Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Połączenia na Słowację: Szansa dla ruchu transgranicznego?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-04-01 10:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Połączenia na Słowację: Szansa dla ruchu transgranicznego?
Autosan przewoźnika słowackiego.fot. Kasper Fiszer.
Czy wkrótce łatwiej będzie przekroczyć granicę polsko-słowacką? MIB nie wyklucza zawarcia porozumienia z rządem z Bratysławy, które upraszczałoby procedury zdobycia zezwolenia na prowadzenie ruchu w relacjach transgranicznych. Na razie nie ma jednak żadnych konkretów w sprawie, a resort obawia się, że nawet po ułatwieniach przewoźnicy nie byliby skłonni uruchamiać nowych kursów.

Na naszych łamach kilkukrotnie opisywaliśmy problemy, jakie związane są z bardzo niewielką ofertą komunikacji zbiorowej w relacjach z Polski na Słowację. Połączenia pomiędzy oboma krajami zapewnia w zasadzie tylko kilka pociągów i autobusów dalekobieżnych, pociągi o charakterze regionalnym kursują bowiem jedynie ze Zwardonia do Żyliny i sezonowo z Rzeszowa do Medzilaborzec. Przewoźnicy drogowi praktycznie nie obsługują w ogóle połączeń tego typu.

Przewozy opłacalne tylko dla dużych graczy

Trudności z przekraczaniem granicy były ostatnio przedmiotem interpelacji posła Nowoczesnej Witolda Zembaczyńskiego. Pytał on ministra infrastruktury, czy przewidziane są ułatwienia prawne dla przewoźników chcących zaoferować podróżnym połączenia lokalne. – Zbyt długa procedura oraz koszt otrzymania licencji międzynarodowej zniechęcają małych przewoźników do stworzenia lokalnego transgranicznego przewozu osób. Na takie rozwiązanie stać wyłącznie dużych przewoźników międzynarodowych, a którym nie opłaca się tworzeni[e] linii regularnych na przejściach granicznych – argumentował.

Jego zdaniem główną przyczyną takiego stanu jest brak dwustronnej umowy międzypaństwowej, która wprowadzałaby prostsze procedury. – Czy Ministerstwo zastosuje środki legislacyjne ustanawiające koncesję pozwalającą na przewóz osób przygraniczny oraz upraszczające procedurę wydawania tej licencji? Czy Ministerstwo uczestniczyło w rozmowach z państwami sąsiednimi [w] ww. sprawie? Czy wypracowano konkretne postanowienia? – czytamy więc w dokumencie.

Potrzebny nowy typ licencji na przewozy?

Poseł powołuje się na postulaty inicjatywy Polska – Słowacja Autobusy związanej z portalem Port Europa zajmującym się problematyką środkowoeuropejską. Jej członkowie wskazują, że uruchomienie połączeń o charakterze lokalnym czy regionalnym, ale transgranicznym, jest formalnie dużo trudniejsze i kosztowniejsze niż podobnych linii krajowych. – Naszą propozycją jest więc zawarcie umowy ze Słowacją (i analogicznej z Czechami i Litwą), na mocy której wprowadzono by nową kategorię licencji – na krótkie linie transgraniczne. Byłaby ona wydawana automatycznie i bezpłatnie w ciągu dwóch tygodni na podstawie posiadanych już zezwoleń krajowych – mówi Jakub Łoginow z portalu Port Europa.

Przytacza on szereg opinii przewoźników wyrażonych w anonimowej ankiecie zorganizowanej przez przedstawicieli inicjatywy. Wynika z nich, że główną barierą utrudniającą rozwój połączeń na Słowację jest właśnie konieczność poniesienia znacznych nakładów na koncesję i przejścia przez skomplikowaną procedurę biurokratyczną. – Do tego dochodzi jeszcze zakaz kabotażu narzucany przez stronę słowacką – stwierdza Jakub Łoginow. W związku z nim polscy przewoźnicy nie mogliby przewozić pasażerów w relacjach wewnętrznych na Słowacji.

Małopolska zainteresowana uruchomieniem linii za granicę

Port Europa chce także, by połączenia na Słowację uruchamiali również marszałkowie województw w ramach służby publicznej. – W tym tygodniu Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego zorganizował w tej sprawie spotkanie w Zakopanem. Małopolski marszałek chce takie przewozy zorganizować – relacjonuje Jakub Łoginow. – Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa oraz władze Małopolski dostrzegły problem braku połączeń i zaczęły go rozwiązywać. Jesteśmy otwarci na pomoc obu instytucjom, aby doprowadzić sprawę do pozytywnego finału – deklaruje.

– Resort infrastruktury i budownictwa jest gotowy podjąć działania w kierunku zawarcia stosownych porozumień z państwami sąsiadującymi w przypadku, gdy wystąpi realne zapotrzebowanie na międzynarodowe przewozy autobusami na pograniczu i gotowość do ich realizacji ze strony prywatnych przewoźników drogowych – potwierdza w odpowiedzi na wspomnianą interpelację Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. – Jednocześnie należy wskazać, że do resortu infrastruktury i budownictwa nie wpływają wnioski przewoźników (...), z których wynikałoby, że w przypadku uproszczenia procedur (...) przedsiębiorcy gotowi są uruchomić kolejne regularne autobusowe połączenia transgraniczne. Należy ocenić, że w obszarze transgranicznym ruch turystyczny jest na tyle niewielki, że nie zagwarantuje zapełnienia autobusów i przez to takie przewozy mogą być nierentowne – twierdzi.

MIB: Połączenia transgraniczne to domena samorządów

Przedstawiciel MIB przypomina także, że uruchamianie lokalnych połączeń autobusowych, również w relacjach transgranicznych, jest zadaniem własnym samorządów, a nie władz centralnych. Wskazuje też, że kompetencje rozkładają się tak samo w przypadku transportu kolejowego. – Ponadto funkcjonowanie ww. połączeń uwarunkowane jest zawarciem odpowiednich porozumień z zarządami kolei narodowych sąsiadujących państw w sprawie podziału kosztów przewozów i zapewnienia odpowiedniego taboru – czytamy.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
PolskiBus sprzedaje bilety na Ukrainę

Mobilność

PolskiBus sprzedaje bilety na Ukrainę

Jakub Dybalski 17 października 2016

Świnoujście: Poślizg w reaktywacji transgranicznej Linii Europejskiej

Komunikacja

Świnoujście: Poślizg w reaktywacji transgranicznej Linii Europejskiej

Martyn Janduła 06 października 2016

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Komunikacja

UBB – przykład dobrej integracji Niemiec i Polski

Michał Szymajda 26 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS