Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Polska autobusowym rajem? Z każdym rokiem bardziej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-10-2014
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Polska autobusowym rajem? Z każdym rokiem bardziej
fot. PW
– Polska jest jednym z najważniejszych krajów, jeśli chodzi o rynek motoryzacyjny. A odbiorcy w innych krajach sami domagają się autobusów produkowanych nad Wisłą – tłumaczy Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

– Branża motoryzacyjna jest jedną z najbardziej regulowanych w Europie. Bardziej regulowana jest tylko branża farmaceutyczna. To ponad 100 dyrektyw, które nas dotyczą – wskazał prezes Faryś podczas Forum Inwestycji Autobusowych, pierwszej tego rodzaju imprezy zorganizowanej przy okazji zaplanowanego na czwartek Kongresu Transportu Publicznego w Bydgoszczy. Mimo tak znacznych obostrzeń rozwija się dobrze, a w jej ramach jedną z najbardziej dynamicznych części jest ta, dotycząca autobusów

Autobusy odbiły się od dna i szybują

Właściwie we wszystkich segmentach sprzedaż autobusów w Polsce rośnie. Szczególnie w przypadku autobusów miejskich i małych. Ale to generalny trend, z którym mamy do czynienia w Unii Europejskiej. Po załamaniu w 2009 r., gdy sprzedaż spadła dramatycznie, od kilku lat dynamicznie wzrasta. W zeszłym roku było to ponad tysiąc pojazdów.

W Polsce nie tylko autobusy się kupuje, ale też produkuje. Prawie każdy z liczących się producentów ma fabrykę w Polsce. – Dlaczego? Po pierwsze dlatego, że autobus produkuje się właściwie ręcznie. Producenci szukają świetnie wyszkolonych wykonawców, a ich znajdują tutaj. Jeden z zakładów pięć razy z rzędu zdobywał nagrodę najlepszego zakładu w koncernie – tłumaczy Faryś.

Elektryki jeszcze poczekają, gazowce nie są promowane

Co ciekawe, prawie połowa autobusów jeżdżących po Polsce nie spełnia żadnej normy emisji spalin. Często są to kilkunastoletnie pojazdy sprowadzane z zagranicy. Ale nowe, produkowane w Polsce pojazdy to silniki spalinowe spełniające normy Euro 6, często napędzane LNG, CNG, hybrydowe i elektryczne, z materiałami obniżającymi masę, zmniejszające zużycie paliwa i odzyskujące energię z hamowania. A także, co nie mniej ważne, korzystają z inteligentnych systemów transportowych.

Branża nie jest jednak pozbawiona kłopotów. Autobusy na gaz nie są, według Farysia, odpowiednio wspierane. Prezes przytoczył przykład Rzeszowa, który zainwestował w autobusy na CNG, ale gdy podniesiono akcyzę, okazały się nie tak tanie w eksploatacji jak zakładano.

– Jeśli chodzi o pojazdy spalinowe, to póki co ciężarówek i autobusów nie dotyczą restrykcyjne normy emisji spalin, z którymi związana jest konieczność płacenia kar, jeśli te normy się przekroczy. Tak samo jest z dyrektywami dotyczącymi złomowania starych pojazdów, która nakłada na producentów ten obowiązek. Gdy te przepisy obejmą autobusy, może to spowodować wzrost cen pojazdów – przestrzega.

Nie da się jednak ukryć, że po kryzysie pod koniec ubiegłej dekady zarówno produkcja, jak i sprzedaż autobusów w Polsce rośnie. Rodzimi producenci prezentują nowe pojazdy, próbują swoich sił na zagranicznych rynkach.

– Widziałem kiedyś nieoficjalnego maila od odbiorcy, nie mogę zdradzić w jakiej firmie, który napisał, że chciałby dostawać pojazdy wyprodukowane u nas, a nie w innym, powiedzmy bardzo dobrze rozwiniętym kraju europejskim – tłumaczy Faryś z nieukrywaną radością.


Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Komunikacja

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Jakub Dybalski 12 grudnia 2014

Nowe technologie na KTP 2014

Komunikacja

Nowe technologie na KTP 2014

Jakub Madrjas 30 października 2014

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Mobilność

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Edyta Wsół 31 października 2014

Pozostałe z wątku:

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Wywiady i komentarze

Krajewski, PSL: Samorządowcy najlepiej wiedzą, jak wydatkować pieniądze na transport

Witold Urbanoiwcz / Kasper Fiszer 26 czerwca 2023

Rachwalski: Komunikacja miejska powinna być prosta jak Uber

Prawo & Finanse

Yunex: Jak zmieni się zarządzanie ruchem drogowym w mieście?

Mobilność

Zobacz również:

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Komunikacja

KTP 2014. Prezes PolskiegoBusa: Lublin nie jest kłopotem

Jakub Dybalski 12 grudnia 2014

Nowe technologie na KTP 2014

Komunikacja

Nowe technologie na KTP 2014

Jakub Madrjas 30 października 2014

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Mobilność

Biała Księga Mobilności zaprezentowana na KTP

Edyta Wsół 31 października 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5