Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Powiat kraśnicki z planem transportowym

Dalej Wstecz
Autor:

jar, Rynek Kolejowy

Data publikacji:
2016-09-26 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Powiat kraśnicki z planem transportowym
fot. Rafał Jasiński
Radni Powiatu Kraśnickiego uchwalili Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Dokument zakłada organizację autobusowych przewozów o charakterze użyteczności publicznej przez Starostę Kraśnickiego. Wielkość sieci połączeń będzie zależna od posiadania środków finansowych. Natomiast powiat nie planuje zaangażować się w uruchamianie przewozów osób pociągami.

Nowy organizator transportu

Opracowany przez spółkę Refunda z Wrocławia, a uchwalony przez Radę Powiatu Kraśnickiego na przełomie 2015 i 2016 r. plan transportowy ma na celu rozwój transportu zbiorowego w powiecie kraśnickim. Jest to jednostka samorządu terytorialnego położona w południowej części województwa lubelskiego. W jej skład wchodzi 8 gmin wiejskich oraz dwa miasta Kraśnik, liczący ok. 35,5 mieszkańców oraz Annopol (ponad 2 600 osób). Łącznie powiat zajmuje niespełna tysiąc km kw. Na tym terenie mieszka prawie 100 tys. osób i ich liczba spada od lat. Przez powiat poprowadzone są dwie drogi krajowe: nr 19 odcinek Lublin – Rzeszów i nr 74 odcinek Opatów – Zamość oraz 7 odcinków dróg wojewódzkich. Przez wschodnią część powiatu przebiega jedyna linia kolejowa nr 68 łącząca m.in. Lublin ze Stalową Wolą i Rzeszowem, obecnie obsługiwana w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.

Obecnie powiat kraśnicki nie jest organizatorem przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Nie jest również właścicielem operatora, który mógłby realizować takie przewozy. Dlatego transport publiczny na terenie jednostki organizacyjnej wykonywany jest głównie przez przewoźników prywatnych, realizujących głównie przewozy między miejscowościami położonymi na terenie gmin wiejskich a Kraśnikiem. Z planu wynika, że przewozy wykonuje 31 podmiotów, które obsługują w ciągu doby (w dni nauki szkolnej) od 2 do 39 kursów. W te dni łącznie wykonywanych jest 460 kursów.

Sieć uzupełniają przewozy gminne, w tym realizowane na terenie miasta przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Kraśnik (7 linii), oraz przewozy wojewódzkie, których najwięcej wykonywanych jest po drodze krajowej nr 19 na odcinku Lublin - Kraśnik - Janów Lubelski. Odnotować należy również kursowanie pociągów organizowanych przez Marszałka Województwa Lubelskiego (obecnie do 8 par w dobie) i Ministra Infrastruktury i Budownictwa (obecnie do 4 par).

Proponowana sieć połączeń

W dokumencie znalazła się propozycja oferty publicznego transportu zbiorowego (sieci połączeń, częstotliwości kursowania pojazdów) dla mieszkańców powiatu. Co istotne, rozwój transportu zbiorowego ma uwzględniać potrzeby osób o ograniczonej mobilności. Skutkiem wdrożenia zaproponowanych zmian w transporcie zbiorowym ma być mniejsza liczba podróży wykonywanych transportem indywidualnym, a co za tym idzie realizacja założeń ma mieć pozytywny wpływ na stan środowiska.

