ZTM Poznań podsumował właśnie konsultacje społeczne „Wildecka bimba”. Mieszkańcy mogli wypowiedzieć się na temat przebudowy torowiska na ulicach Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 roku. Oddano łącznie 100 głosów. Opinie dotyczyły zakresu i idei inwestycji, ale także szczegółowych rozwiązań technicznych przyjętych w projekcie koncepcyjnym. Wiele postulatów związanych było z lokalizacją przystanków w rejonie rynku Wildeckiego, dlatego ZTM Poznań, w ramach dodatkowych badań terenowych, zapytał o opinię 214 pasażerów korzystających z tych przystanków. Łączna liczba zebranych głosów wyniosła zatem 314.
Mieszkańcy w ramach konsultacji pytali o spójność zadania „Przebudowa torowisk w ciągu ul. Wierzbięcice i 28 Czerwca 1956 r.” z koncepcją uspokojenia ruchu proponowaną przez Radę Osiedla Wilda. Jak wyjaśnia ZTM, projekt przebudowy torowisk uwzględnia wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Przemysłowej i nie wyklucza przy tym spójności zadań na kolejnych etapach uspokajania ruchu w dzielnicy.
Sprawa rowerzystów
Pojawiły się również głosy dotyczące zasad prowadzenia ruchu rowerowego na ul. Wierzbięcice. Proponowane w projekcie rozwiązanie, czyli faktura jezdni o odmiennym kolorze, nie jest wydzielonym pasem rowerowym lecz optycznym zawężeniem jezdni w celu uprzywilejowania cyklistów (przy ograniczeniu prędkości do 30 km/h). Ze względu na ograniczoną przestrzeń nie jest możliwe zastosowanie wyodrębnionej drogi rowerowej, przy jednoczesnym zachowaniu przepisowej szerokości chodnika.
W koncepcji zaproponowano stojaki rowerowe wzdłuż ul. Wierzbięcice, a także parking Bike&Ride przy rynku Wildeckim, co jest zgodne z oczekiwaniami przedstawionymi przez mieszkańców. W związku z planowanym przeniesieniem stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego zawnioskowano o zaprojektowanie przejazdu rowerowego umożliwiającego bezpieczny przejazd z ul. Górna Wilda do przeniesionej stacji. Możliwość wprowadzenia tego rozwiązania zostanie przeanalizowana na dalszym etapie prac projektowych.
Problem parkingowy
Mieszkańcy zwracali uwagę, że w związku z planowaną inwestycją likwidacji ulegnie spora liczba miejsc parkingowych. Należy podkreślić, że obecnie spora część miejsc jest użytkowana nielegalnie. Przeprowadzenie robót wymaga dostosowania miejsc parkingowych do obowiązujących przepisów (m.in. konieczność odsunięcia od przejść dla pieszych na odległość 10 m).
W celu ograniczenia możliwości parkowania samochodów na miejscach nielegalnie użytkowanych zaproponowano wprowadzenie elementów separujących. Uwaga zostanie przeanalizowana przez ZTM na dalszym etapie prac projektowych, aczkolwiek urzędnicy dopuszczają rozwiązanie podniesienia krawężników w celu uniemożliwienia wjazdu bez konieczność montażu słupków.
Mieszkańcy zaproponowali, aby w okolicy ul. Dolna Wilda zrealizować budowę parkingu wielopoziomowego, jednakże to zadanie, jak wskazują urzędnicy, znajduje się poza zakresem rzeczowym inwestycji. Dodatkowo zwrócono uwagę na brak miejsc postojowych dla samochodów obsługujących dostawy – możliwość ich wprowadzenia zostanie przeanalizowana na dalszym etapie prac projektowych.
Zielona przestrzeń
Jednym z wniosków dotyczących przebudowy było wprowadzenie większej ilości zieleni, w tym wysokich drzew. Ze względu na ograniczoną przestrzeń oraz nagromadzenie dużej ilości infrastruktury podziemnej wprowadzenie zieleni na tym obszarze jest niezwykle trudne, niemniej ZTM obiecuje, że postulat w miarę możliwości zostanie uwzględniony na dalszym etapie prac projektowych. Należy też wspomnieć, że wydzielone torowisko tramwajowe w ciągu ul. Wierzbięcice zostało zaprojektowane w formie zielonego torowiska (trawa z systemem nawadniającym), co również przyczyni się do wzrostu powierzchni biologicznie czynnej w tym rejonie miasta.
Głosy mieszkańców odnosiły się też do projektowania przejść dla pieszych na każdym wlocie skrzyżowania oraz – w miarę możliwości – wynoszenia ich celem uspokojenia ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa pieszych. Zdaniem ZTM Poznań jest to słuszna uwaga. Możliwość jej wprowadzenia zostanie przeanalizowane w dalszym etapie prac projektowych. Dodatkowo mieszkańcy prosili, aby nie wprowadzać sygnalizacji świetlnych w zakresie projektu – ten postulat mieszkańców został spełniony na etapie dokumentacji koncepcyjnej. Podobnie w przypadku wniosków o ograniczenie hałasu – poprawa klimatu akustycznego jest jednym z głównych założeń projektu.
Nie dla przystanków wiedeńskich
Mieszkańcy proponowali, aby przystanki zostały zaprojektowane w innej formule niż przystanki wiedeńskie, np. jako anty-zatoka. Rozwiązanie to było analizowane na etapie opracowania koncepcji, jednak ze względu na dużą liczbę dojazdów do posesji i konieczność utrzymania wjazdów do bram, jest to trudne do wprowadzenia. Dodatkowo zasugerowano zmianę lokalizacji wiaty lub całego przystanku „Św. Czesława” w kierunku centrum.
Zasugerowano również realizację trasy tramwajowej w ciągu ul. Ratajczaka, która byłaby przedłużeniem „Wildeckiej bimby”. Budowa tej trasy przewidziana jest w ramach inwestycji „Projekt Centrum – etap II”, która powinna zostać zrealizowana w podobnej perspektywie czasowej jak inwestycja, której dotyczyły konsultacje społeczne (pod warunkiem otrzymania dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej).
Jedną z głównych kwestii, poruszanych podczas konsultacji „Wildecka bimba”, była lokalizacja przystanków w rejonie rynku Wildeckiego. Zmiana lokalizacji zaproponowana przez Radę Osiedla Wilda została pozytywnie odebrana przez wielu mieszkańców. Część osób biorących udział w konsultacjach sugerowała jednak, aby zamiast przenoszenia przystanków, przebudować istniejące platformy na przystanki wiedeńskie. Nad tym problemem pochylono się ze szczególną uwagą.
Zmiany lokalizacji
Pomimo faktu iż większość głosów poparła zmianę lokalizacji przystanków, ZTM Poznań, w celu weryfikacji zebranych danych, przeprowadził badania terenowe wśród pasażerów w tym rejonie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców przeanalizowano także zarówno zmianę lokalizacji peronu przystanku w rejonie rynku Wildeckiego, jak również możliwość poszerzenia platformy przystankowej w wariancie zgodnym z propozycją Rady Osiedla Wilda.
Dzięki korekcie położenia torów tramwajowych (przy użyciu największych możliwych łuków poziomych) najwęższe miejsce przystanku „Rynek Wildecki” w kierunku centrum zostało poszerzone przez projektanta (szczegółowe rozwiązanie techniczne będzie wybrane na dalszym etapie prac projektowych). W związku z powyższym rekomenduje się zlokalizowanie przystanków bezpośrednio w rejonie rynku Wildeckiego, zgodnie z propozycją Rady Osiedla Wilda.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.