Pomorska Komunikacja Samochodowa daje w Trójmieście dobry przykład w zakresie integracji. Spółka wydłuży linię autobusową z Szemuda do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, synchronizując ją z kursami pociągów. Pasażerowie będą mogli odbyć podróż z jednym biletem okresowym. Większej integracji z trasą PKM wciąż brakuje w Gdańsku czy Gdyni.
Od 1 lipca Pomorska Komunikacja Samochodowa wydłuża trasę autobusu linii 672 z Szemuda do przystanku PKM Gdańsk Osowa. Przewoźnik zapewnił synchronizację rozkładów. Autobusy będą dowozić na kursy pociągów w kierunku Gdańska – portu lotniczego i Wrzeszcza. Natomiast autobusy startujące z PKM Osowa będą czekały na składy jadące od strony Gdańska. Kursy będą odbywać się codziennie.
Zapewniona zostanie też integracja biletowa. W autobusach linii 672 ważne będą bilet miesięczny bądź kwartalny na przejazd pociągiem SKM po trasie linii PKM (Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa) lub elektroniczny miesięczny bądź 30-dniowy kolejowo-komunalny bilet metropolitalny emitowany przez MZKZG. Pozostali pasażerowie na trasie gmina Szemud – Chwaszczyno – Osowa będą mogli nabyć bilet jednorazowy za 2,50 zł.
Pełna integracja pociągów SKM na trasie PKM z gdańską i gdyńską komunikacją miejską wciąż jest sporym problemem. Trasa PKM może poszczycić się ciekawymi rozwiązaniami w zakresie węzłów przesiadkowych – m.in. wspólnym peronem dla pociągu i tramwaju. Rozkłady i trasy miejskich autobusów nie są jednak w pełni skorelowane, a rozwiązania taryfowe kuleją. Brakuje prawdziwego, wspólnego biletu – pasażerowie muszą kupować dwa oddzielne bilety, albo jeden emitowany przez Metropolitalny Związek Komunikacyjny Zatoki Gdańskiej. Niestety, przewoźnicy i organizatorzy nie zdecydowali się na rozwiązania znane z Warszawy, w której pasażerowie z biletem komunikacji miejskiej bez dopłat mogą korzystać z pociągów.
Niepełna integracja sprawia, że potencjał PKM nie jest wykorzystywany. Widać to w niższym niż spodziewana napełnieniu części pociągów. W związku z tym samorząd wojewódzki
ograniczył liczbę połączeń poza szczytem, skupiając się przede wszystkim na pasażerach z regionu i aglomeracji. Od grudnia wejdą w życie natomiast
nowe założenia rozkładowe, które przewidują m.in. cykliczność odjazdów do Kartuz czy bezpośrednie połączenia Kościerzyny z Gdańskiem i Sopotem.
Wciąż jest jednak światełko w tunelu. – Najważniejszym zadaniem nowego prezesa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będzie doprowadzenie do powstania nowych przystanków w Gdyni i działania w celu integracji trójmiejskiego systemu biletowego –
powiedział członek zarządu województwa pomorskiego Ryszard Świlski, w którego kompetencjach znajduje się kolej