Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Polska firma z kontraktem na budowę metra w Baku

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-01-08 15:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska firma z kontraktem na budowę metra w Baku
metro w Bakufot. Timur Mamedrzaev, lic. CC BY SA 3.0
Tines S.A. zbuduje ponad półtorakilometrowy odcinek testowy nawierzchni dla rozbudowywanego metra w stolicy Azerbejdżanu. To najpewniej wstęp do olbrzymiego kontraktu dla polskiej firmy, która uczestniczyła już w budowie m.in. metra w Ałmatach, Kijowie i II linii metra w Warszawie.

O kontrakcie jaki podpisano z zarządcą bakijskiego metra, spółka poinformowała już przed świętami. Teraz znamy nieco więcej szczegółów współpracy, o którą Tines zabiegał od kilku lat i która może oznaczać wieloletnie zaangażowanie polskiej firmy w kraju, który intensywnie rozbudowuje infrastrukturę – w tym transportową – dzięki pieniądzom ze sprzedaży ropy naftowej.

Metro w Baku to dziś dwie linie. Rządowe plany zakładają powiększenie sieci o trzy kolejne i o kilkadziesiąt nowych stacji. Tines, którego główna działalność to produkcja i montaż nawierzchni dla tras kolejowych, tramwajowych i metra, o udział w tym kontrakcie zabiegał od kilku lat. Przedstawiciele firmy wielokrotnie spotykali się z tamtejszymi urzędnikami, uczestniczyli w misjach gospodarczych. – Ale trzeba podkreślić, że absolutnie nie do przecenienia było zaangażowanie polskiego rządu. Dzień po wizycie premiera Piechocińskiego podpisałem umowę – cieszy się prezes Tinesu Tomasz Szuba.

Co dokładnie oznacza umowa z Metro Baku i o jakie pieniądze chodzi? W Tinesie tłumaczą, że każdym przypadku tego rodzaju inwestycji na obszarze byłego ZSRR odbiorca chce na początku przetestować proponowane mu rozwiązania technologiczne. Dlatego oddał Tinesowi liczący 1600 m odcinek testowy. W styczniu do Baku polecą inżynierowie firmy, a do połowy tego roku odcinek powinien być gotowy. Jeśli wszystko będzie w porządku firma zostanie zaproszona do współpracy z Metro Baku. W Tinesie nikt nie przewiduje kłopotów, bo technologia nawierzchni bezpodsypkowej proponowana stolicy Azerbejdżanu działa już m.in. we wspomnianych Ałmatach, a w Polsce Tines zbudował m.in. taką nawierzchnię pod torami II linii metra w Warszawie.

W stolicy Azerbejdżanu polska firma rywalizowała m.in. z francuskim potentatem budowlanym Vinci. To właśnie z Polakami podpisano umowę, m.in. dzięki zaangażowaniu Piechocińskiego i polskiego ministerstwa gospodarki, choć prezydent Francois Hollande odwiedzał w zeszłym roku Azerbejdżan aż trzy razy. W Tinesie spodziewają się, że podobną umowę bakijskie metro podpisze również z Francuzami, ale są pewni, że ich akcje stoją zdecydowanie wyżej.

Szuba nie chce podać konkretnych liczb jeśli chodzi o to ile może zarobić polska firma. – Więcej będziemy wiedzieli po wspomnianych testach. Ale trzeba pamiętać, że rozbudowa metra w Baku to inwestycja tak duża, że będzie realizowany pewnie przez następne 20 lat. - Gdy kładliśmy nawierzchnię pod warszawskie metro, mieliśmy do zrobienia konkretną rzecz, na konkretnym odcinku, w konkretnym czasie. W przypadku Baku możliwości są wielokrotnie większe – tłumaczy.

Tines na wschodnich rynkach jest już dobrze znany. Poza projektami związanymi z metrem w Ałmatach, Kijowie czy Mińsku realizował też projekty tramwajowe w Rosji, a przed rokiem jako jedna z czterech firm został zaproszony do testów nawierzchni na której zostanie położona planowana w tym kraju kolej dużych prędkości (przygotowania do budowy pierwszego odcinka Moskwa – Kazań już się zakończyły). O tym czy otrzyma kontrakt dowie się na początku 2016 r.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Przestrzeń

Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2016

Tines z kontraktami dla metra i tramwajów w Charkowie

Komunikacja

Tines z kontraktami dla metra i tramwajów w Charkowie

Jakub Dybalski 26 listopada 2015

Londyn. Nocne metro na razie nie ruszy

Komunikacja

Londyn. Nocne metro na razie nie ruszy

Łukasz Pastor 27 października 2015

 

 

 

 

 

 

współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS