Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań stawia na uspokajanie ruchu. Więcej strefy Tempo 30?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-06-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Poznań stawia na uspokajanie ruchu. Więcej strefy Tempo 30?
fot. Manfred Sauketempo 30
Strefa „tempo 30” funkcjonuje w Poznaniu od lipca ubiegłego roku. Podczas niedawnej konferencji ZDM przedstawiono kolejne etapy jej rozwoju. Zapowiada się miejska rewolucja?


Strefa 30 stosowana jest często w zabytkowych częściach miast, gdzie ulice są wąskie, ruch jest duży, a przejazdy tranzytowe powinny być eliminowane. Dlatego też w obszarach centralnych największych europejskich metropolii od wielu lat powstają strefy uspokojonego ruchu, zapewniające większe bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom ruchu oraz lepszy komfort życia mieszkańcom.

Pionierskie rozwiązania na skalę krajową

W Poznania „strefa 30” zaczęła funkcjonować 1 lipca 2013 roku. Poznań był jednym z pierwszych polskich miast, które wprowadziło "strefę 30" w ścisłym centrum. Istotną jednak nowością, w przypadku Poznania, było równoczesne wprowadzanie na niektórych ulicach zmian ich zagospodarowania, polegających między innymi na zawężeniu wlotów ulic na skrzyżowaniach, wprowadzeniu miejsc odpoczynkowych dla pieszych oraz znacznej liczby kontrapasów dla ruchu rowerowego.

Dwa skrzyżowania w obrębie strefy 30 zostały wyniesione: skrzyżowania ulicy Działyńskich
z ulicami Nowowiejskiego i Libelta. Zostało wyniesione również nowe przejście dla pieszych przez ulicę 3 Maja przy skrzyżowaniu z placem Wolności. Obecnie strefa 30 w centrum Poznania obejmuje obszar między ulicami: Solną, Alejami Marcinkowskiego, Święty Marcin i aleją Niepodległości.

Czas na kontynuację

Projekt koncepcyjny jest kontynuacją rozszerzania strefy ruchu uspokojonego w centrum Poznania. Zarząd Dróg Miejskich zlecił przygotowanie projektu koncepcyjnego na dwa kolejne podobszary, które stanowią bezpośrednie rozszerzenie funkcjonującej od 2013 roku „strefy 30” w obszarze objętym ulicami: Solną, aleją Niepodległości, Święty Marcin, Alejami Marcinkowskiego.

Teraz przyszedł czas na poszerzenie strefy „tempo 30” o kolejne ulice. Nowy etap obejmie: Solną, Wolnica, Małe Garbary, Garbary, Zieloną, Podgórną i Aleje Marcinkowskiego w jednym podobszarze, oraz Królowej Jadwigi, Ratajczaka, Św. Marcin i Al. Marcinkowskiego, Podgórną, Zieloną i Garbary w drugim. Oba te obszary uwzględnione zostały we wspólnym projekcie.

- Koncepcja obejmuje obszar dawnego, średniowiecznego Poznania i osady Rybaki. Charakter tego terenu powoduje, że dominujący powinien być ruch pieszy i rowerowy a obsługa zewnętrzna powinna być realizowana głównie przez transport zbiorowy. Indywidualny ruch samochodowy, parkowanie aut mieszkańców, przedsiębiorców, gości, dostęp do ważnych obiektów o znaczeniu ponadlokalnym jak Urząd Miasta Poznania, placówki służby zdrowia, hotele itp. powodują konieczność wypracowania optymalnych rozwiązań komunikacyjnych – informują przedstawiciele poznańskiego ZDM-u i dodają, że ulice objęte projektem w chwili obecnej pełnią już częściowo inne funkcje niż transportowe.

- W pasach drogowych mogą funkcjonować np. ogródki gastronomiczne, a także inne, ciekawe formy aktywności kulturalnej, czego dobrym przykładem jest kino plenerowe na Rybakach. Przedstawiony projekt dotyczy terenu, który ma istotne znaczenie dla mieszkańców, przedsiębiorców i turystów, a także tych dla których analizowany obszar jest koniecznym celem podróży, np. w związku z dojazdem do szpitala. - dodają służby prasowe ZDM. Koncepcję przygotowało Biuro Inżynierii Transportu z Poznania. Na czym zmiany będą polegały?

Priorytet to piesi i rowerzyści

Dokładnie jeszcze nie wiadomo, bowiem koncepcja to zbiór wstępnych propozycji, które będą konsultowane z mieszkańcami. Specjaliści z Biura Inżynierii Transportu chcą m.in. stworzenia nowych kontrapasów dla rowerzystów, które miałyby pojawić się na Ratajczaka (od Pl. Wolności do Niezłomnych), na Długiej (od Piekar do Półwiejskiej) oraz na Kwiatowej. W planach jest również budowa kolejnych wyniesionych skrzyżowań na Kwiatowej-Rybaki, Kwiatowej-Łąkowej i Łąkowej-Kopernika. Ale eksperci chcą też poszerzyć chodnik na krótkim odcinku ul. Półwiejskiej od Starego Browaru do Królowej Jadwigi. Szersze miałoby też być przejście dla pieszych przez ul. Krakowską.

- Wprowadzenie strefy ruchu uspokojonego to nie tylko zmiany w organizacji ruchu. To również element rewitalizacji ulic, tak aby centrum Poznania było bezpieczniejsze, ładniejsze i bardziej przyjazne mieszkańcom i gościom – komentują przedstawiciele ZDM.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Dąbrowa Górnicza: Zniknęła kładka nad Sobieskiego. W zamian pasy

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

Przestrzeń

Warszawa. Plac Teatralny wymyślony z mieszkańcami na nowo

inf. pras. UM Warszawa 27 czerwca 2023

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5