Plan transportowy zakłada uruchamianie połączeń transportu zbiorowego organizowanego przez Starostę Kraśnickiego w celu zaspokojenia potrzeb przewozowych mieszkańców. Zaproponowana została sieć linii komunikacyjnych. Za niezbędne uznano uruchamianie przewozów na 7 liniach między Kraśnikiem a siedzibami gmin, znajdujących się na terenie powiatu. Wskazano, że dla zaspokojenia potrzeb przewozowych mieszkańców pojazdy realizujące przewozy o charakterze użyteczności publicznej będą kursowały na dobę co najmniej 6 razy w dni robocze oraz 4 razy w dni wolne od pracy. W miarę możliwości ich liczba będzie zwiększana, dopuszcza się uruchamianie relacji skróconych. Obok wariantu podstawowego zaproponowano 2 warianty uzupełniające sieć połączeń użyteczności publicznej. Organizacja połączeń dodatkowych nastąpi jednak w przypadku posiadania odpowiednich środków finansowych oraz zdiagnozowania zapotrzebowania na takie przewozy. Obejmować ona będzie dodatkowe linie (w tym wprowadzenie „połączeń powiatowych” na trasach, gdzie realizowane są intensywne przewozy osób) i zwiększenie liczby połączeń na liniach zaproponowanych w wariancie podstawowym. Autorzy dokumentu nie wykluczają również zmian w sieci w przypadku powstania nowych potrzeb przewozowych. Natomiast nie zakłada organizacji powiatowych przewozów kolejowych

Standardy

W dokumencie określono także standardy w zakresie realizacji usług przewozowych. Wskazano, iż środki transportu powinny spełniać standardy dotyczące przewozu osób o ograniczonej zdolności ruchowej. Jednak w przypadku pojazdów używanych, którymi będą przewozy powiatowe, nie wskazano jako wymóg konieczny obniżonej podłogi czy innych udogodnień dla tej grupy pasażerów. Za to w wiele udogodnień mają być wyposażone pojazdy nowe. Określono natomiast, że wszystkie pojazdy powinny być odpowiednio oznakowane, powinny posiadać schemat sieci komunikacyjnej organizowanej przez powiat, posiadać boczną tablicę kierunkową itp.

Określony standard powinna posiadać infrastruktura przystankowa. O ile środki na to pozwolą, powiat kraśnicki przynajmniej wzdłuż dróg powiatowych, planuje dostosowanie przystanków do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej, wyposaży je w odpowiednio głębokie i zabudowane z 3 stron wiaty z ławkami, podwyższy i utwardzi nawierzchnię peronu, wbudowując płyty wskaźnikowe i prowadzące. Według standardu optymalnego przystanki będą wyposażone w stojaki rowerowe i słupy ogłoszeniowe.

Obok modernizacji istniejącej infrastruktury przystankowej, planowana jest budowa nowych przystanków, z bezpiecznymi dojściami i parkingami dla rowerów. Planowany jest również rozwój informacji pasażerskiej. Ma być ona dostępna począwszy od planowania podróży przez czas oczekiwania na pojazd i podczas podróży. Istotne informacje mają być dostępne na przystankach, w pojazdach, przez Internet i aplikacje mobilne.

Finansowanie

Dotychczas powiat kraśnicki nie finansował połączeń transportu zbiorowego. Jednak zakłada się zmianę tego stanu po rozpoczęciu organizacji przewozów o charakterze służby publicznej.
Źródłem finansowania takich połączeń mają być dochody przewoźników, rekompensata z budżetu z tytułu utraconych przychodów z uwagi na stosowanie ulg ustawowych. Z dokumentu wynika, że formą wsparcia dla operatora może być udostępnianie środków transportu do realizacji przewozów. Zakłada się jednak, że prowadzenie przewozów użyteczności publicznej będzie rentowne dla przewoźników. Najprawdopodobniej będą oni wybierani w trybie koncesyjnym.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Północna Opolszczyzna ma plan mobilności

Komunikacja

Północna Opolszczyzna ma plan mobilności

Paweł Rydzyński 24 sierpnia 2016

Łódź: Priorytet dla tramwajów w ścisłym śródmieściu

Komunikacja

Łódź: Priorytet dla tramwajów w ścisłym śródmieściu

Roman Czubiński 20 lipca 2016

Plan transportowy Dolnego Śląska bez Dworca Świebodzkiego

Komunikacja

Plan transportowy Dolnego Śląska bez Dworca Świebodzkiego

Bartosz Józefiak 28 czerwca 2016

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS