Partnerzy serwisu:
Mobilność

Polska – Ukraina: Więcej przejść dla pieszych

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-09-17 08:57
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polska – Ukraina: Więcej przejść dla pieszych
Tymczasowe przejście Niżankowice–Malhowice (2017)Fot. Kasper Fiszer
Przekraczanie granicy polsko-ukraińskiej ma stać się w najbliższych latach łatwiejsze. MSWiA chce bowiem otworzyć nowe przejście graniczne, a na dwóch istniejących dopuścić możliwość odprawy pieszych. To ułatwi przemieszczanie się przede wszystkim w relacjach lokalnych.

Od początku istnienia naszego portalu zwracaliśmy uwagę na istotne ograniczenia mobilności mieszkańców południowo-wschodniej Polski i zachodniej Ukrainy, jakie wynikają z niewielkiej liczby przejść granicznych. W ruchu lokalnym jeszcze większym utrudnieniem jest niedopuszczanie w niemal wszystkich punktach odprawy pieszych i rowerzystów. Przy bardzo skromnej – także z uwagi na skomplikowane procedury koncesyjne – ofercie autobusowych przewozów o znaczeniu regionalnym oznacza to praktyczne wykluczenie możliwości przejechania z kraju do kraju przez osoby niezmotoryzowane.

MSWiA wciąż chce dopuszczenia ruchu pieszego

Tymczasem ruch pomiędzy państwami rośnie, do czego przyczyniły się m.in. ułatwienia paszportowe dla obywateli Ukrainy. Zwiększa się też oferta przewozów dalekobieżnych – w rozkładzie jazdy pojawiają się nowe połączenia kolejowe i autokarowe. Podróżujący na krótkie dystanse – na zakupy czy w odwiedziny – wciąż nie mogą jednak liczyć na istotną poprawę sytuacji.

Wkrótce ma to się jednak zmienić. Jak pisaliśmy w grudniu ubiegłego roku, przygotowywane jest otwarcie stałego przejścia granicznego Niżankowice – Malhowice w pobliżu Przemyśla. Jak poinformował nas Wydział Prasowy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, wbrew pojawiającym się od pewnego czasu informacjom w Malhowicach granicę będzie można przekroczyć pieszo. – Zostało to potwierdzone przez Zespół ds. Zagospodarowania Granicy Państwowej, który. przyjął założenia funkcjonalno-użytkowe przejścia uwzględniające infrastrukturę dla ruchu pieszego – czytamy w przesłanym do naszej redakcji stanowisku (mimo naszych próśb MSWiA nie wskazało nazwiska osoby, która odpowiada za jego treść).

Niezbędna jest zmiana porozumienia o utworzeniu przejścia

Wpływ na decyzję o dopuszczeniu możliwości przekraczania granicy przez niezmotoryzowanych miało według resortu m.in. istnienie ważnych ośrodków pielgrzymkowych zarówno po stronie polskiej, jak i ukraińskiej. Można się jednak spodziewać, że nowa droga pozwoli przynajmniej częściowo odciążyć terminal w Medyce, który jest obecnie jedynym stale odprawiającym pieszych – często tworzą się tam długie kolejki oczekujących. Warunkiem jest zafunkcjonowanie komunikacji publicznej dowożącej do terminala – zarówno do polskich Malhowic, jak i do ukraińskich Niżankowic.

Do ostatecznego uzgodnienia zasad funkcjonowania pieszej części przejścia brakuje jednak jeszcze kilku dokumentów. – Wprowadzenie ruchu pieszego zostało uzgodnione przez współprzewodniczących Komisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury Polsko-Ukraińskiej Międzyrządowej Rady Koordynacyjnej ds. Współpracy Międzyregionalnej w październiku 2015 r. W grudniu 2016 r. ze stroną ukraińską został uzgodniony również program funkcjonalno-użytkowy. Podczas posiedzenia Komisji ds. Przejść Granicznych i Infrastruktury, które odbyło się w marcu 2017 r. w Budomierzu, strona ukraińska poinformowała, że aby wprowadzić ruch pieszy w przejściu w Malhowicach, należałoby zmienić porozumienie o utworzeniu przejścia – relacjonuje Wydział Prasowy MSWiA.

Ruch pieszy wkrótce także w Hrebennem i na stałe w Budomierzu?

– Ponadto strona ukraińska poinformowała o przygotowaniu noty dyplomatycznej ws. zmiany tego porozumienia. Jak do tej pory nota taka nie została [jednak] przekazana stronie polskiej – czytamy w komunikacie przesłanym nam przez resort. – Mając na uwadze znaczenie tej inwestycji, Zespół ds. Zagospodarowania Granicy Państwowej przeznaczył na rok 2017 kwotę 774 tys. zł na opracowanie dokumentacji projektowej budowy przejścia. Wojewoda podkarpacki już wyłonił wykonawcę dokumentacji, która powinna zostać ukończona do końca roku – dodaje Wydział Prasowy MSWiA.

Strona polska chciałaby doprowadzić do istotnego zwiększenia liczby przejść, które można by przekroczyć pieszo. Co najmniej do końca roku potrwa pilotażowe dopuszczenie tego rodzaju ruchu w Dołhobyczowie. Docelowo taka możliwość ma pojawić się także w Hrebennem. – W 2016 r. wojewoda lubelski opracował program funkcjonalno-użytkowy dla ciągu pieszego w tamtejszym przejściu granicznym. Planuje on realizację tej inwestycji ze środków Programu Współpracy Transgranicznej Polska – Białoruś – Ukraina 2014 – 2020 – informuje MSWiA.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Mołdawia: Kolej poprzecinana granicami

Komunikacja

Mołdawia: Kolej poprzecinana granicami

Kasper Fiszer 24 maja 2014

Znów trudniej do Czech

Komunikacja

Znów trudniej do Czech

Kasper Fiszer 31 grudnia 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS