który już jest bezemisyjny. Do tego układ wypełniający to autobus – w Poznaniu i aglomeracji w założeniach opierający się o silnik dieselowski Euro 6. W to wszystko jest wmontowana na poziomie marszałka kolej metropolitalna, która ma wyjść szerzej niż do aglomeracji poznańskiej – przypomina szef MPK.

Same elektrobusy, choć bezemisyjne, nie przyczynią się do zmniejszenia emisji, jeśli nadal na ulicach będzie sporo samochodów. – Zwiększając liczbę środków transportu, znacznie zmniejszymy emisję zanieczyszczeń. Nie osiągniemy tego wyłącznie poprzez drobne, kierunkowe działania związane z autobusami elektrycznymi. Te drobne przedsięwzięcia, przy braku polityki finansowej miasta i państwa, będą skutkować tym, że przez moment będziemy mieli zero emisji, a w konsekwencji – za kilka lat – gdy nie będzie nas stać finansowo – dojdzie do jej zwiększenia – mówi Wojciech Tulibacki.

Problemem nadal jest spory koszt wprowadzania elektrobusów. – Dzisiaj, gdy można kupić dwa autobusy diesla z Euro 6 za jeden autobus elektryczny to gdzie i kiedy te małe firmy, które dzisiaj w aglomeracji poznańskiej realizują usługi, pozwolą sobie na tego typu zakup, skoro dzisiaj praktycznie ograniczają się do nabywania pojazdów z drugiej ręki – zwraca uwagę Tulibacki.

Dopiero potem elektrobusy

W deklaracjach Poznania czuć na razie niechęć i rezerwę do tematu elektrobusów. – Nie znaczy to, że my nie będziemy czy nie chcemy realizować usług w oparciu o autobus elektryczny. Niech inni pozbierają doświadczenia, a my z nich skorzystamy i być może finansowo wyjdziemy na tym lepiej – mówi Wojciech Tulibacki.

Poznań ma na razie złe doświadczenia, jeżeli chodzi o wdrażanie innowacji. – W 1996 r., kiedy wprowadziliśmy, jako jedno z pierwszych przedsiębiorstw, olej city diesel, który miał jak najmniej zanieczyszczeń, zwolniony był z akcyzy, byliśmy zwolnieni z podatku od środków transportu, dostaliśmy środki państwowe na dostosowanie stacji paliw i układu paliwowego w pojazdach. Po dwóch latach wprowadzono nam opłatę za środki transportu, akcyzę, a po czterech latach to paliwo stało się o 20% droższe od zwykłego. Jeśli nie będziemy mieli długofalowej polityki finansowej miasta i państwa, to możemy nie osiągnąć zamierzonych efektów – konstatuje szef MPK.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Złotoryja kupuje elektrobusy

Komunikacja

Złotoryja kupuje elektrobusy

Jakub Rösler 05 września 2023

Łomża z ofertami na elektrobusy

Komunikacja

Łomża z ofertami na elektrobusy

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5