PKP SA ogłosiły przetarg na schody ruchome na dół z holu dworca Poznań Główny na perony 1, 2 i 3. Wreszcie zostanie poprawiony jeden z poważniejszych mankamentów, obniżających wygodę korzystania z nowego dworca.
Przedmiotem ogłoszonego przez PKP SA przetargu jest wymiana schodów stałych na ruchome, które będą prowadziły na dół – z holu dworca Poznań Główny na perony 1, 2 i 3. Postępowanie usuwa istotny mankament funkcjonalny nowego dworca, na który skarżyło się wielu pasażerów. W tej chwili na peronach znajdują się po jednym ciągu schodów ruchomych, które prowadzą do góry. Pasażerowie schodzący na dół muszą korzystać z długich schodów stałych. Jest to szczególnie uciążliwe, biorąc pod uwagę przeznaczenie obiektu i dużą liczbę osób z bagażami.
Trigranit, wykonawca dworca i centrum handlowego, przekonywał wcześniej, że perony są za wąskie, by zmieścić drugi ciąg schodów ruchomych i naruszałoby przepisy dot. dróg ewakuacyjnych. Po audycie zleconym przez PKP SA okazało się, że jednak da się zrobić schody ruchome na dół. Teraz wreszcie kolejarze przystępują do poprawek. Termin składania ofert na schody ruchome mija 7 sierpnia br. Jedynym kryterium jest cena. Schody powinny być wykonane w ciągu czterech miesięcy od podpisania umowy.
Dworzec Poznań Główny od początku budzi kontrowersje. Mieszkańcy i aktywiści podkreślają, że Poznań Główny jest właściwie galerią handlową z upchniętą funkcją dworcową. Wśród największych mankamentów wymienia się kwestię dojść na perony – brak schodów ruchomych na dół oraz brak bezpośredniego dojścia na dalsze perony w zachodniej części dworca. Dworzec w obecnej lokalizacji wymusza znacznie dłuższe spacery niż stary dworzec, zlokalizowany w międzytorzu. Aby dostać się na nowy przystanek tramwajowy, który również jest oddalony od wejścia na dworzec, trzeba skorzystać z przejścia podziemnego i przejść przez całe centrum handlowe. Zastrzeżenia budziła też kwestia aranżacji holu nowego dworca.
Przedstawiciele PKP SA wielokrotnie bronili nowego dworca w Poznaniu. – W sprawie dworca w Poznaniu mamy dwugłos: wiele stowarzyszeń, aktywistów lokalnych wypowiada na temat obiektu różne zdania. Gdy pytamy pasażerów, to ogromna większość jest z tego dworca zadowolona – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA. – Badania satysfakcji obsługi pasażerów przeprowadzamy dwa razy na rok i porównujemy pomiędzy dworcami. Poznań jest w czołówce najlepiej ocenianych dworców – dodaje Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.
Oddzielną kwestią są plany zagospodarowania starego dworca, znajdującego się w międzytorzu. Nowe władze Poznania
obawiały się, że interes pasażera nie zostanie należycie uwzględniony i zabezpieczony. PKP SA powołały z miastem
zespół roboczy, który ma się zająć tematem starego dworca.
mat. PKP SA
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.