Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Powstanie BRT z Warszawy do Sochaczewa?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2016-05-04 15:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Powstanie BRT z Warszawy do Sochaczewa?
fot. Mariordo (Mario Roberto Duran Ortiz), lic . CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Kiedyś mówiło się o budowie tramwaju bądź lekkiej kolei dla obsługi pasa zachodniego Mazowsza. Ostatecznie eksperci zarekomendowali budowę szybkiego autobusu (BRT) pomiędzy Warszawą a Sochaczewem. – Samorządy są zainteresowane, trwają przygotowania planistyczne. Proponuję trzymać kciuki – mówi Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej. Realizacją projektu, w ramach rozszerzenia działalności, miałaby zająć się WKD.

Kilka lat temu samorządy lokalne zleciły wykonanie studium wykonalności obsługi komunikacyjnej pasma zachodniego województwa mazowieckiego w korytarzu Warszawa – Stare Babice – Ożarów Mazowiecki – Leszno – Błonie – Kampinos – Sochaczew. Pod koniec grudnia 2014 r. firma IMS zakończyła swoje analizy. W sumie rozważano pięć wariantów. Pierwszy z nich zakładał poprawę jakości obsługi z wykorzystaniem istniejącej linii kolejowej nr 3 i linii dowozowych. Kolejny przewidywał wydzielonej drogi szybkiej komunikacji autobusowej (BRT – Bus Rapid Transit). Wariant trzeci obejmował wytyczenie wydzielonej trasy autobusu torowego. Kolejne propozycje przewidywały budowę jednotorowej i dwutorowej linii lekkiej kolei (rozważano tramwaj regionalny i lekki pociąg aglomeracyjny), nazywanej „WKD-bis”.

Szybki autobus z liniami „palczastymi” najlepszy


Ostatecznie eksperci zarekomendowali wariant z wydzieloną drogą szybkiej komunikacji autobusowej (BRT). Zadecydowały o tym najniższe koszty realizacji oraz jedne z najniższych kosztów eksploatacji. Budowę – w zależności od wariantu trasy – wyceniono na 249-331 mln zł. Według założeń przewidziano przekrój dwujezdniowy z pasem dzielącym, drogą dla rowerów i chodnikami. Na odcinku między Lesznem a Wolą Pasikońską autobusy miałyby korzystać z istniejącej drogi wojewódzkiej w celu ograniczenia kosztów i ingerencji w środowisko oraz zabudowę. Trasa łączyłaby się z planowaną stacją Chrzanów na II linii metra.

Prędkość projektową określono na 80 km/h. – Trasa wymagałaby budowy jednego skrzyżowania wielopoziomowego z drogą ekspresową S8 – mówi Grzegorz Łapuszek z IMS. Wjazd na drogę byłby zabezpieczony automatycznymi zaporami, by uniemożliwić wjazd pojazdów indywidualnych. Przystanki początkowo miałyby długość 20 m, z możliwością wydłużenia krawędzi peronowych do 40 m.

Tak naprawdę BRT składałoby się z kilku linii, korzystających ze wspólnego korytarza. – Wariant ten zakładał funkcjonowanie linii „palczastych”, które mogłyby kursować wydzieloną trasą, ale które odłączałyby się w pewnych jednostkach administracyjnych, penetrując te obszary i zapewniając im dostępność komunikacyjną. Przewidzieliśmy pięć takich linii, oprócz jednej głównej na całym odcinku pomiędzy Sochaczewem a Warszawą – mówi Łapuszek. Do tego dochodzą linie dowozowe – w rejonie Sochaczewa, do Teresina i Niepokalanowa, a także do Błonia.



Projekt zrealizuje WKD?

Zdaniem autorów opracowania realizacja projektu daje ogólnie poprawę dostępności komunikacyjnej oraz przejęcie znacznych potoków pasażerskich z komunikacji indywidualnej przez transport zbiorowy. – Przekłada się to też na jakość funkcjonowania komunikacji w samej Warszawie w związku z niższym natężeniem ruchu na drogach dojazdowych – przekonuje Grzegorz Łapuszek. Na głównej, pełnej trasie założono częstotliwość trzech kursów na godzinę.

Kilka tygodni temu w Urzędzie Marszałkowskim odbyło się spotkanie przedstawicieli samorządów, z udziałem WKD. – Punktem wyjścia był pomysł kolei. Tymczasem rekomendacja opracowania jest wyraźna: BRT, czyli system szybkiej komunikacji autobusowej w tym korytarzu. Wszystkie samorządy, które poprosiły o wykonanie tej analizy, zgodziły się z wynikami – podkreśla Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej, który jest orędownikiem BRT. Jak podkreśla, autobus ma tę przewagę nad połączeniem kolejowym, że może zostać elastycznie skierowany do najbliższej czynnej stacji metra – zanim w ogóle II linia dojedzie do Chrzanowa.

– Zapadła decyzja: realizujemy ten projekt. Samorządy zobowiązały starostwo powiatu do rozpoczęcia inicjatywy inwestycyjnej. Pomysł poparł też marszałek. Doszło do wskazania WKD jako realizatora tego przedsięwzięcia. Tym samym działalność WKD rozszerzona byłaby o obsługę tego korytarza w systemie autobusowym. Proponuję trzymać kciuki, by w tej perspektywie finansowej marszałek się z tego nie wycofał. Samorządy są zainteresowane, trwają przygotowania planistyczne – mówi Brzeziński.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków: Metrobusy częścią Trasy Łagiewnickiej?

Przestrzeń

Kraków: Metrobusy częścią Trasy Łagiewnickiej?

Agnieszka Serbeńska 09 lutego 2016

Kraków z jedną linią metra i metrobusem

Przestrzeń

Kraków z jedną linią metra i metrobusem

Witold Urbanowicz 25 stycznia 2016

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

Komunikacja

Wrocław zmienia zdanie. Tramwaj na Nowy Dwór

Jakub Dybalski 06 maja 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5