Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia

Dalej Wstecz
Autor:

Paweł Rydzyński

Data publikacji:
2017-09-16 08:26
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pociągi to nie autobusy. Wiek taboru nie ma znaczenia
Fot. MOs810, commons.wikimedia.org, CC A-SA 3.0
W przewozach autobusowych, zwłaszcza w komunikacji miejskiej, kluczowym kryterium decydującym o wygranej w przetargu jest często oferowany przez operatora wiek taboru. Na kolei nie ma to praktycznie żadnego znaczenia. A szkoda.

Oczywiście na ten moment nie ma o czym mówić, biorąc pod uwagę, że po pierwsze w Polsce rynek kolejowych przewozów pasażerskich jest w zasadzie zabetonowany, a po drugie – wciąż nie wykształcił się w naszym kraju rynek kolejowego pool’u taborowego. Poza tym, nie można naturalnie zapominać, że 10-letni autobus zazwyczaj zaczyna się już uznawać za „stary”, a w przypadku taboru kolejowego, okres jego eksploatacji zakłada się zazwyczaj co najmniej na 30 lat.

Z obserwacji rynku przetargów na przewozy autobusowe (komunikacji miejskiej) jasno wynika, że im nowsze pojazdy wymagane są w przetargu, tym stawka rekompensaty oczekiwana przez oferentów jest wyższa. Wymóg posiadania całkowicie nowych pojazdów może zwiększyć stawkę rekompensaty nawet o ok. 0,80-1,30 zł za 1 wzkm. Tu istotną rolę może również odgrywać długość kontraktu – im krótszy kontrakt, tym ryzyko związane z ich pozyskaniem jest większe (wyższe koszty amortyzacji i ewentualnej odsprzedaży pojazdów po zakończeniu kontraktu). Naturalnie znaczenie dla kosztów pozyskania pojazdów mogą mieć również indywidualne relacje oferenta z jego producentami czy kredytodawcami.

W komunikacji autobusowej to działa

Nie są zresztą odosobnionymi przypadki, w których o zwycięstwie w przetargu na wybór operatora autobusowego decyduje właśnie wiek taboru – i to pomimo że stawka zwycięskiego oferenta wcale nie jest najniższa. Tak było np. pod koniec ubiegłego roku w podwarszawskim Brwinowie, gdzie ogłoszono przetarg na obsługę komunikacji gminnej na okres 3 lat. Kryterium wagowe związane z wiekiem autobusu wynosiło 30% (cena – 60%, a data płatności faktury – 10%). Oferent miał zagwarantować 6 autobusów nie starszych niż z 2009 (i 2 pojazdy rezerwowe, które mogły być starsze i nie były liczone do punktacji przetargowej), przy czym im młodszy pojazd, tym przyznawano mu więcej punktów. Zwycięski oferent zaproponował stawkę (4,19 za 1 wzkm) znacznie wyższą od konkurenta (3,12 zł), ale wygrał dzięki nowemu taborowi. Zaoferował bowiem 5 pojazdów z 2016 r. i 1 pojazd z 2013 r., a konkurent miał do dyspozycji pojazdy z lat 2009-12.

Jak to wygląda w transporcie kolejowym? Jedynym (!) przypadkiem w skali kraju, w którym operator ma kontraktowo narzucony wiek taboru, to kontrakt Arrivy RP na obsługę niezelektryfikowanych połączeń w woj. kujawsko-pomorskim. Pojazdy Arrivy nie mogą być starsze niż 40-letnie. Paradoks polega na tym, że równoległa umowa z Przewozami Regionalnymi na obsługę tras zelektryfikowanych w woj. kujawsko-pomorskim nie wprowadziła kryterium wiekowego – a najstarsze pojazdy EN57 kursujące w tym regionie zbliżają się do „pięćdziesiątki”.

Czekając na pool’e?

Tak krawiec kraje… Biorąc pod uwagę obecny potencjał taborowy w kolejowych przewozach pasażerskich (oraz strukturę właścicielską taboru) trudno spodziewać się by realia zamówień publicznych na przewozy kolejowe w Polsce uległy, w najbliższym czasie, w zakresie wymaganego wieku (i standardu) taboru radykalnej zmianie – pytanie, czy to zmieni się w momencie, gdy w Polsce powstaną pool’e taborowe, ew. zwiększy się dostępność taboru wysokiej jakości zza granicy. Choć nie można nie zauważyć, że zależność pomiędzy wskaźnikami wzrostu bądź spadku pasażerów w poszczególnych regionach (u poszczególnych przewoźników) a wiekiem oraz standardem taboru jest wyraźna.



VII Kongres Kolejowy
 VII Kongres Kolejowy


23 listopada 2017 r. w warszawskim hotelu Sofitel Victoria odbędzie się kolejna, VII edycja Kongresu Kolejowego. To największe i najbardziej prestiżowe wydarzenie konferencyjne w branży transportu szynowego, organizowane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR wspólnie z Forum Kolejowym - Railway Business Forum. Wszystkie poprzednie edycje Kongresu miały ogromne znaczenie dla branży transportu kolejowego w naszym kraju oraz były jedyną tak szeroką platformą dyskusji poświęconej polskiemu kolejnictwu. W zeszłym roku udział w dyskusjach wzięło ponad 700 osób ze świata polityki, samorządu, nauki, biznesu i przemysłu. W 2017 r. poruszać będziemy m.in. następujące tematy:

• Rola kolei w systemie transportowym państwa – jak przywrócić transportowi szynowemu należne mu miejsce?
• Kolejowe przewozy towarowe – jaki jest potencjał wzrostu sektora?
• Smart Railways – inteligentna kolej na miarę XXI wieku
• Gdzie będzie infrastruktura kolejowa w Polsce w roku 2023?
• Inwestycje w transport kolejowy a oczekiwania wspólnot samorządowych
• Bezpieczeństwo na kolei w Polsce

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, za akredytacją. Zapraszamy do rejestracji pod www.kongreskolejowy.pl

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Szwecja. Bilet na pociąg w mikrochipie w dłoni

Komunikacja

Szwecja. Bilet na pociąg w mikrochipie w dłoni

Jakub Dybalski 25 lipca 2017

Dlaczego dobry parking to ten przy stacji kolejowej

Przestrzeń

Dlaczego dobry parking to ten przy stacji kolejowej

Jakub Dybalski 17 czerwca 2017

Wodzisław Śląski. Nadzieja w szybkiej kolei

Komunikacja

Wodzisław Śląski. Nadzieja w szybkiej kolei

Roman Czubiński 31 maja 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca
Rynek Kolejowy Onet biznes Invest Map Interia TSL biznes
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS