Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poprawa komunikacji miejskiej w Pruszczu Gdańskim – być może za 2 lata

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2014-05-02 09:12
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poprawa komunikacji miejskiej w Pruszczu Gdańskim – być może za 2 lata
Urząd miasta w Pruszczu Gdańskimfot. Aktron, lic. CC 3.0
Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, powiedział w rozmowie z „Transportem Publicznym”, że poprawa oferty komunikacji miejskiej na terenie Pruszcza Gd. może nastąpić w 2016 r., ale konieczne będzie większe wsparcie finansowe od władz Pruszcza. Burmistrz Pruszcza krytycznie podchodzi do obecnej oferty komunikacji miejskiej na terenie miasta.

– Od lat czekamy na stworzenie „linii obwodowej” na terenie Pruszcza, która zapewniłaby m.in. lepszą niż obecnie obsługę wschodniej części miasta. Brak takiej linii powoduje, że oferta komunikacji miejskiej na terenie Pruszcza jest w tym momencie niesatysfakcjonująca. Nie ma ona dziś charakteru metropolitalnego – ocenia w rozmowie z „Transportem Publicznym” Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza Gd.

Z tą opinią nie zgadza się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk. Zomkowski informuje, że do ZTM nie wpłynęła żadna skarga od władz Pruszcza na złą organizację komunikacji na terenie miasta. Wicedyrektor ZTM zauważa też, że wspólnie z magistratem Pruszcza Gdańskiego jest od 2012 r. opracowywany i sukcesywnie wdrażany jest plan rozwoju gdańskiej komunikacji miejskiej na obszarze Pruszcza.

Wzrost pracy przewozowej o 5%

– W tym celu nastąpił wzrost naszej pracy przewozowej na rzecz Pruszcza Gdańskiego na przestrzeni lat 2012-14 o prawie 5%. Większość wozokilometrów na ten cel zostało wygospodarowanych przy okazji uruchomienia linii tramwajowej do Łostowic [co nastąpiło w 2012 r. – red.] i, w konsekwencji, skrócenia tras linii autobusowych – mówi Sebastian Zomkowski.

Wicedyrektor ZTM zauważa, że na przestrzeni ostatnich dwóch lat wprowadzono, przy współpracy z władzami Pruszcza Gd., komunikację autobusową w dwa nowe rejony miasta (na Osiedle Bursztynowe i nowopowstałe Osiedle Piastowskie). Wydłużona została trasa linii 205 – łączącej, podobnie jak trzy inne linie dzienne i jedna linia nocna ZTM kursująca na terenie Pruszcza, to miasto z centrum Gdańska i dworcem Gdańsk Gł. – przez większy obszar Osiedla Wschód. Zwiększona też została częstotliwość kursowania linii 207 i linii nocnej N5. Jak mówi Sebastian Zomkowski, zostało to pozytywnie przyjęte przez pasażerów i mieszkańców Pruszcza.

– Dalsze rozszerzenie oferty przewozowej, w tym uruchomienie nowej linii na obszarze Pruszcza Gdańskiego, mogłoby nastąpić po 2016 r., gdy będziemy zawierać nowe umowy przewozowe. Aktualny poziom pracy przewozowej osiągnął już bowiem swój limit. Warunkiem będzie również pokrycie dodatkowych kosztów przez Miasto Pruszcz Gdański, gdyż gmina ta partycypuje w kosztach funkcjonowania komunikacji ZTM Gdańsk na obszarze Pruszcza. Kwestia ta będzie przedmiotem przyszłych negocjacji – informuje Sebastian Zomkowski.

Liczba mieszkańców rośnie lawinowo

Janusz Wróbel, burmistrz Pruszcza, dodał także w rozmowie z nami, że linia „obwodowa” mogłaby pełnić również rolę dowozową do dworca kolejowego. Mogłoby to zwiększyć rolę transportu kolejowego w podróżach pomiędzy Pruszczem i Trójmiastem.

Czy tak się stanie? Sebastian Zomkowski zauważa, że powodzenie modelu przesiadkowego w każdym przypadku jest determinowane przez następujące czynniki:

- Konkurencyjny łączny czas podróży z przesiadką w porównaniu z czasem podróży bezpośrednią linią;
- Zintegrowaną taryfę wielosystemową, która musi być konkurencyjna w stosunku do taryfy tylko dla jednego systemu komunikacyjnego;
- Konstrukcję wygodnych punktów przesiadkowych (np door-2-door);
- Możliwość pełnej synchronizacji rozkładów jazdy pojazdów różnych gałęzi transportu zbiorowego.

Dlatego też, jak zauważa Zomkowski, ewentualne wytyczenie trasy pruszczańskiej „linii obwodowej” koło dworca kolejowego będzie musiało być poprzedzone szczegółową analizą tego przypadku.

Z biegiem lat wzrasta zapotrzebowanie na sprawnie funkcjonujący transport zbiorowy pomiędzy Gdańskiem i Pruszczem, zarówno jeśli chodzi o bezpośrednie linie autobusowe, jak i o linie zapewniające dojazd do dworca kolejowego w Pruszczu. Lawinowo bowiem rośnie liczba mieszkańców Pruszcza. Na koniec 2012 r. liczba ta wynosiła 28,6 tys. osób; na koniec 2003 było to 23,2 tys., co oznacza, że przed 10 lat liczba mieszkańców Pruszcza wzrosła aż o 23%.

Kongres Transportu Publicznego 2017

VI Kongres Transportu Publicznego

Szósta edycja Kongresu Transportu Publicznego odbędzie się w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie w dniach 12-13 października 2017 roku.

Wydarzenie to jest największym w Polsce spotkaniem przedstawicieli firm, instytucji i organizacji związanych z transportem publicznym. Wśród wątków które zostaną poruszone w tym roku znajdą się tematy takie jak:
  • alternatywne paliwa w transporcie a niska emisja w polskich miastach,
  • mobilność miejska,
  • technologie i źródła finansowania ekomobilności,
  • oświetlenie i jego wpływ na komfort i bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym oraz aktywność mieszkańców miast
  • wpływ „uwolnienia” stawek za parkowanie na spójny rozwój miast • tworzenie zintegrowanych systemów informacji pasażerskiej
  • centra przesiadkowe – planowanie, realizacja, najlepsze praktyki.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Prezes MPK Inowrocław: Chcielibyśmy być w BiT

Komunikacja

Prezes MPK Inowrocław: Chcielibyśmy być w BiT

Jakub Dybalski 12 sierpnia 2014

Sto lat elektrycznej sygnalizacji świetlnej

Komunikacja

Sto lat elektrycznej sygnalizacji świetlnej

Jakub Dybalski 07 sierpnia 2014

Jak poprawić sytuację na Służewcu? Nie będzie płatnego parkowania

Komunikacja

Jak poprawić sytuację na Służewcu? Nie będzie płatnego parkowania

Witold Urbanowicz 07 sierpnia 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS