Do 2019 roku w województwie pomorskim powstanie pierwszy polski system roweru metropolitalnego. Obejmie 14 gmin i zostanie zintegrowany ze środkami transportu zbiorowego. Łączny koszt inwestycji wyniesie 22 mln zł.
O sieci wypożyczalni obejmującej co najmniej kilka ośrodków mówi się w pomorskiem od trzech lat. Do tej pory udało się wprowadzić jedynie niewielki (8 stacji) system w Sopocie, jednak nie odniósł on większego sukcesu i w 2015 r. został zamknięty.
Wszystko wskazuje na to, że tym razem plany stworzenia sprawnie funkcjonujących wypożyczalni w końcu się ziszczą. Gdańscy radni przegłosowali uchwałę dotyczącą budowy Systemu Roweru Metropolitalnego Obszaru Gdańsk-Gdynia-Sopot (w skrócie SRM). W jego skład wejdzie 14 gmin. Oprócz Trójmiasta inwestycja obejmie Kartuzy, Pruszcz Gdański , Puck, Redę, Rumię, Sierakowice, Somonino, Stężycę, Tczew, Władysławowo i Żukowo.
To pierwszy tego rodzaju projekt w Polsce. Obecnie w naszym kraju istnieje ponad 20 systemów publicznych wypożyczalni jednośladów, jednak tworzyły je poszczególne miasta - nie było sieci realizowanej przez większą liczbę jednostek samorządu.
Czwarta generacja
Metropolitalny system wypożyczalni ma składać się 3,5 tys. rowerów, co uczyni go drugim pod względem wielkości w Polsce (obecnie największe to warszawskie Veturilo - 316 stacji, 4660 rowerów, krakowskie Wavelo - 150 stacji, 1500 rowerów i Łódzki Rower Publiczny - 101 stacji, 1010 rowerów).
Urzędnicy chcą, by SRM – wzorem Wavelo - był systemem rowerów miejskich IV generacji, która cechuje się niezależnością jednośladów od stacji dokujących (elektronika umożliwiająca wypożyczenie stanowi element roweru, przez co awaria terminala nie unieruchamia wszystkich maszyn w danym punkcie). Jednoślady zostaną dodatkowo wyposażone w akcelerometry i nawigację GPS. Mieszkańcy pobiorą je za pomocą karty miejskiej, karty kredytowej lub specjalnej aplikacji w telefonie.
Największa liczba rowerów (ponad 2,1 tys.) stanie w głównym ośrodku województwa - Gdańsku.
Transport intermodalny
SRM uzupełni sieć transportu zbiorowego. Stacje zostaną zintegrowane z ponad 20 węzłami przesiadkowymi. Dzięki temu mieszkańcy aglomeracji będą mogli wcielić w życie ideę transportu intermodalnego, łącząc podróż rowerem z jazdą koleją czy autobusami. Sprawnie funkcjonująca sieć ma skłonić mieszkańców do rezygnacji z jazdy prywatnymi samochodami, co zmniejszy zakorkowanie głównych ośrodków.
Miasto zrealizuje projekt do 2019 r. Inwestycja o łącznej wartości 22 mln zł zostanie sfinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego, z czego 2,4 mln wyłoży Gdańsk. Stolica województwa będzie odpowiedzialna również za bieżące utrzymanie sprawności systemu i serwisowanie jednośladów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.