Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Polskie miasta jak Nowy Jork albo Kopenhaga? Nieprędko

Dalej Wstecz
Data publikacji:
14-12-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Polskie miasta jak Nowy Jork albo Kopenhaga? Nieprędko
fot. Alex Proimos, lic. CC BY-SA 2.0 Wikimedia commons
Od 7 listopada w Nowym Jorku obowiązuje ograniczenie prędkości do 25 mil/h (ok. 40 km/h). To główny element programu Vision Zero, zakładającego doprowadzenie do sytuacji, w której nie będzie żadnych ofiar śmiertelnych na ulicach miasta. Pomysł pochodzi ze Szwecji i podchwytuje go coraz więcej miast i krajów z całego świata. Tylko nie Polska, w której – nawet jeśli pojawiają się ograniczenia prędkości, to z egzekwowaniem prawa jest już większy kłopot.

Ten problem ominął Nowy Jork, w którym ograniczenie egzekwowane ma być z całą surowością, gdyż to jeden z głównych punktów programu burmistrza Billa De Blasio. Jego celem jest doprowadzenie do sytuacji, w której na ulicach miasta nikt nie zginie. Ale ograniczenie prędkości jest tylko jednym z elementów szerszego programu, zakładającego również przebudowę skrzyżowań i kampanie edukacyjne w szkołach.

Ograniczenie prędkości nie jest żadną nowością w Nowym Jorku i wprowadzane jest konsekwentnie od dłuższego czasu. Na wielu nowojorskich ulicach obowiązuje już bowiem takie, które zezwala kierowcom poruszać się po mieście z prędkością do 30 mil/h.

W Polsce ograniczenia prędkości do 30 km/h, tak zwane strefy „tempo 30” wprowadzono już w praktycznie wszystkich większych miastach – m.in. Łodzi, Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Gdańsku, Poznaniu, ale również Puławach, gdzie w 2010 roku zaprojektowano wzorcową strefę uspokajania ruchu przyczyniając się tym samym do spadku kolizji o 22 proc., wypadków o 85 proc., a rannych o 92 proc.

Zmiany w naszym kraju postępują jednak niezwykle powoli, a decyzja o wprowadzeniu stref z ograniczonym ruchem jest decyzją polityczną, trudną do podjęcia, kiedy główny elektorat stanowią kierowcy. To właśnie oni najczęściej protestują przeciwko zmianom proponowanym przez urzędników. Tymczasem zbyt duża prędkość na drogach jest jedną z najważniejszych przyczyn wypadków.

Według szacunków WHO, wypadki kosztują Polskę każdego roku około 30 mld zł. Co roku na polskich drogach ginie około 4 tys. osób. Ok. 50 tys. zostaje rannych. W całej Europie około 41 proc. ofiar wypadków stanowią piesi i rowerzyści.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5