Przedsiębiorstwo EC Engineering prowadzi zaawansowane badania nad prototypowymi systemami odbierania prądu dla pojazdów komunikacji miejskiej i kolejowej. Efektem prac mają być innowacyjne pantografy oraz systemy ładowania elektrycznych autobusów. Zadanie finansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
Krakowskie biuro projektowe EC Engineering ma już spore doświadczenie w projektach finansowanych przez NCBiR. Firma prowadziła już badania m.in. nad autobusem miejskim o obniżonym poziomie drgań i hałasu oraz nad prototypem nowej polskiej lokomotywy elektrycznej do przewozów towarowych. Obecnie realizuje dwa projekty sponsorowane przez rząd. Termin realizacji jednego z nich upływa w tym miesiącu.
Autobus ładowany na przystanku
Chodzi o zaawansowane prace badawczo–rozwojowe nad opracowaniem innowacyjnych systemów odbierania prądu dla pojazdów z napędem elektrycznym. Firma realizuje go wspólnie z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej i Robotyki Akademii Górniczo–Hutniczej im. S. Staszica. Przedsięwzięcie nosi nazwę”InnoTech III”. Jego efektem ma być opracowanie prototypów innowacyjnych produktów dla transportu zbiorowego.
Jednym z nich jest pantograf dla tramwajów z zaawansowanym systemem ADD (automatyczne opadanie w sytuacji awaryjnej). Obecnie taka technologia stosowana jest jedynie w pantografach kolejowych. Celem produktu jest też obniżenie masy pantografu tramwajowego – ze standardowych dziś 145 kg do 110 kg - przy zachowaniu wysokiego napięcia stałego. Pozwoli to na zmniejszenie ryzyka wystąpienia przeciążenia sieci. Jak tłumaczą konstruktorzy dodatkowym atutem ma być wdrożenie bezobsługowego systemu napędowego.
Drugim prototypem, który ma powstać z kooperacji AGH z EC Engineering jest ultranowoczesny system odbierania prądu dla pojazdu autobusowego. Ma on znacznie różnić się od systemów ładowania stosowanych dziś w autobusach hybrydowych, które korzystają z wtyczek plug-in. Nowy system będzie opierał się na złączu ładowania podnoszonym automatycznie z poziomu dachu. Zaletą będzie też pełna sterowalność systemem z pulpitu kierowcy oraz możliwość ładowania pojazdu na każdym przystanku a nie tylko w zajezdniach. Dzięki temu czas ładowania pojazdu znacznie się obniży. Zmniejszy się waga akumulatorów – z 1400 kg do 470 kg, szybciej natomiast będzie można przyłączać system odbierania prądu. Potrwa to tylko kilka sekund, podczas gdy dziś zajmuje ok. minuty.
Bezpieczniejsze przegubowce
Trzecim produktem badań ma być system odbierania prądu (pantografu jednopołówkowego) dla pociągu z inteligentnym systemem kompensacji w czasie rzeczywistym. Ma to znacznie poprawić trwałość i żywotność sieci trakcyjnej oraz całego pantografu kolejowego. Nowe pantografy dzięki zastosowaniu aluminium zamiast 130, będą ważyć 100 kg. Całe zadanie jest warte 6 milionów zł. Wartość dofinansowania to blisko 2,5 mln złotych.
Innowacyjność rozwiązań ma wynikać z zupełnie nowych konstrukcji mających wpływ na takie parametry jak masa, szybkość ładowania, automatyzacja, zwiększona obciążalność prądowa. Wyniki tej kooperacji poznamy niebawem.
Dłużej poczekamy na efekty drugiego projektu EC Engineering realizowanego dzięki dofinansowaniu NCBiR. Mowa o opracowaniu innowacyjnych przegubów międzyczłonowych dla komunikacji miejskiej (autobusów, trolejbusów, lekkich pojazdów szynowych). Ich zaletą ma być unikalna, lżejsza konstrukcja. Ma ona zapewnić pochłanianie energii zderzenia, a przez to zapewnić większe bezpieczeństwo pasażerów w transporcie publicznym. Prace nad tym projektem rozpoczęły się w marcu tego roku. Szefowie firmy nie chcą rozmawiać o szczegółach projektu. Jego wartość to 12 milionów zł. Dofinansowanie z NCBiR wynosi 6 milionów zł. Na efekty tych prac musimy zaczekać do maja 2019 r.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.