Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2015-01-27 14:47
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport-Publiczny.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podkarpackie. Kolej ma być pierwszą wśród równych
fot. Newag
Rozpoczynająca się perspektywa finansowa UE na lata 2014-2020 oraz startująca piąta już kadencja samorządu województwa tworzą nową sytuację w planowaniu rozwoju województwa – mówi Monika Konopka z Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podkarpackiego. Wśród priorytetów podkarpaccy samorządowcy wymieniają m.in. utworzenie w aglomeracji rzeszowskiej systemu kolei aglomeracyjnej.

– Generalne kierunki rozwoju województwa określiła Strategia Rozwoju Województwa Podkarpackiego, opracowana jeszcze w poprzedniej kadencji. W ślad za nią, w zakresie transportu i infrastruktury transportowej, Województwo Podkarpackie planuje wykorzystać perspektywę finansową 2014-2020 środków unijnych, przeprowadzając w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko kilka inwestycji kolejowych – mówi Monika Konopka.

Ze środków POIiŚ ma, według założeń władz województwa, zostać zrealizowany projekt pn. „Aglomeracyjna Kolej Podmiejska (AKP) wraz z budową linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów Jasionka (budowa 5 km nowej linii)”. Zakres inwestycji obejmuje uruchomienie na terenie Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz terenów przyległych, komunikacji kolejowej obsługiwanej przez niskopojemny tabor kolejowy, kursujący z wysoką częstotliwością. Projekt zakłada również budowę dodatkowych przystanków kolejowych oraz zakup autobusów szynowych. Planowane trasy połączeń AKP to Rzeszów – Łańcut – Przeworsk, Rzeszów – Głogów Małopolski – Kolbuszowa, Rzeszów – Sędziszów Małopolski – Ropczyce – Dębica, Rzeszów – Boguchwała – Strzyżów, Rzeszów – Port Lotniczy Rzeszów Jasionka.

101 mln euro z RPO na kolej

W ramach środków z Podkarpackiego RPO zrealizowane mają być następujące zadania:

• Kontynuacja prac rewitalizacyjnych na linii kolejowej nr 106 (Rzeszów – Jasło) na odcinku odcinek Boguchwała – Czudec a także dokończenie rewitalizacji linii nr 108 na odcinku 108 Stróże – Krościenko na odcinku Jasło – Nowy Zagórz; przypomnijmy jednak, iż z początkiem stycznia na odcinku Rzeszów – Jasło ze względów (jak tłumaczyli włodarze województwa) finansowych mocno ograniczono, a na odcinku Jasło – Zagórz całkowicie zawieszono ruch regionalny;
• Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica (na odcinku Padew – Dębica).

– Bardzo poważnie rozważana jest budowa łącznicy kolejowej łączącej linie nr 106 i 108 na odcinku Jedlicze-Szebnie [budowa tej łącznicy znacząco skróciłaby czas przejazdu z Rzeszowa do Krosna czy Sanoka – red.]. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zamierzamy przeznaczyć na inwestycje kolejowe na terenie województwa kwotę około 101 mln euro. Wykorzystując środki Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, planujemy natomiast wykonać rewitalizację linii nr 68 Przeworsk – Lublin na odcinku granica województwa – Stalowa Wola, a także linii nr 74 i 78 na odcinkach Stalowa Wola – Sobów i Sandomierz – Grębów. Dodatkowo planowana jest rewitalizacja linii nr 25 Łódź Kaliska – Dębica na odcinku granica województwa – Padew. Istotą działań województwa ma być wzrost roli udziału transportu kolejowego pasażerskiego w globalnym rynku transportowym – mówi Monika Konopka.

Projekt AKP jest natomiast powiązany z koncepcją stworzenia zintegrowanych węzłów przesiadkowych. – Wszystkie wymienione zadania zostały ujęte w Kontrakcie dla Województwa Podkarpackiego. Będą realizowane w ramach współpracy pomiędzy Województwem Podkarpackim i PKP PLK, przy współudziale lokalnych samorządów – zauważa Konopka.

Kolej będzie „pierwszą wśród równych”

Wzrost roli kolei wynika też, jak zauważa Konopka, ze zmian w prawie. – Ze względu na zbieg ustawowych terminów, jednocześnie samorząd województwa realizuje zadania w zakresie organizacji nowego systemu przewozów użyteczności publicznej, kolejowych i drogowych, który rozpocznie funkcjonowanie od 1 stycznia 2017 r. W organizacji tego systemu priorytet na zasadzie primus inter pares [pierwszy wśród równych – red.] otrzyma transport kolejowy, wobec którego transport drogowy stanowił będzie uzupełnienie. Polegać to będzie na takim lokowaniu linii komunikacyjnych oraz kursów i okresów realizacji komunikacji autobusowej, które nie będą konkurencyjne wobec połączeń kolejowych, a jednocześnie zapewnią jak największą dostępność miast i innych miejscowości województwa z Rzeszowem oraz z pozostałymi miejscowościami – informuje Monika Konopka.

W kontekście dążenia do wzrostu znaczenia kolei na Podkarpaciu podkreślić należy, że województwo podkarpackie posiada jeden z najniższych w kraju wskaźników zagęszczenia sieci kolejowej na 1 km kwadratowy. Powoduje to, że duża część województwa pozostaje poza zasięgiem oddziaływania transportu kolejowego, w związku z czym na tych terenach transport drogowy jest jedyną formą komunikacji z Rzeszowem i innymi miejscowościami województwa i kraju. – Uwzględniając realizowany program ograniczenia ruchu w mieście Rzeszowie oraz konieczne ze względu na dynamiczny rozwój indywidualnej komunikacji samochodowej proekologiczne rozwiązania ochrony środowiska naturalnego, drogowy transport zbiorowy nabiera szczególnego znaczenia. Szczegółowe rozwiązania nowego systemu, w tym także funkcjonowanie zintegrowanych systemów biletowo-taryfowych oraz integracji rozkładów jazdy znajdują się aktualnie w trakcie opracowywania – konkluduje Monika Konopka.

* * *

Zapraszamy do zapoznania się również z innymi artykułami z cyklu, w ramach którego pytamy władze poszczególnych województw o zdanie na temat głównych kierunków rozwoju transportu publicznego w nowej kadencji samorządowej (2014-18), której rozpoczęcie w dużej mierze pokryło się z rozpoczęciem nowej unijnej perspektywy finansowej (2014-20). Zapraszamy do lektury postulatów władz województw:

* Lubuskiego
* Wielkopolskiego
* Zachodniopomorskiego
* Lubelskiego
* Warmińsko-mazurskiego
* Opolskiego
* Dolnośląskiego
* Małopolskiego
* Łódzkiego

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódzkie będzie nadal rozwijać kolej i integrować ją z autobusami

Komunikacja

Łódzkie będzie nadal rozwijać kolej i integrować ją z autobusami

Paweł Rydzyński 26 stycznia 2015

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza

Komunikacja

Małopolskie: SKA i MKA, czyli kolej musi być coraz ważniejsza

Paweł Rydzyński 19 stycznia 2015

Dolnośląskie chce rozwijać kolej i promować modę na nią

Komunikacja

Dolnośląskie chce rozwijać kolej i promować modę na nią

Paweł Rydzyński 14 stycznia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS