Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań kupuje autobusy elektryczne. 6 zwykłych i 15 przegubowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
04-04-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań kupuje autobusy elektryczne. 6 zwykłych i 15 przegubowych
Fot. MPK
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu rozpisało przetarg na zakup 21 autobusów elektrycznych, w tym sześciu standardowej długości i 15 przegubowych. To będą pierwsze takie zakupy w stolicy Wielkopolski. Wcześniej elektrobusy były w Poznaniu tylko testowane.

Do Poznania testowy przegubowiec na baterie trafił jesienią zeszłego roku przy okazji podpisania umowy z Solarisem na zakup 37 nowych autobusów. Testy wypadły pozytywnie, bo tym razem miejski przewoźnik kupuje 15 przegubowych elektrobusów i 6 elektrobusów standardowej długości.

Poznań dołączy więc do innych polskich miast, które rozbudowują swoją flotę elektrobusową. W Krakowie jest 25 pojazdów z tym napędem z tego 17 przegubowych. Po Warszawie jeździ 20 elektrobusów standardowej długości, ale w ciągu najbliższych dwóch lat stolica chce kupić aż 130 takich pojazdów. Elektrobusy są jednak ostatnio chętnie zamawiane przez mniejsze miasta, a największą flotę – blisko pięćdziesięciu takich pojazdów od Ursusa – będzie niedługo miała Zielona Góra.

Zamówienie jest podzielone na dwie części. Pierwsza dotyczy sześciu autobusów elektrycznych o długości ok. 12 metrów, mieszczących co najmniej 70 pasażerów z czego 20 na miejscach siedzących (6 dostępnych z niskiej podłogi). Autobus powinien mieć troje drzwi (2–2–2) a przy drugich miejsce dla wózka inwalidzkiego lub na rower.

W drugiej części chodzi o 15 autobusów przegubowych z napędem elektrycznym. Pojazdy muszą mieścić 110 pasażerów, mieć 30 miejsc siedzących z tego 10 dostępnych z niskiej podłogi oraz czworo drzwi w układzie 2–2–2–2. Również w tych pojazdach musi się znaleźć jedno stanowisko dla wózka inwalidzkiego lub roweru.

Oba typy autobusów muszą być zasilane prądem z baterii, te z kolei mają być ładowane zarówno metodą plug–in (przez kabel), jak i za pomocą pantografu zamontowanego na autobusie.

- Jest w tych autobusach wiele rozwiązań, które od pewnego czasu stały się już standardem w naszych kolejnych przetargach – wskazuje Marek Grzybowski, zastępca prezesa ds. technicznych w MPK – klimatyzacja i system monitoringu, energooszczędne oświetlenie w technologii LED, dodatkowe miejsce dla wózka dziecięcego, miejsce do bezpiecznego przewozu roweru, wewnętrzne i zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej wykonane w energooszczędnej technologii - to tylko niektóre z nich. Absolutną nowością jest zastosowanie napędu elektrycznego. Decydując się na dostawę pojazdów elektrycznych wskazujemy jakie znaczenie ma dla nas czyste powietrze.

Oferenci muszą się wykazać zarówno odpowiednim zabezpieczeniem finansowym, jak i doświadczeniem. W części pierwszej muszą posiadać środki finansowe w wysokości 4,4 mln zł, a także wykazać się dostawą minimum 3 elektrobusów standardowej długości w ciągu trzech lat. Dla części drugiej oferenci muszą dysponować 11,2 mln zł i wykazać się dostawami do najmniej 6 elektrobusów w ciągu ostatnich trzech lat. Niezależnie od tego czy oferenci składają ofertę do obu, czy do jednej z dwóch części zamówienia, muszą być ubezpieczeni na sumę 10 mln zł.

Kryteria oceny ofert w obu częściach zamówienia są podobne. 60 proc. punktów można uzyskać za zaproponowaną cenę. Kolejne 22 proc. punktów za właściwości techniczno-eksploatacyjne (wśród nich najważniejszym aspektem, za który można zgarnąć ponad 1/3 punktów w tym kryterium, jest zaoferowanie silników elektrycznych asynchronicznych umieszczonych w osi napędu). 10 proc. punktów można uzyskać za przedłużoną do 4 lat gwarancję i za rabat na części zamienne, a 8 proc. punktów za wysoką gotowość techniczną.

Na oferty czekają w Poznaniu do 10 maja. Autobusy przegubowe muszą zostać dostarczone do 16 grudnia przyszłego roku. Pojazdy standardowej długości mają termin dostawy określony na 28 lutego 2020 r.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Pozostałe z wątku:

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Przestrzeń

Studium sieci metra. Wygodne perony. A co z przesiadkami? [schematy]

Witold Urbanowicz 07 września 2023

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

Komunikacja

W Krakowie nowe przystanki dla Nowej Huty. Dwie umowy

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dwa nowe czarterowe kierunki z Radomia. 70 tys. obsłużonych pasażerów

Komunikacja

Zobacz również:

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5