Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań wyłącza w centrum światła i sobie to chwali

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2017-03-01 17:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poznań wyłącza w centrum światła i sobie to chwali
fot. WU
Poznań jest zadowolony z efektów eksperymentalnego wyłączenia sygnalizacji świetlnych w ścisłym centrum miasta. – Widzimy, że przepustowość się poprawia, kultura kierowców rośnie – przekonuje Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Od 2015 r. Poznań wyłącza wybrane sygnalizacje w ścisłym centrum, w obrębie I ramy komunikacyjnej. Początkowo wyłącznie testowo, ale eksperyment obejmuje kolejne skrzyżowania i przejścia. Teraz przykładowo wyłączonych jest kilka sygnalizacji na ul. Św. Marcin. – Robimy to bardzo roztropnie, bo boimy się również wypadków – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.

Rezultaty eksperymentu są obiecujące. – Widzimy, że przepustowość się poprawia, kultura kierowców rośnie. Wyłączenie świateł powoduje znacznie płynniejszy ruch samochodowy, ale jednocześnie też większy komfort pieszych przy przechodzeniu przez ulicę – mówi Jaśkowiak. Faktycznie, w ciągu dnia przejście przez ulicę w centrum nie stanowi problemu, jest też znacznie szybsze dzięki braku konieczności oczekiwania na zielone światło.

Obserwacje co do skutków wyłączania świateł potwierdza też MPK, którego autobusy i tramwaje przejeżdżają przez centrum. – Ruch jest o wiele bardziej płynny, a nasze pojazdy są punktualniejsze. Każde wyłączenie sygnalizacji było z nami konsultowane. Teraz walczymy o wyłączenie świateł u zbiegu ulic Dąbrowskiego i Kościelnej. To naprawdę będzie duża ulga – mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik MPK.

Władze Poznania podkreślają, że wyłączaniu sygnalizacji świetlnych towarzyszy uspokajanie ruchu. – Z tym wiąże się również rozbudowanie strefy Tempo 30, bo te limity prędkości skutkują tym, że kierowcy wolniej jeżdżą – twierdzi prezydent Poznania.
Podobne rozwiązania pojawiają się też na Europie Zachodniej. Doświadczenia z tych miast, w których wprowadzono strefy bez świateł czy znaków, wskazują na spadek liczby wypadków. Kierowcy, gdy nie są pewni kto ma pierwszeństwo, zachowują większą ostrożność – nawiązują kontakt z innymi uczestnikami ruchu, zmniejszają prędkość, rozglądają się.

O tym, że sygnalizacja świetlna nie zawsze poprawia bezpieczeństwo, mówił też Łukasz Puchalski, dyrektor warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich. – Mamy taką świadomość, że jak jest sygnalizacja świetlna, to ktoś myśli za nas i jak świeci się zielone, to nie trzeba sprawdzać, czy jest bezpiecznie, czy ktoś nie wchodzi na przejścia. Zasada ograniczonego zaufania u wszystkich się wyłącza – wskazywał Puchalski. Warszawa na razie jednak nie powtarza poznańskiego eksperymentu.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Problematyczna sygnalizacja przy dworcu

Komunikacja

Łódź: Problematyczna sygnalizacja przy dworcu

Roman Czubiński 01 lutego 2017

Warszawa. Masaż odpowiedzią na lekceważenie rowerzystów

Prawo & Finanse

Warszawa. Masaż odpowiedzią na lekceważenie rowerzystów

Rafał Stawecki 10 grudnia 2016

Sygnalizacje dla rowerzystów. Jak to robią w Holandii

Komunikacja

Sygnalizacje dla rowerzystów. Jak to robią w Holandii

Rafał Stawecki 13 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS